به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۱۵۷۲۰۴
هاشم‌زایی:

در زمان احمدی‌نژاد هم ارز 3 برابر شد اما وضع اینگونه نشد

گروه اقتصادی: در روزهایی که قیمت‌ها لجام‌گسیخته در حال افزایش است و پول ملی روزبه‌روز در حال از دست دادن ارزش خود است، یکی از نهادهایی که بیشترین انتقادات به آن شده، مجلس شورای اسلامی بود. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر مجلس به وظایف نظارتی خود درست عمل می‌کرد، امروز این وضعیت در کشور ایجاد نمی‌شد.
در زمان احمدی‌نژاد هم ارز 3 برابر شد اما وضع اینگونه نشد
البته به نظر می‌رسد، مجلس این پیام را دریافت کرده است، به‌ طوری ‌که پس از گذشت دو سال از عمر مجلس دهم، سرانجام در روزهای گذشته، یکی از استیضاح‌ها به نتیجه رسید و وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی از کار بیکار شد. با این ‌حال، هنوز این موضوع نیز نتوانسته مردم را راضی کند و حتی برخی بر این اعتقادند که همین استیضاح نیز با فشار و لابی برخی‌ برای رسیدن به اهداف خاص دیگری صورت گرفته است.عبدالرضا هاشم زایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: مجلس مشتمل بر 290 نماینده مردم است و کشوری که پارلمان دارد، باید مهم‌ترین نهاد آن مجلس باشد.همین ‌که امام هم اوایل انقلاب به آن اشاره داشته و فرمودند که مجلس در رأس امور باید باشد، نیز به همین معناست. وی گفت: اکنون با گذشت چهل سال از انقلاب سؤال این است که آیا مجلس در رأس امور هست یا نیست؟ با مراجعاتی که مردم به ما به‌ عنوان نماینده خود دارند، می‌توان فهمید که مردم مجلس را در رأس امور نمی‌دانند، این موضوع دلایل گوناگونی دارد اما به نظر من، یکی از دلایل آن نظارت استصوابی است.

نماینده مردم تهران افزود: قانون انتخابات به صراحت می گوید، برای تأیید صلاحیت افراد باید از چهار مرجع رسمی کشور استعلام شود و اگر پرونده‌ای است باید در هیأت اجرایی که از طبقات مختلف مردم تشکیل‌شده بررسی شود و تشخیص دهند که این فرد می‌تواند نماینده باشد یا نه؛ اما برخی نهادها این موضوع را قبول ندارند و اعتقاد به یک نظارت دیگر دارند.این نماینده مجلس ادامه داد: نتیجه و محصول این نوع نظارت مجلسی است که ما در آن حضور داریم، من خود به ‌عنوان نماینده اعتقاد دارم که مجلس آن جایگاهی را که درگذشته به ‌عنوان در رأس بودن داشته، از دست داده است. وی گفت: مردم از مجلس ناراضی هستند؛ البته از مجالس دیگر هم خیلی راضی نبودند اما اتفاقاتی که در بخش‌های اقتصادی رخ ‌داده، باعث این وضعیت شده است؛ اتفاقاتی که در این چهل سال افتاده، در چهل سال گذشته رخ نداده است؛ البته درست است که در زمان احمدی‌نژاد ارز ‌یک‌باره سه برابر شد، این گونه لجام‌گسیخته نبوده است.

هاشم زایی گفت: این افزایش قیمت ارز به معنی کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم است و درواقع آن‌هایی که درآمد ثابت دارند، درآمد آن‌ها یک‌سوم شده است، وضعیت طوری شده که کارگرهای افغانی برایشان کار در ایران صرف نمی‌کند و در حال خروج از کشور هستند. با اتفاقات کنونی، مردم اتکایی جز نمایندگان ندارند و می‌گویند که مجلس برای ملت چه‌کار کرده اما برخی‌ها هم جایگاه مجلس را نمی‌دانند، آن‌ها نمی‌دانند که مجلس در این سال‌ها تضعیف‌شده است.این نماینده مجلس یادآور شد: لابی‌ها در راهروهای مجلس زیاد است البته خودشان می‌گویند که ما شخص استیضاح‌کننده یا سؤال‌کننده را قانع می‌کنیم تا امضای خود را پس بگیرد، اما متأسفانه برخی نماینده‌ها نیز وارد مباحث دیگری می‌شوند.وی گفت: گاه دیده‌شده که بعضی‌ها به خاطر برخی مسائل از جمله تأیید صلاحیت‌ها نیز احتیاط می‌کنند و همین‌ها باعث شده تا یک نماینده نتواند آن‌گونه که باید وظیفه نظارتی خود را انجام دهد و نتیجه آن این می‌شود که مردم از مجلس ناراضی شوند.
مرجع : تابناک
برچسب ها: نرخ ارز بازار ارز