به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۶۰۱۱۱

پمپئو: آماده‌ایم زودتر با کره‌شمالی مذاکره کنیم

گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آمریکا گفت، کشورش آماده است مذاکره با کره‌شمالی بر سر غیراتمی شدن پیونگ‌یانگ را «هر چه سریع‌تر» شروع کند.
پمپئو: آماده‌ایم زودتر با کره‌شمالی مذاکره کنیم
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد که او از وزیر خارجه کره شمالی دعوت کرده است تا هفته آینده در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند. ری یونگ هو٬ وزیر خارجه کره شمالی قرار است هفته آینده برای شرکت در نشست سازمان ملل به آمریکا سفر کند. پممپئو همچنین خاطرنشان کرد که از نمایندگان کره شمالی دعوت کرده است تا در «اولین فرصت» با استیون بیگن٬ نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره شمالی در وین دیدار کنند.
 
این اظهارات در حالی مطرح شده است که پیش از آن کیم جونگ اون٬ رهبر کره شمالی پس از دیدار با رئیس‌جمهوری کره در پیونگ یانگ اعلام کرد که آماده‌ است به فعالیت سایت تونگ‌ چنگ ری٬ از مراکز کلیدی آزمایش موتور موشک‌های بالیستیک در حضور کارشناسان بین‌المللی پایان دهد.

رهبر کره‌شمالی همچنین گفته است، در صورتی که آمریکا دست به اقدام متقابلی بزند، گام‌های عملی دیگری برای پایان دادن به کار تأسیسات اتمی نیانگ‌بیان برمی‌دارد. موضوع پایان یافتن فعالیت‌های سایت تونگ چنگ ری مسأله تازه‌ای نیست. دونالد ترامپ٬ رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار خردادماه با کیم جونگ‌ اون در سنگاپور، گفته بود که رهبر کره شمالی قول داده است تا فعالیت‌های این سایت را پایان دهد.

با این‌حال مایک پامپئو اظهارات کیم جونگ اون در خصوص سایت تونگ چنگ ری در حضور کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی را «قدمی رو به جلو» دانسته است. پمپئو با اشاره به این اظهارات گفت: بر اساس این تعهدات مهم٬ ایالات متحده آماده است تا فورا مذاکرات را آغاز و روابط ایالات متحده و کره شمالی را متحول کند.

پیشتر قرار بود که پامپئو اوایل شهریورماه به کره شمالی سفر کند اما آن زمان دونالد ترامپ این سفر را لغو و دلیل این تصمیم خود را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه‌جزیره کره عنوان کرد.
پس از آن خبرگزاری رسمی کره شمالی اواسط شهریورماه به نقل از رهبر این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ به روند غیراتمی شدن در شبه‌جزیره کره متعهد است.

روز چهارشنبه نیز رئیس‌جمهوری کره جنوبی پس از دیدار با رهبر کره‌شمالی خاطرنشان کرد که پیونگ‌یانگ پذیرفته است تا برای غیر اتمی شدن گام عملی بردارد. ایالات متحده در نظر دارد تا روند غیراتمی شدن کره شمالی را تا ژانویه ۲۰۱۲ به اتمام برساند.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مايك پمپئو