به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۱۶۰۳۳۷

کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرد

گروه اقتصادی: سخنگوی وزارت نفت گفت: کره جنوبی نخستین کشوری است که در پی اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران، به طور کامل واردات نفت از ایران را قطع کرده است.
کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرد
 کسری نوری امروز (یکشنبه) در گفت وگو با ایرنا درباره اظهارات مکرر سفیر کره جنوبی در تهران مبنی بر این که همکاری های شرکت های نفتی کره ای با ایران ادامه دارد، پاسخ داد: هر چند ما همچون گذشته علاقه مند به توسعه همکاری ها با کره جنوبی در همه زمینه های ممکن در صنعت نفت هستیم، اما متاسفانه کره جنوبی واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. وی یادآور شد: حدود سه ماه متوالی است که کره جنوبی هیچ واردات نفتی از ایران ندارد.

هند، کره جنوبی و ژاپن سه کشور آسیایی خریدار نفت از ایران هستند؛ سئول تا پیش از قطع واردات نفت از ایران روزانه به طور میانگین حدود 180 هزار بشکه نفت خریداری می کرد.

** اظهارات متناقض سفیر کره جنوبی
قطع سه ماهه واردات نفت کره جنوبی از ایران در حالی است که سفیر کره جنوبی در تهران هفته گذشته از تلاش این کشور برای اخذ معافیت از آمریکا برای تداوم خرید نفت از ایران سخن گفته بود.

«یو جانگ هیان» سفیر کره جنوبی در تهران در دیدار با مقام های اتاق بازرگانی تهران گفته بود: شرکت‌های کره‌ای روابط تجاری و اقتصادی خود را با بنگاه‌های ایرانی با وجود مشکل سخت تحریم‌ها، قطع نکرده‌اند؛ این شرکت ها علاقمند به کار در ایرانند و می‌خواهند به روابط تجاری و اقتصادی خود با این کشور ادامه دهند.

وی اضافه کرد: البته مشکل تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد اما اخباری که به تازگی مبنی بر قطع روابط تجاری شرکت‌های کره‌ای با ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد بی‌اساس و جعلی است زیرا شرکت‌های کره‌ای همچنان به همکاری تجاری خود ادامه می‌دهند.

سفیر کره جنوبی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های کره‌ای به نفت ایران وابسته اند، همینطور صنایع شیمیایی و پتروشیمی کره از کمبود نفت ایران متضرر می‌شوند؛ ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم که بتوانیم معافیت‌های لازم را برای ادامه خرید نفت از ایران کسب کنیم.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
در ماه های اخیر، واشنگتن فشار گسترده ای را به برخی از خریداران نفت ایران برای توقف خرید تا آبان ماه امسال، وارد کرده است.

چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خریداران اصلی نفت خام ایران هستند.
مرجع : ایرنا