به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۱۶۰۳۵۰

سیستمی برای ترکیب خودکار مواد شیمیایی

گروه علم و فناوری: پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، نوعی سیستم خودکار ابداع کرده‌اند که مواد شیمیایی را در زمان کوتاه‌تری ترکیب می‌کند.
سیستمی برای ترکیب خودکار مواد شیمیایی
پژوهشگران یک سیستم ترکیب شیمیایی خودکار ابداع کرده‌اند که می‌تواند جنبه‌های کسل‌کننده آزمایشات شیمیایی را از بین ببرد و به شیمیدانان امکان دهد تا زمان بیشتری را به جنبه‌های تحلیلی و خلاقانه پژوهش خود اختصاص دهند."تیموتی ف. جمیسون"(Timothy F. Jamison)، مدیر بخش شیمی دانشگاه ام.آی.تی و از پژوهشگران این پروژه گفت: هدف ما، ابداع یک سیستم ساده است که به دانشمندان در کنار آمدن با شرایط مولکول‌های مورد نظرشان کمک کند. این سیستم، یک پلتفرم ترکیبی با انعطاف‌پذیری بالا است.در این سیستم، از نوعی ترکیب شیمیایی موسوم به "جریان پیوسته"(continuous flow) استفاده می‌شود. با این روش، مواد شیمیایی، در مجموعه‌ای از لوله‌های آزمایشگاهی جاری می‌شوند و مواد شیمیایی جدیدی از نقاط متفاوت اضافه می‌شوند. فرآیندهای دیگر مانند جداسازی نیز هنگام جریان یافتن مواد شیمیایی در سیستم، صورت می‌گیرند.

به گفته پژوهشگران، این سیستم جدید می‌تواند زمان مورد نیاز برای بهینه‌سازی یک واکنش جدید را کاهش ‌دهد و این فرآیند را از هفته‌ها و ماهها به یک روز تبدیل کند."کلاوز ف. جنسن"(Klavs F. Jensen)، استاد مهندسی شیمی دانشگاه ام.آی.تی گفت: هدف ما از ابداع این فناوری، ارائه سیستمی کم‌ هزینه بود که در آزمایشگاه قابل استفاده باشد و به شیمی‌دانان در ابداع ساده‌تر واکنش‌های جدید کمک کند.این فناوری که با سرمایه‌گذاری "آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا"(DARPA) انجام گرفته، به ثبت رسیدهاست و پژوهشگران امیدوارند از آن به صورت گسترده در آزمایشگاه‌های دانشگاهی و صنعتی استفاده شود.این پژوهش، در مجله " Science" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا