به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۶۲۳۶۹

اجتناب از شیمی درمانی غیرضروری با آزمایش!

گروه علم و فناوری: در حال حاضر پژوهشگران آمریکایی و استرالیایی در حال توسعه یک آزمایش خون بالینی بزرگ هستند که توسط این آزمایش پزشکان قادر خواهند بود تا دریابند آیا بیمار در صورت داشتن یک سرطان خاص نیاز به انجام شیمی درمانی دارد یا خیر.
اجتناب از شیمی درمانی غیرضروری با آزمایش!
این آزمایش خون، "آزمایش دی.ان.ای گردش تومور" (ctDNA) نامیده می‌شود و برای شناسایی بخش‌هایی از دی.ان.ای تومور طراحی شده است.طراحی و توسعه این آزمایش نتیجه همکاری بین‌المللی دانشمندان ایالات متحده و پژوهشگران موسسه "Walter and Eliza Hall Institute" استرالیا است.انجام این آزمایش جدید در بیش از ۴۰ بیمارستان استرالیا و نیوزیلند در حال انجام است.اکنون پژوهشگران بر روی ارتباط بین سطوح ctDNA در خون پس از عمل جراحی سرطان و خطر ابتلا به بیماری متمرکز شده‌اند. پژوهشگران امیوارند دریابند که آزمایش مذکور بتواند ارتباط دقیق میان  ctDNA و "عود"(relapse) سرطان را نشان دهد. ظهور مجدد علائم یا نشانه‌های بیماری پس از فروکش را عود می‌گویند.اگر همه چیز خوب پیش رود، این آزمایش به یک آزمایش خون موثر که می‌تواند حجم درمانهای غیر ضروری شیمی درمانی را که بیماران باید انجام دهند، کاهش دهد، تبدیل خواهد شد.

"جن تای"(Jeanne Tie) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: در حالی که شیمی درمانی یک درمان ضروری و حیاتی است، ما نمی‌خواهیم که بیماران اگر به آن نیاز ندارند، آن را انجام دهند. ما می‌خواهیم با این کار عوارض جدی و مداوم شیمی درمانی بیماران را از آنها دور کنیم.آزمایش خون ابتدا و با موفقیت برای شناسایی بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار گرفت، اما در آزمایشات اخیر آزمایش مذکور برای شناسایی میزان گسترش سرطان تخمدان نیز مورد استفاده قرار گرفت."سامی آماندا"(Sumi Amanda) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: ما پس از انجام آزمایشات دریافتیم که بسیاری از زنان مبتلا به سرطان تخمدان در مراحل اولیه می‌توانند تنها با عمل جراحی و بدون انجام شیمی درمانی، درمان شوندانجام این آزمایشات تا اواسط سال ۲۰۲۱ ممکن خواهد شد و اگر موفقیت آمیز باشند، پزشکان ابزار تشخیصی جدیدی در درمان مراحل اولیه سرطان، در دسترس خواهند داشت.
مرجع : ایسنا