به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۵۷۱۳۹

پنجره‌ها با «دود منجمد» عایق می‌شوند!

گروه علم و فناوری: هواژل ها موادی بسیار سبک هستند که بیش از ۹۰ درصد از وزن آنها متشکل از هواست. محققان می گویند از این ماده که سبک ترین ماده جهان است برای تولید یک عایق حرارتی استثنایی استفاده کرده اند.
پنجره‌ها با «دود منجمد» عایق می‌شوند!
هواژل های فعلی موجود در بازار تا حدی کدر هستند و لذا استفاده از آن ها برای عایق سازی حرارتی پنجره ها تا به حال چندان متداول نبوده است. اما پژوهشگران دانشگاه کلورادو راهی برای شفاف سازی این هواژل ها یافته اند که باعث می شود بتوان از آنها بر روی پنجره ها استفاده کرد و از این طریق از خروج گرما و سرما از داخل ساختمان خودداری کرد.هواژل ها با حبس مقدار زیادی هوا کارکرد عایق سازی پیدا می کنند، اما ساختار جامد آنها باعث جذب مقدار زیادی نور هم می شود که همین مساله موجب کدرشدن این ماده می شود و از همین رو هواژل در میان عموم مردم به دودمنجمد مشهور است.
پنجره‌ها با «دود منجمد» عایق می‌شوند!
هواژل جدید به گونه ای تولید شده که ضمن عبور مقدار زیادی نور از خود قادر به عایق سازی محیط اطراف نیز هست.پژوهشگران برای تحقق این هدف از سلولز کمک گرفته اند و آن را در قالب یک لایه مجزا به هواژل ها افزوده اند.هواژل های جدید را می توان به راحتی بر روی پنجره ها چسباند. کارآیی بالا و هزینه تولید کم مهم ترین مزیت استفاده از این روش است.
مرجع : مهر
برچسب ها: عایق