به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۵:۴۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۱۶۰۵۴
گزارش روزنامه گاردین از بازگشایی خانه سینما؛

شايد براي جعفر پناهي هم تغييري حاصل شود

گروه فرهنگ و هنر:‌ روزنامه «گاردین» در گزارشی درباره بازگشایی خانه سینما نوشت: بازگشایی خانه سینما این امید را به وجود می‌آورد که «جعفر پناهی» بتواند به زودی از رویکردهای معتدل به وجود آمده بهره‌مند شود.
شايد براي جعفر پناهي هم تغييري حاصل شود
 در پی بازگشایی خانه سینما، روزنامه انگلیسی‌زبان «گاردین» در گزارشی تحت عنوان «تولد دوباره خانه سینما در تهران و نشانه‌های تخفیف در مواضع سختگیرانه رژیم نسبت به صنعت فیلمسازی داخل کشور»، به نقل از خبرگزاری‌های داخلی ایران نوشت: مهمترین جامعه صنفی صنعت فیلم ایران، حدود دو سال پس از آن‌که توسط تندروها تعطیل شد، بازگشایی شد.

«گادرین» در ادامه افزود: تعطیلی خانه سینما مورد انتقاد کارگردانان مطرحی چون «اصغر فرهادی» که فیلمش برنده اسکار 2012 بهترین فیلم خارجی زبان شد، قرار گرفت. اکنون بازگشایی خانه سینما نشان دهنده تغییر در رویکردهای دولت جدید به ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» نسبت به فیلم و سینما است، دولتی که نسبت به دولت پیشین به مراتب معتدل‌تر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که نسبت به مقولات فرهنگی با صعه صدر بیشتری برخورد نماید.

این روزنامه در ادامه گزارش خود یادآوری کرد: انجمن صنفی سینمای ایران که بیش از 5 هزار هنرمند وابسته به صنعت فیلم از سراسر ایران در آن عضو هستند، ژانویه سال 2012 به اتهام تغییر غیرقانونی در مفاد اساسنامه، تعطیل شد. «حجت‌الله ایوبی»، معاونت سینمایی وزارت ارشاد ضمن انتقاد از تعطیلی خانه سینما، تصدیق کرد که تصمیم بر بازگشایی خانه سینما نشان دهنده حمایت رئیس جمهور جدید از فیلمسازان داخلی است.

روزنامه گاردین به مصاحبه «ایوبی» با یکی از رسانه‌های داخلی ایران اشاره کرد و به نقل از او نوشت: زمانی‌که یک مقوله فرهنگی _همانند آنچه که در مورد خانه سینما روی داد_ به مسئله‌ای سیاسی تبدیل می‌شود، به این خاطر است که موقعیت پیش آمده به خوبی مدیریت نشده است.
گادرین در پایان گزارش خود متذکر شد: بازگشایی خانه سینما این امید را به وجود می‌آورد که «جعفر پناهی»، فیلمساز مشهور ایرانی، ممکن است بتواند به زودی از رویکردهای معتدل به وجود آمده، بهره‌مند شود. «پناهی»، سازنده فیلم‌های «بادکنک سفید» و «آفساید»، اخیرا به خاطر انتقاد از مقامات ایرانی در فیلم‌هایش، تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است. او دسامبر سال 2010 به شش سال زندان و ممنوعیت فیلمسازی برای 20 سال محکوم شد.
مرجع : فارس

afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۵:۳۹
واي بر اين مملكت مرده پرست!!تا زنده ايي قدرتو نميدونن ..همه اش سنگ جلوي پات مي اندازن...وقتي كه ميميري ميگن واي ادم خوبي بود (127694)
فرداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۶:۰۲
صدا و سیما از مایکل مور کلی تقدیر میکنه ولی هیچ وقت به جعفر پناهی اشاره ای نمیکنه اگه مایکل مور یک کارگردان منتقد هستش ازادانه داره تو کشورش فیلم میسازه ول جعفر پناهی باید همچین بلاهایی سرش بیاد (127723)
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۶:۴۱
چعفرپناهی باید در دادگاه به صورت قانونی محاکمه شود و قوه قضاییه مسول رسیدگی است تازگی بهار نیوز معتدل مترجم و بلندگوی رسانه های امریکا شده. (127773)
تنها
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۷:۴۶
شما کلا از هیچی خبر نداری...در ضمن جعفر نه چعفر،بعدشم تو دادگاه محاکمه شده یکی از حکماشم 20سال حق خروج از کشورو نداره و حق ساختن کاری هم نداره.تو که از چیزی خبر نداری مجبور نیستی نظر بدی ها. (127837)
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۷:۳۸
زنده باد کارگردان مستقل. (127830)