به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۵۷۶۵۴

واکنش بازار به طرح سکه‌ای بهارستان

گروه اقتصادی: مسیر کاهشی بازار سکه و دلار، با انعکاس یک خبر از مجلس، افزایشی شد. سکه که در اواسط روز تا کانال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود، با خبر «اعلام وصول طرح عادی ممنوعیت واگذاری این فلز گرانبها در مجلس» به یکباره صعودی شد.
واکنش بازار به طرح سکه‌ای بهارستان
سکه تحت‌تاثیر جوسازی و نگرانی معامله‌گران تا مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیشروی کرد. دلار نیز که در ابتدای روز تحت‌تاثیر ۳ متغیر، تعطیلی پیش روی بازارهای همسایه، کاهش تقاضای احتیاطی در بازار و روان‌تر شدن جریان عرضه تحت فشار نزولی بود، پس از انتشار خبر مجلس تغییر مسیر داد.

واکنش بازارها به طرح مجلس
مخابره یک خبر از بهارستان، مسیر بازارهای کاهشی سکه و دلار را تغییر داد. روز یکشنبه، دلار در ساعات ابتدایی روز با قدرت‌نمایی فروشندگان رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر گذاشت و حتی در مقطعی از سطح حمایتی ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان پایین رفت؛ به گفته معامله‌گران، دلالان حدود ساعت یک بعدازظهر دلار را در حوالی محدوده۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان معامله کردند.به گفته فعالان، تعطیلی پیش‌روی بازارهای همسایه در کنار کاهش تقاضای احتیاطی در بازار و روان‌تر شدن جریان عرضه از جمله عواملی بودند که نیروهای کاهشی بازار را تقویت کرده بودند. در بازار سکه نیز خبر آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش این فلز گرانبها را با افزایش فروش مواجه کرد.سکه تمام بهار آزادی تا اواسط روز یکشنبه حتی تا قیمت ۳میلیون و ۶۶۰ هزار تومان عقب نشست؛ قیمتی که ۱۲۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. با این حال، نیمه کاهشی بازار پایدار باقی نماند و اعلام یک خبر فضای بازار‌ها را تغییر داد و خریداران را به معاملات بازگرداند. خبر تاثیرگذار کوتاه بود: «طرح عادی ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی در مجلس اعلام وصول شد.»

معامله‌گران با جوسازی پیرامون این طرح، این فضا را در بازار برجسته کردند که احتمال دارد سکه‌های پیش‌فروش سر موعد مقرر تحویل داده نشوند.بازار یک بار دیگر نیز در اوایل تیرماه به چنین خبری واکنش افزایشی نشان داده بود. به گفته فعالان، با اعلام این خبر، خریداران دست بالا را در بازار به دست گرفتند و قیمت سکه و دلار متعاقب آن از فاز کاهشی خارج شد و راه افزایشی را در پیش گرفت. حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد که ۲۰ هزار تومان بالاتراز قیمت بسته شده روز شنبه بود. این قیمت از کف اواسط روز نیز ۱۴۰ هزار تومان فاصله داشت.به گفته فعالان، پس از اعلام خبر «اعلام وصول طرح عادی ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی»، نااطمینانی و نگرانی در بازار افزایش یافت و در این فضا نوسان‌گیران توانستند با جوسازی قیمت‌ها را به سمت سطوح بالاتر بازگردانند.

دلار نیز پس از خبر یاد شده از کانال ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان خارج شد و به نزدیکی کانال ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان رفت. آخرین خبرها حاکی از آن بود که افزایش قیمت‌ها حتی پس از ساعت ۵ بعدازظهر نیز ادامه یافت.به این ترتیب، بازار پس از چند روز کم‌نوسان، دیروز تغییرات زیادی را تجربه کرد. در این میان، برخی تحلیلگران باور دارند، افزایش دوباره دامنه نوسانات می‌تواند بخشی از بازیگران ارزی را که از بازار خارج شده بودند بار دیگر به معاملات بازگرداند. افزایش قیمت سکه و دلار در حالی اتفاق افتاد که در روزهای اخیر هر دو بیشتر در مسیر کاهشی قرار داشتند.به‌عنوان مثال، در اولین روز هفته دلار از مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان پایین رفت و روی عدد ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. سکه نیز در همان روز از مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود. چنان که در گزارش روز پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شد، سکه در روزهای اخیر از سه ناحیه تحت فشار قرار گرفته است که مهم‌ترین آن، آغاز دور جدید تحویل سکه‌های پیش‌فروش بود.

در مجموع حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله پیش‌فروش شده که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده و از ۲۸ مرداد ۹۷ فاز تحویل پیش‌فروش ۶ ماهه است که تا ۱۶ آبان ۹۷ طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود.بانک مرکزی سکه‌های مذکور را تحویل بانک ملی داده و سکه‌ها در همان شعبه‌ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، تحویل خواهد شد. مراجعه‌کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی به همراه اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.در کنار آغاز دور جدید تحویل سکه‌های پیش‌فروش، معامله‌گران انتظار داشتند ماندن اونس زیر مرز هزار و ۲۰۰ دلار و کاهش نوسانات افزایشی بازار ارز، فشار بر قیمت سکه تمام بهار آزادی را افزایش دهد. با این حال، نگرانی در مورد تحویل سکه‌های پیش‌فروش و گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر احتمال ورود این بخش از تقاضا به بازار آزاد در روز یکشنبه کافی بود که تمام عوامل کاهشی را بی‌اثر کند.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: بازار ارز و طلا