به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۳
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۱۶۴۱۹
مخالفت وزیرنفت ایران با ارزان فروشي نفت و گاز؛

زنگنه قول های احمدی نژاد به هند را پس گرفت

گروه اقتصادی: وزير نفت ايران پس از آنكه در نخستين اقدام خود 3 امتياز نفت و گاز سرمايه‌گذاران هندي را در صنعت نفت لغو كرد، به سفير هند در تهران نيز اعلام كرده كه ايران مايل نيست بهاي تمامي نفت صادراتي خود را به هند به صورت روپيه دريافت كند.
زنگنه قول های احمدی نژاد به هند را پس گرفت
روزنامه هندي اينديان اكسپرس در گزارشي اعلام كرده بود كه دولت ايران با دريافت روپيه در ازاي صد در صد پول نفت صادراتي به هند موافقت كرده بود، آن‌هم در شرايطي كه نرخ برابري روپيه در برابر ارزهاي معتبر بين‌المللي در حال كاهش بود و اجراي اين توافق مي‌توانست پول ملي هند را تقويت كند.  اما بيژن نامدارزنگنه در يكي از نخستين اقدام‌هاي خود در وزارت نفت نه تنها اعلام كرد ايران مايل نيست بهاي تمامي نفت صادراتي خود را به شكل روپيه دريافت كند، بلكه امتياز تخفيف گازي به سرمايه‌گذاران هندي براي ساخت مجتمع‌هاي جديد پتروشيمي در بندر چابهار را به‌رغم مذاكراتي كه پيش از اين با سفير هند داشت، لغو كرد.به نوشته روزنامه هندي، زنگنه به سفير هند گفته است كه ايران مايل است توافق موجود مورد تجديدنظر قرار گيرد و دو طرف به نحوه پرداخت قبلي، يعني ٤٥ درصد روپيه و ٥٥ درصد يورو بازگردند.

مخالفت ايران با ارزان‌فروشي نفت و گاز
مطابق توافقي كه سرمايه‌گذاران هندي با وزارت نفت در دولت دهم دست يافته بودند، مقرر شده بود دولت 84 سنت تخفيف به ازاي هر ميليون بي.تي.يو گاز طبيعي در ازاي سرمايه‌گذاري هند براي احداث يك واحد اوره در عسلويه يا چابهار ارائه كند كه زنگنه اين امتياز را به حالت تعليق درآورده است.ظاهرا توافق قبلي ايران با هند، علاوه بر قبول صددرصد بهاي نفت صادراتي به روپيه، شامل توافق هند براي سرمايه‌گذاري در اين طرح گاز هم بوده و به نوشته اينديان اكسپرس، اخيرا در هند اقداماتي براي راه‌اندازي يك شركت سرمايه‌گذاري هندي به جريان افتاده بود تا اين طرح را در دست بگيرد. دولت هند انتظار داشت توافق با ايران باعث جلوگيري از تضعيف بيشتر روپيه در برابر ارزهاي معتبر شود. هدف از تاسيس اين شركت اين بوده است كه شركت‌هاي عمده هندي مجبور به مشاركت در اين طرح نباشند و در معرض تحريم‌هاي ايالات متحده قرار نگيرند.وزير نفت ايران همچنين در دومين اقدام خود مخالفت رسمي وزارت نفت با مشاركت يك كنسرسيوم هندي در طرح توسعه ميدان گازي فرزاد B را اعلام كرده و به وزارت انرژي هند نيز گفته نمي‌تواند نه دولت و نه مجلس را براي پذيرش اين قرار‌داد متقاعد كند. بر اساس قراردادهاي مشاركت در توليد، شركت سرمايه‌گذار سهمي از توليد يا درآمد حاصل از آن را برمي‌دارد، اما در قراردادهاي خدماتي تنها 15 درصد سرمايه‌گذاري براي توسعه ميدان به شركت سرمايه‌گذاري مي‌رسد.

بر اساس اين گزارش، پس از 13 سال وقت‌كشي شركت دولتي نفت و گاز هند (ONGC) براي تصميم‌گيري توسعه ميدان نفتي بينالود، شركت ملي نفت ايران اسفند ماه سال گذشته از اجراي يك برنامه جديد براي توسعه اين ميدان دريايي در خليج‌فارس توسط متخصصان داخلي خبر داده است.با اين وجود، زيركچيان‌زاده مديرعامل شركت نفت فلات قاره ارديبهشت ماه سال‌جاري با بيان اينكه شركت‌هاي هندي طرف مذاكره هم براي توسعه اين ميدان فراساحلي پيشنهادهاي جديدي را به ايران ارائه كرده كه در حال بررسي است، گفته است: در نهايت امسال تكليف توسعه بخش‌هاي باقي‌مانده بلوك بينالود تعيين تكليف خواهد شد.بلوك فارسي حوزه‌اي هيدروكربني در خليج‌فارس شامل ميدان نفتي بينالود و ميدان گازي فرزاد B است كه پس از كشف ذخاير هيدروكربني در اين منطقه، قرارداد توسعه اين ميدان با كنسرسيومي متشكل از سه شركت دولتي هند در سال 2002 ميلادي امضا شد.

ايران به روپيه نفتي هندي‌ها «نه» گفت


گزارش اينديان اكسپرس حاكي از آن است كه زنگنه همچنين در سومين اقدام خود مخالفت رسمي تهران نسبت به تهاتر كل منابع مالي نفت‌خام صادراتي ايران با روپيه را اعلام و تاكيد كرده است: ايران نمي‌تواند كل طلب نفتي خود از هند را صرفا با روپيه دريافت كند.در اين ميان، ام‌ويراپامويلي وزير نفت هند به نخست‌وزير اين كشور آسيايي اطمينان داده كه واردات 11 ميليون تن نفت از ايران در سال‌جاري باعث صرفه‌جويي ارزي 8.4 ميليارد دلاري اين كشور خواهد شد. آمارها حاكي از آن است كه ايران از زمان روي كار آمدن دولت جديد دريافت تمام طلب نفتي خود به روپيه را متوقف كرده و به سيستم قبلي دريافت 45 درصد طلب خود به روپيه بازگشته است.پيش از اين، ايران پول حاصل از فروش نفت به هند را از طريق هالك بانك تركيه به ايران دريافت مي‌كرد كه با تحريم اين بانك ترك توسط آمريكا، اين تراكنش مالي به حالت تعليق درآمد.بر اساس اين گزارش، در حال حاضر ايران به‌طور متوسط روزانه حدود 250 هزار بشكه نفت عمدتا نفت سنگين به پالايشگاه‌هاي هندي صادر مي‌كند به‌طوري‌كه اين كشور پس از چين دومين مشتري بزرگ نفت ايران است.
مرجع : اقتصاد ایران آنلاین

قاسمي بجد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۴۷
زنده باد ... زنده باد (130504)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۳۰
در انگلستان که بودم، دیدم که هندی ها پست ترین مشاغل خدماتی را عهده دار هستند. پیشرفت های اقتصادی زیادی کردند اما فقر وحشتناک فرهنگی و افزایش سرسام آور جمعیت این کشور را فقیر و فقیرتر می کند. پارسال وزیر بهداشت هند اعلام کرد که پنجاه درصد مردم هند سرویس بهداشتی در خانه هایشان ندارند. یعنی پار کها و پیاده روها را هدف قرار می دهند. اونوقت ما باید به این در پیتها باج می دادیم. (130924)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۲:۱۰
از شنیدن این خبر احساس شعف و غرور می کنم. خدایا شکرت. روحانی تشکر می کنیم و دعای یک ملت پشتت هست. (130990)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۴۸
انزوای بین المللی ایران باعث تاراج ثروتهای ملی این سرزمین شده است.
ثروتهایی که خدا به ما ارزانی داده تا از این نعمت ها استفاده کنیم و شکر آن را نیز به جا بیاوریم و همواره یاد او باشیم اما خود با دست خود ثروت خدادادی خود را به بیگانگان تقدیم کرده ایم و در حالی که ثروتمند هستیم در فقر و فلاکت زندگی می کنیم. (130506)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۵۵
آره دیگه مال باباشون که نبوده دلشون بسوزه.چوب حراج زده بودن به داراییهای کشور.خدا ازشون نگذره. (130512)
جمال
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۰۹
خدا قوت مرد خستگی ناپذیر کابینه (130523)
ساسان
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۳۵
واقعا تازه داریم می فهمیم پاک ترین دولت تاریخ بشریت چطور از حقوق ملتش کوتاه می آمده!!
اگر کشور هایی مثل هند و چین و روسیه و کره جنوبی متوجه همچین مدیریتی در داخل بشن حواسشونو خیلی خیلی جمع می کنن (130547)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۴۲
زنگنه بهترین وزیر از انقلاب تاکنون (130555)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۵۵
سیاست ما باید طوری عمل کند که مجبور نباشیم مدام به این یا آن کشور باج بدهیم.
باید قبول کنیم تا زمانی که تولید ما در این وضع اسفناک به اغما فرو رفته و سیاست درست و حسابی هم برای رابطه با کشورهای بزرگ و قدرتمند نداریم مجبور می شویم به تازه به دوران رسیده هایی مثل چین و هند باج بدهیم. (130564)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۰۹
این روزها تصمیماتی از این دولت میبینم و میشنوم که حس میکنم دولت قبلی انگار دشمن ما بوده تا هموطن. تا الان کلی مصوبه های قبل لغو شده که وقتی شنیدم حس بدی به من داد. و نسبت به این دولت امیدوارتر شدم. امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کنه و شاهد این رفتارها باشیم... (130573)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۲۴
درود به شرف ایرانی تو " رییس جمهور روحانی". بخدا اگر همینگونه پیش بروید و اخباری که اینروزها در جهت سربلندی ایران به گوش میرسد را تداوم دهید بار دیگر آقای با عزت و مرفه اسیا خواهیم شد (130580)
محمود دزفولی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۲۹
این است تفاوت بین یک دولت کاربلد کارآمد دلسوز که بجای حرف عمل می کند و منافع ایرانی ها را تامین می کند نه ا.ون دولتی که دم از حمایت از محرومان می کرد ولی خیلی از ما قشر متوسط را هم بدبخت کرد. (130584)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۴۴
دمش گرم، فقط مونده بود هندی ها واسمون تعیین تکلیف کنند که آقای احمدی نژاد این اختیار را به هندی ها داد. (130596)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۴:۵۷
دمت گرم! حالا بهتر مشخص می شه دلیل مخالفتهای شدید با زنگنه در مجلس چی بود!

خصوصا از سوی آنها که با بالا گرفتن رای جلوی دوربین می خواستند به خیلی ها شاید حتی نخست وزیر هند سیگنال بدهند... (130607)
خشایار
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۲۳
خدا خیرت بده به وزیر....اگه ایشون بتونن حق مردم و زنده کنن.
ظاهرا دولت قبلی قرداد های ترکمنچای بسیاری به ارمغان اوورده بودن!!! (130641)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۴۱
آقای احمدی نژاد و دولتش با این کار ها روی فتحعلی شاه رو در تاریخ سفید کردند !!! (130653)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۶:۰۹
آقای احمدی نژاد چوب حراج به کلیه مایملک و دارایی های مملکت که مال تمامی آحاد ملت است زده بود.آفرین و صد مرحبابر روحانی و زنگنه و تمام کسانی که این مرز و بوم را دوست دارند. به داشتن افرادی مثل شما افتخار میکنیم الحق که نواده پاکانید. (130670)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۶:۱۸
درود بر دلاور پیر که آبروی از دست رفته ایران را میخواهد بر پرداند (130673)
مهدي
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۶:۴۳
درود بر آقاي زنگنه ي وطن پرست.اين عمل ايشان خيلي چيز ها را نشان مي دهد (130692)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۷:۰۷
بابا ترکمنچای بهتر از این بوده کجا بودند اصلوگرایان پر مدعا (130701)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۷:۱۱
احمدی نژاد فکر میکرده پول بیت المال و نفت و منابع این کشور ارث پدریه، رفته با هندی ها قردادت تمرکمنچای امضاء کرده، نفت بشکه ای 100 دلار را بدهیم روپیه بی ارزش و یا جنس بنجول هندی بگیریم. (130703)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۷:۱۷
درسته مگه باید به دنیا باج داد باید بادنیا به اعتدال رفتار کرد (130712)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۷:۲۰
درود بر زنگنه پسر ایران (130717)
افشين
Sweden
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۱:۴۳
جالبه افراطيون مجلس بهانشون شده بود اينكه اقاي زنگنه پيره! حالا شما كه جوون بوديد چوب حراج زده بوديد به داراييه ملت! از اينكه همشهري اقاي
زنگنه ام احساس غرور ميكنم (130858)
ادیب گروسی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۲:۵۸
مگر این بیژن بتواند کشور و منافع مملکت را از چاهی که اصولگرایان برای ملت کنده اند رها نماید (130899)
مهرناز
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۰:۵۲
گوئی مردم ایران همه چیز را زود فراموش می کنند "که ایران بوسیله امریکا درشدید ترین تحریم برای فروش نفت بود وحتی امکان دریافت ارز از طریق همان مقذار فروش نفت نیز نبود. امیدواریم با رفتار های شتاب زده ارتباط دیپلماسی خود را با کشور هند خراب نکنیم و متوجه باشیم در چه شرایطی از ما نفت خریداری
می کردند. (130966)
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۱:۳۸
دقت کردین از وقتی دکتر روحانی اومده تو کشور خبر بدی نیست همه خبر ها مثبته چه ورزشی چه سیاسی (130977)