به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۱۶۰۳۶۲

ائتلاف برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری عراق

گروه بین الملل: ائتلاف "اصلاح و بازسازی" وابسته به مقتدی صدر سومین نشست دوره‌ای خود را در حضور حیدر العبادی در هتل بابل در مرکز بغداد برگزار کرد. رهبران این ائتلاف بر یک سری نقطه نظرات و توصیه‌ها توافق کردند که از جمله آنها معرفی یک نامزد از سوی کردها برای ریاست‌جمهوری عراق و همکاری برای تشکیل دولت بود.
ائتلاف برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری عراق
به نقل از سومریه نیوز، ائتلاف اصلاح نشست خود را شب گذشته با حضور احمد صدر،  برادرزاده مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، حیدر العبادی نخست وزیر و رهبر ائتلاف النصر، عمار حکیم رهبر جریان حکمت، ایاد علاوی رهبر ائتلاف الوطنیه و اسامه النجیفی رهبر ائتلاف القرار و دیگر گروه‌های سیاسی برای تعیین موضع‌گیری خود در قبال نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار کرد. عبدالله الزیدی، عضو ائتلاف اصلاح گفت: رهبران ائتلاف شب گذشته نشستی مهم برگزار کردند و هدف از این نشست تاکید بر وحدت ائتلاف و بحث انتخاب نامزد رئیس‌جمهوری عراق بود.

در این نشست بر یکسان سازی جبهه داخلی ائتلاف درباره انتخاب رئیس‌جمهوری جدید عراق توافق شد. حاضران همچنین بر انسجام برنامه دولتی از سوی گروه‌های عضو ائتلاف و نیز استقبال از دو ائتلاف البناء به ریاست هادی العامری و گروه‌های سنی عراق و همکاری با آن دو برای تشکیل دولت تاکید کردند. آنها توصیه کردند، ائتلاف اصلاح همزمان با نشست پارلمان برای بررسی تشکیل دولت تشکیل جلسه دهد. هیئت عمومی ائتلاف اصلاح بر تبدیل ائتلاف به یک طرح ملی تاکید کرد.

رهبران حاضر در نشست در ادامه بر لزوم تشکیل دولت ملی و یکسان سازی برنامه‌ دولتی در چارچوبی واحد که از طریق فعال سازی کمیته‌های ویژه نهایتا تا یک هفته ممکن است و تمرکز بر مشارکت در تصمیم گیری و مذاکره درباره جوانب استراتژیک و تعیین پست‌های اصلی و یکسان سازی مواضع و تقویت طرح ملی و انسجام مواضع ملی و حذف طایفه‌گرایی سیاسی و سهمیه بندی تاکید کردند.

در سند ۱۲ بندی این ائتلاف آمده است، حاضران در نشست بر تلاش جهت تغییر روند انتخاباتی کشور و ماحصل نتایج انتخابات اخیر پارلمانی طبق چارچوب‌های قانونی توافق و بر تقویت طرح ملی و تعمیق موضع‌گیری ملی و نیز پابندی به جدول زمانی مطرح شده در قانون اساسی برای تشکیل دولت آینده تاکید کردند. در این نشست تاکید شد: باید تمام شرکای کرد موضع خود را برای تعیین یک نامزد برای ریاست‌جمهوری طبق چارچوب مشخص آن تعیین کنند همان طور که اعضای ائتلاف اصلاح بر تعیین یکی از رقبا برای تصدی پست نخست وزیری توافق خواهند کرد.

حاضران در این نشست در هتل بابل بر حل و فصل پدیده انتقال نمایندگان از لیست‌هایشان به لیست‌های دیگر و ایجاد تغییر در قانون انتخابات در این زمینه و اهمیت تعیین روسای لیست‌های انتخاباتی ائتلاف اصلاح و دعوت از آنها برای اتخاذ موضعی مشترک و خروجی‌های صریح در هر نشستی که پارلمان برگزار می‌کند، تاکید کردند. در نشست قبلی ائتلاف اصلاح و بازسازی در ۲۳ سپتامبر اکثر رهبران آن حضور داشتند و به بررسی مواضعی خاص در زمینه تشکیل دولت پرداختند.

اولویت‌های ائتلاف سائرون
از سوی دیگر، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر روز یکشنبه اولویت‌های خود را اعلام و تاکید کرد، اولویت‌هایش تشکیل دولت فراگیر با ماهیت خدماتی و مردمی است. این ائتلاف تصریح کرد: باید دولت براساس خواست مردم و به دور از مداخله‌های خارجی و منطقه‌ای تشکیل شود. قحطان الجبوری، سخنگوی رسمی ائتلاف سائرون به سومریه نیوز گفت: مهمترین اصول ما تشکیل دولتی فراگیر و ملی است که هیچ تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه قائل نشود و این یعنی دولت تنها منافع ملت عراق را سرلوحه خود قرار داده و برای تحقق خواسته‌های مردمی تلاش کند.
مرجع : ایسنا