به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۱۶۴۵۴
رئیس بازرسان بین‌المللی: عامل حملات شیمیایی را اعلام می‌کنیم

هفته‌آينده؛ تصميم‌شوراي‌امنيت‌درباره‌سوريه

گروه بين‌الملل: جان کري اظهار داشت: امکان تغيير وقايع متعلق به استفاده از سلاح شيميايي در سوريه براي هيچ شخص يا طرفي وجود ندارد.
هفته‌آينده؛ تصميم‌شوراي‌امنيت‌درباره‌سوريه
وزير خارجه آمريكا افزود: گزارش سازمان ملل شواهدي در جهت استفاده نظام سوريه در استفاده از سلاح شيميايي ارائه کرده است. وزير امورخاجه آمريکا با ادعاي اينکه نتايج گزارش بازرسان بين المللي از سوريه آنچه را که آمريکا پيش از اين آن را مي‌دانست اثبات کرد افزود: تنها نظام سوريه موشک هايي که در بمباران "غوطه" استفاده شده را در اختيار دارد. کري همچنين از آمادگي اتخاذ تصميم از سوي شوراي امنيت درباره سوريه در هفته آينده خبر داد.

از سوي ديگر، رئیس کمیسیون بین‌المللی تحقیقات درباره سوریه در گفتگو با شبکه خبری دویچه وله درباره اهمیت یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرد. پائولو سرجیو پینرو درباره ادامه شرایط جنگی در سوریه به رغم پذیرش توافقنامه آمریکا و روسیه از سوی دمشق گفت: از نظر من این توافق از اهمیت بسزایی برخوردار است 12 روز پیش ما درباره این صحبت می‌کردیم که حملات هوایی آمریکا چه زمانی اتفاق می‌افتد پس از توافق اخیر اکنون دیگر خطر وقوع حملات هوایی وجود ندارد و سوریه که پیشتر حتی وجود زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی را قبول نداشت، اکنون اعلام کرد که این زرادخانه‌ها وجود دارند و همچنین خواستار پیوستن به معاهده منع سلاح شیمیایی شده است.

وی افزود: از سوی دیگر جنگ در سوریه با سلاح‌های متعارف همچنان ادامه دارد انتظار ما این است که این توافق نقطه عطفی برای آغاز مذاکرات باشد و از طریق آن گفت‌وگویی سیاسی با هدف پایان دادن به جنگ شروع شود. این امر مستلزم سپری شدن زمان است اما وضعیت امروز بسیار بهتر از وضعیت 12 روز گذشته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: باید توجه داشت هیچ راهکار نظامی برای پایان دادن به بحران سوریه وجود ندارد این که فکر کنیم دولت یا گروه‌های شورشی می‌توانند در یک راهکار نظامی به پیروزی دست یابند غیر واقعی و توهم آمیز است. همچنین این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار است که مهیا کردن تسلیحات برای تمامی جناح‌های سوری متوقف شود. بهترین عامل بازدارنده برای این جنگ این است که ارائه سلاح به جناح‌های مختلف متوقف شود ما این مساله را به وضوح اعلام کرده‌ایم. ارائه سلاح به جناح‌های مختلف سوری غیرقابل قبول است زیرا اکثر این سلاح‌ها برای فعالیت‌های جنگی و کشتن سوری‌ها و ایجاد شرایطی استفاده می‌شود که تعداد پناهندگان افزایش یابد و تنها راه برای پایان دادن به این وضعیت صرفا مذاکره است.

رئیس کمیسیون تحقیقات سازمان ملل تاکید کرد: بسیار مهم است که کشورهایی که در منطقه و جامعه جهانی صاحب نفوذ هستند اعتماد متقابل ایجاد کنند و مانند آمریکا و روسیه عمل کنند. این دو کشور تاکنون اختلاف نظرهای بسیاری داشته‌اند اما در حال حاضر به توافق رسیده‌اند. این توافق نشان داد که حرکت به سوی راهکاری سیاسی امری محتمل است.

وی در این خصوص که چه کسی از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کرده گفت: من گزارش کامل سازمان ملل متحد درباره سوریه را خواندم و در این گزارش اعلام شده که گاز سارین به طور گسترده در سوریه استفاده شده است اما در این گزارش مشخص نشده که عوامل استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه چه کسانی بودند. کمیسیون بررسی‌های سازمان ملل متحد درباره سوریه به دنبال آن است که پاسخ این پرسش را بیابد و ما خواسته‌ایم که به سوریه بازگردیم زیرا می‌خواهیم کار خود را انجام دهیم. در گزارش بعدی ما لزوما چیزی درباره عوامل این حملات مطرح خواهیم کرد. ما پیش از پایان سال میلادی جاری در این مورد مطالبی ارائه خواهیم کرد.

پینرو در پاسخ به این سوال که نابودی تسلیحات شیمیایی عراق بیش از 10 سال به طول انجامید آیا این فرآیند در سوریه ظرف مدت یک سال پایان می‌یابد، گفت: ما نمی‌توانیم این دو وضعیت را با هم مقایسه کنیم سوریه کشوری است که به لحاظ تاریخی در مقایسه با عراق از اهمیت بیشتری برخوردار است و تعادل نیروها در جهان اکنون نسبت به قبل تغییر یافته است. نظر من این است که فاجعه عراق در تاریخ آینده سوریه رقم نخواهد خورد. فکر می‌کنم اکنون روش‌های جدیدی پس از توافق میان روسیه و آمریکا وجود دارد.