به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۶۴۶۱۷

آخرین آمار بازی‌های موبایلی در ایران

گروه فناوری: از جامعه‌ بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای در ایران، اکثر کسانی که بازی‌های موبایلی را تجربه می‌کنند، برای بازی کردن، بیشتر از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند تا تبلت و در بین بازی‌های پرطرفدار، یک بازی ایرانی نیز قرار دارد.
آخرین آمار بازی‌های موبایلی در ایران
رشد روزافزون بازار بازی‌های موبایلی که در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسیده، تاثیرات مهمی در صنعت بازی‌ و خصوصا بازار بازی‌های موبایلی در ایران داشته و با رشد و همه‌گیر شدن بازی‌های موبایلی در ایران همراه بوده است. ازطرفی بازیکنان ایرانی که از لحاظ دسترسی به این بازی‌ها، در وضعیت خوبی قرار دارند، به «بلوغ» زودرسی در تعیین و شناختن سلیقه‌ی خود در انتخاب بازی‌ها نیز رسیده‌اند. به شکلی که بنابر آمار، می‌دانیم بازیکنان بازی‌های موبایلی ایران با چه سلیقه‌ای و چگونه بازی می‌کنند.بر همین اساس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی به تحلیل پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال در سال ۱۳۹۶ پرداخته است؛ تمرکز آماری این اطلاعات ۸۰۰۰ نفری است و از نمونه‌گیری تلفیقی «طبقه‌ای-خوشه‌ای چندمرحله‌ای» برای دست یافتن به آن استفاده شده است. خوشه‌های مرحله‌ی اول شامل تمام استان‌های کشور و خوشه‌های مرحله‌ی بعد، شهرستان‌ها، شهر و روستاها را شامل می‌شوند.

اکثریت بازیکنان موبایلی ایران «موبایل‌باز» هستند
اکثریت کسانی که بازی‌های موبایلی را تجربه می‌کنند، برای بازی کردن از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند تا تبلت‌ها، که رقمی برابر با ۶۷ درصد دارد. این نشان می‌دهد در دسترس بودن یک گوشی هوشمند که بشود با آن به کارهای دیگر رسید و همین‌طور درمواقع فراغت بازی کرد، یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن میزان استفاده از این شکل بازی‌ها بوده است.درواقع بازیکنان موبایلی ایرانی به‌قصد فقط بازی کردن (مانند بازیکنانی که از تبلت برای بازی استفاده می‌کنند) سراغ این شکل از سرگرمی نرفته‌اند. به‌شکل دقیق‌تر، ۶۵ درصد از بازیکنان بازی‌های موبایلی از گوشی‌های هوشمند، ۱۳ درصد از تبلت‌ها و ۲۲ درصد از هردو برای بازی کردن استفاده می‌کنند. ۴۴ درصد از درآمد بازار هم به این دسته از بازیکنان (موبایل‌بازها) تعلق می‌گیرد.۸۹ درصد از بازیکنان موبایلی کشور هم کاربر بازی موبایل هستند؛ به این ترتیب که این درصد از بازیکنان انتخاب اول‌شان بازی کردن بازی‌های موبایلی است و نه بازی‌های کنسولی یا رایانه‌های شخصی. ۸۴ درصد از درآمد حاصل از بازی‌های موبایلی نیز حاصل خریدهای این قشر از بازی‌کننده‌هاست.

یک بازی ایرانی در بین سه انتخاب برتر کاربران
بازیکنان ایرانی سلیقه‌ی خود را شناخته‌اند و بیش‌تر بازی‌های انتخابی‌شان در چند ژانر به‌خصوص خلاصه شده است. بازیکنان ایرانی، به ترتیب بازی‌هایی در سبک‌های معمایی، سکوبازی/دونده، آرکید، رانندگی و ورزشی را بیش از سایر ژانرها بازی کرده‌اند.درصورت نگاه دقیق‌تر نیز سه بازی پرطرفدار سال ۹۶ در بین ایرانی‌ها به‌ترتیب، کلش آو کلنز، باقلوا و کلش رویال هستند. البته این رده‌بندی درصورت جداسازی بازیکنان زن و مرد از هم، کمی متفاوت خواهد بود؛ سه بازی برتر در بین مردان، کلش آو کلز، کلش رویال و باقلوا هستند. در حالی زنان بازی‌های باقلوا، پو و کلش آو کلنز را بیش از دیگر محصولات بازی کرده‌اند.

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل
تفکیک رده‌بندی بازی‌های محبوب، در سایر بخش‌های آماری نیز انجام شده است. البته برای انجام این تفکیک ابتدا باید بدانیم که سیستم عامل‌های پرطرفدار کشور چه سیستم‌هایی هستند؛ ۹۵ درصد از کاربران بازی‌های موبایلی ایران از سیستم عامل اندروید، چهار درصد از iOS و یک درصد نیز از سایر سیستم عامل‌ها مانند ویندوزفون استفاده می‌کنند.
با آگاهی از این آمار می‌شود بازی‌های برتر و پرطرفدار روی این سیستم‌های عامل‌ را نیز به این ترتیب رده‌بندی کرد؛ کاربران سیستم عامل iOS سه بازی کندی کراش، ساکر استارز و کلش رویال را بیش از سایر بازی‌ها انجام داده‌اند. این در حالی است که کاربران اندرویدی، بازی‌های کلش آو کلنز، باقلوا و کلش رویال را بیش از بقیه می‌پسندند. این آمار آخر دقیقا برابر با آمار کلی سلیقه‌ی مخاطبان است که البته دلیل موجهی مانند برتر بودن تعداد کاربران آندروید بر سایر سیستم عامل‌ها دارد.

کاربران ایرانی بازی‌های موبایلی، از برندهای معتبر بازار مانند سامسونگ، هوآوی، لنوو و اپل استفاده می‌کنند.
نرخ دسترسی به اینترنت در بین کاربران ایرانی ۸۳ درصد است که رقم خوب و قابل توجهی است. اما تنها ۴۹ درصد از کاربران از بازی‌های آنلاین استفاده می‌کنند. این در حالی است که ۸۹ درصد کاربران بازی‌های آفلاین را نیز ترجیح می‌دهند. (این درصد به این دلیل است که کسانی که آنلاین بازی می‌کنند، لزوما فقط طرفدار این شکلی بازی‌ها نیستند و آفلاین نیز بازی می‌کنند.)به گفته کارشناسان، وجود یک بازی ایرانی در بین محبوب‌ترین‌های ایران و شناخت سلیقه‌ی جمعی در مورد ژانرهای محبوب بازی در ایران می‌تواند نقشه‌ی راه درستی پیش پای سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذارها و خصوصا شرکت‌های بازی‌سازی قرار دهد. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که تولید بیش از حد یک نوع محصول حتی در کوتاه‌مدت نیز باعث اشباع آن در بازار و تغییر سلیقه‌ی جمعی خواهد شد. به همین دلیل سازنده‌ها باید در فکر بهبود بازی‌هایی در سبک‌های پرطرفدار باشند نه کپی خالص از روی محصولاتی که موفق بوده‌اند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: موبایل