به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۱۶۲۴۰۹

روش جدید برای مقابله با کاهش شنوایی

گروه علم و فناوری: محققان روشی جدید برای رشد مجدد برخی سلول های گوش انسان موسوم به سلول های حسگر مو ابداع کرده اند که با رشد آنها قدرت شنوایی به گوش بازمی گردد.
روش جدید برای مقابله با کاهش شنوایی
همزمان با افزایش سن انسان، موهای سر وی نیز می ریزد. اما موهای ریز و باریکی در گوش انسان هم وجود دارند که به شنوایی انسان کمک می کنند و ریزش آنها هم باعث کمتر شدن قدرت شنوایی افراد می گردد.با از بین رفتن سلول های تولیدکننده این موها در بخش حلزونی گوش، قدرت شنوایی روز به روز کمتر و کمتر می شود. اما حالا محققان با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها راهی برای فعال کردن مجدد سلول های یادشده یافته اند که راه را برای درمان کم شنوایی در انسان ها فعال می کند.در ابتدای زندگی در گوش هر انسان در حدود 15 هزار سلول تولید مو وجود دارد. اما در گذر زمان این سلول ها به علت سروصدای زیاد، بیماری، عفونت و دیگر عوامل طبیعی از بین می روند. محققان می گویند ماده ای تحریک کننده برای رشد سلول های تولید کننده این مو موسوم به EGF را شناسایی کرده اند که استفاده از آن بر روی موش ها موفقیت آمیز بوده است.

نکته مهم این است که EFG در بدن موش ها به طور طبیعی وجود دارد و با هدایت آن می توان روند کم مویی موش ها را برطرف کرد. به نظر می رسد یک ماده تحریک کننده از خانواده EFG موسوم به ERBB2‌ بر روی انسان ها قابل استفاده باشد. پژوهشگران می گویند امیدوارند که در آینده بتوان از همین طریق داروهایی برای تزریق در گوش و احیای موهای از دست رفته تولید کرد. سلول های احیا شده می توانند در پیوند با سلول های عصبی گوش پیام های ضروری صوتی را برای مغز انسان ارسال کنند و شنوایی افراد سالمند را تقویت کنند.
مرجع : فارس
برچسب ها: شنوایی