به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۱۶۴۶۷۵

وزیر جنگ اسراييل استعفا داد

گروه بين‌الملل: آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسراييل به دليل مخالفت با آتش‌بس نتانياهو با طرف فلسطینی در غزه استعفا داد.
وزیر جنگ اسراييل استعفا داد
 
اسکای نیوز، گزارش کرد این امر احتمالا موجب برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد. وزیر جنگ اسراييل  با اعلام استعفایش خواستار برگزاری انتخابات در اولین فرصت ممکن شد و ابراز امیدواری کرد تا یکشنبه آتی تاریخی برای انتخابات معین شود. لیبرمن تاکید کرد تمام اعضای حزبش از ائتلاف خارج خواهند شد. با این حال روزنامه هاآرتص به نقل از یک منبع ارشد در حزب لیکود که حزب نخست‌وزیر است، گزارش داد انتخابات لزوما گام بعدی نیست و نتانیاهو موقتا پست لیبرمن را به دست می‌گیرد.

خروج حزب "اسرائیل بیت‌نو" بدین معناست که نتانیاهو همچنان اکثریت ضعیفی در کنست را با ۶۱ مقابل ۵۹ کرسی برای حفظ ائتلاف در دست خواهد داشت. دیگر شریک ائتلافی مهم در دولت نتانیاهو حزب "خانه‌ یهودی" به ریاست نفتالی بنت، وزیر آموزش اسراييل است که تاکید دارد چنانچه پست وزارت جنگ به بنت نرسد، این حزب هم از ائتلاف خارج خواهد شد. لیبرمن در بیان دلیل استعفای خود، بنیامین نتانیاهو، را به تسلیم شدن در برابر حماس متهم کرده و گفته که نمی‌تواند سرازیر شدن میلیون دلار به غزه (۱۵ میلیون دلاری که قطر برای پرداخت حقوق کارکنان در غزه پرداخت کرده) را تحمل کند. وی هم‌چنین پاسخ اسرائیل به ۵۰۰ موشکی که از غزه شلیک شد را ناکافی خواند و آن را از دلایل استعفایش دانست.

لیبرمن با برگزاری نشست ویژه حزبش "اسرائیل بیت‌نو" خبر استعفایش را تایید و اظهار کرد اعضای حزبش دولت را ترک خواهند کرد. توافق آتش‌بس با حماس به وجهه او نزد جریان‌های تندرو اسرائیل به شدت آسیب زده است. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از نزدیکان نتانیاهو اعلام کردند، با استعفای لیبرمن، نخست‌وزیر، کنست را منحل کرده و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد داد. روز گذشته و پیش از آتش‌بس در غزه، جنبش حماس اعلام کرده بود که اگر نتانیاهو خواهان توقف حملات است، لیبرمن را برکنار کند. کابینه اسراييل عصر سه‌شنبه پایان درگیری با حماس را تایید کرد، این در حالی بود که تعدادی از اعضای این کابینه از جمله لیبرمن با این توافق مخالف بودند.