به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۱۶۲۲۷

راهكارهای كاهش آسیب اعتیاد و ایدز

گروه جامعه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت : اعتیاد و عفونت اچ آی وی یکی از معضلات بهداشتی کشورها در سده اخیر است و تمامی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه از آن رنج می‌برند.
دکتر سیدمحمد علوی اظهار كرد: متاسفانه جمعیت افرادی که به مصرف نامتعارف دارو و مواد مخدر عادت کرده‌اند، در حال افزایش است و در این بین افراد معتاد تزریقی بیشترین آسیب را به خود و جامعه پیرامون خود وارد می‌کنند. وی ادامه داد: این افراد به علت تزریق مکرری که انجام می‌دهند، رگ‌های بدن خود را در معرض ورود انواع عوامل عفونت‌زا قرار داده و موجب ورود باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی به درون بدن خود می‌شوند. از طرف دیگر به علت آسیبی که به جداره عروق وارد می‌شود، استعداد پذیرش عفونت‌های جدی در این افراد بیشتر از سایر افراد جامعه است و از سوي دیگر به علت کاهش سطح ایمنی که در این افراد رخ می‌دهد، انواع و اقسام عفونت‌های خطرناک نظیر اندوکاردیت عفونی، اچ ای وی، هپاتیت c و سل رخ می‌دهد.

معاون بهداشت و رییس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: از بین عفونت‌های یاد شده، اچ آی وی و ایدز اهمیت فوق‌العاده و ویژه‌ای در آسیب به شاخص‌های سلامت و توسعه کشور وارد می‌کند. ريیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: چهار راهکار عمده برای کاهش آسیب ناشی از عفونت اچ آی وی و ایدز وجود دارد که معروف به قانون ABCD هستند . A به مفهوم اجتناب(Abstinance) است یعنی اجتناب و دوری از هرگونه کاری که انسان را در معرض این ویروس خطرناک قرار می‌هد، اجتناب از اعتیاد و تزریق مواد مخدر، اجتناب از بی بندوباری در روابط جنسی و هرزگی. B یعنی وفاداری(Be-faithfull)، یعنی وفادار بودن به پیمان مقدس زناشويی و حریم مقدس خانوار. وفادار بودن به آرمان‌ها و دستورات دین مقدس، یعنی وفادار بودن به تمام اصول اخلاق.

وي توضيح داد: قانون C یعنی استفاده از کاندوم (condom) در مواقع تماس جنسی که احتمال آلودگی وجود دارد؛ یعنی تماس جنسی محافظت شده. البته این برای افرادی که متاسفانه از دو اصل فوق تخطی می‌کنند بيشتر توصيه مي‌شود. این ایده آل ما نیست ولی در مواقعی که چاره‌ای از آن نباشد توصیه می‌شود. علوي ادامه داد: قانون D یعنی استفاده از داروهای (Drugs) ضد ایدز که در مواقع احتمال خطر سرایت ایدز از فردی به فرد دیگر وجود دارد، مانند مادر بارداری که آلوده به این ویروس است و برای جلوگیری از سرایت به نوزاد و جنین وی توصیه می‌شود یا فردی که به علت شغلي نظیر پرستار ان و پرسنل بهداشتی درمانی با سوزن آلوده آسیب دیده‌اند و یا بیمارانی که مبتلا به ایدز هستند و برای کاهش خطر سرایت بیماری به اطرافیان به آن ها دارو داده می‌شود. وي تصریح کرد : اگر به دو اصل فوق و عنصر رعایت پاکدامن و رعایت دستورات دین و اخلاق و پایبندی اصول اولیه اجتماعی عمل کنیم، هرگز مبتلا به عفونت اچ آی وی و ایدز نخواهیم شد.
مرجع : ایسنا