به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۱۵۵۸۴
11 کشور گروه 20 خواستار حمله به سوریه شدند

مقام‌سوري: حمله‌كنند، تلاويو، اردن‌ و آنكارا را هدف قرار مي‌دهيم

گروه بين‌الملل: یک نماینده مجلس سوریه گفت: در صورت حمله به سوریه نخستین واکنش این کشور متوجه پایتخت اسرائیل خواهد بود.
مقام‌سوري: حمله‌كنند، تلاويو، اردن‌ و آنكارا را هدف قرار مي‌دهيم
ولید الزعبی در گفـتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گفت: اطلاعات ما نشان مي‌دهد چنانچه آمریکا به سوریه حمله کند دولت سوریه طرحی را به اجرا خواهد گذاشت که طی آن پایتخت همه کشورهایی را که در این حمله شرکت دارند هدف حمله قرار خواهد گرفت. در حال حاضر برخی کشورها درهای خود را برای ورود سلاح و مهمات باز گذاشته‌اند و این سلاح‌ها به سوریه ارسال مي‌شود. وی افزود: نقش تل آویو در جنگ بر ضد سوریه از همه بیشتر است و از این رو نخستین واکنش سوریه متوجه اسرائیل خواهد شد، همچنین أمان پایتخت اردن و آنکارا پایتخت ترکیه از تیررس سوریه در امان نخواهد ماند.

11 کشور گروه ۲۰خواستار حمله به سوریه شدند

در همين حال، یازده کشور شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ خواستار پاسخی قاطع از سوی جامعه بین‌المللی در قبال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شده‌اند. رهبران کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر جایی امنیت مردم را کاهش مي‌دهد.

امضا کنندگان این بیانیه گفته‌اند از اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل حمایت مي‌کنند اما جهان نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند. پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری که در پایان نشست گروه ۲۰ برگزار شد گفت که رهبران کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه در جریان این نشست استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه را محکوم کرده و خواستار پاسخی قاطع شده‌اند. اوباما از رژیم بشار اسد به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی یاد کرد. رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که اکثر مردم بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی ماه گذشته در حومه دمشق می‌دانند، هر چند که آقای پوتین با او موافق نیست.

اوباما گفت که او بدبینی موجود در بین مردم آمریکا را نسبت به حمله نظامی به سوریه درک مي‌کند، اما در عین حال افزود: او می‌تواند کنگره را متقاعد کند که چنین حمله ای محدود و نسبی خواهد بود، این حمله با هدف از کار انداختن تسلیحات شیمیایی که در اختیار دولت سوریه قرار دارد، انجام خواهد شد و کاربرد این سلاح‌ها را در آینده به تعویق خواهد انداخت.

اردوغان: ترکیه از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند

نخست وزیر ترکیه در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ تأکید کرد که همه شرکت کنندگان بر لزوم توقف خشونت در سوریه تأکید کرده‌اند و آنکارا از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، اردوغان در نشستی خبری در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ گفت که اصراری وجود دارد که خواستار انتظار برای انتشار نتایج تحقیقات تیم کارشناسی سازمان ملل است تا حمله نظامی به سوریه بر اساس نتایج این تحقیقات صورت گیرد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا از حمله نظامی به سوریه حمایت مي‌کند، مدعی شد: هر حکومتی که بعد از اسد بر سر کار بیاید از رژیم فعلی بدتر نخواهد بود. وی افزود: نمي‌توان بر 100 هزار سوری که در این درگیری‌ها کشته شده‌اند چشم پوشی کرد و شلیک سلاح شیمیایی از سوی «جبل قاسیون» صورت گرفته و روشن است که چه کسی بر این قسمت تسلط دارد و حوادث سوریه ما را وادار می‌کند که سکوت نکنیم.

فرمان اوباما برای افزایش اهداف مورد حمله در سوریه

رئیس جمهور آمریکا از وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) خواسته تا تعداد مراکزی که قرار است در حمله احتمالی به سوریه هدف قرار بگیرند را افزایش بدهند. این لیست شامل اهدافی مي‌شود که پیشتر توسط ارتش فرانسه تهیه شده بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، باراک اوباما به پنتاگون دستور داده تا لیست اهدافی را که قرار است در حمله احتمالی به سوریه هدف قرار بگیرند را افزایش بدهند. منابع آمریکایی مدعی هستند که این دستور از آن رو صادر شده تا جلوی انجام حملات جدید شیمایی در سوریه گرفته شود.

این برای نخستین بار است که دولت آمریکا در مورد استفاده از جنگنده‌هاي فرانسوی و آمریکایی برای حمله به اهدافی خاص وارد گفتگو با وزارت دفاع فرانسه مي‌شود. البته استفاده از این جنگنده‌ها به غیر از کشتی‌هایی است که قرار است با شلیک موشک‌هاي کروز توماهاوک به سوریه حمله کنند. به نوشته نیویورک تایمز، به غیر از این موراد رایزنی هایی در حال انجام است تا از نیروهای نظامی سایر اعضای ناتو (سازمان آتلانتیک شمالی) برای حمله به سوریه استفاده شود. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این رابطه گفت: اهداف جدید شامل تجهیزاتی است که به دولت سوریه اجازه مي‌دهد تا در برابر حملات شیمایی، حملات هوایی، و موشک‌هاي دوربرد از خود دفاع کند.