به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۶۴۶۹۳

حرص و ولع برای خرید خودرو نیست

حرص و ولع برای خرید خودرو نیست
گروه اقتصادی- رسانه ها: دنیای اقتصاد نوشت: آن طور که فعالان بازار می‌گویند، آرامش در بازارهای ارز و سکه، بازار خودرو را نیز به نوبه خود آرام نگه داشته و التهاب خاصی در آن به چشم نمی‌آید. این آرامش سبب شده ولع خرید نیز کاهش پیدا کند و در نتیجه، بازار در سطح کلی روزهایی آرام را به خود ببیند.با توجه به این استدلال، اگر قیمت ارز و سکه باز هم روندی افزایشی پیدا کند، نمودار کلی قیمت در بازار خودرو نیز متاثر از این اتفاق، صعودی خواهد شد. ازآنجاکه خودرو بیش از پیش تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده، قیمت آن متناسب با ارز و سکه دچار نوسان می‌شود و گاهی بالا می‌رود و گاهی ثبات و نزولی شدن را در پیش می‌گیرد.ثبات کلی بازار خودرو البته در حالی است که قیمت برخی محصولات به‌دلیل کمبود عرضه، روندی صعودی در این هفته داشته است. در واقع با وجود آرامش کلی در بازار خودرو، قیمت برخی محصولات از ناحیه کمبود عرضه، شارژ شده و در این بین، رنویی‌ها بیشترین اثرپذیری را داشته‌اند. داستان خودروهای تولیدی رنو در ایران البته با بیشتر محصولات فعلی صنعت خودرو کشور متفاوت است، چه آنکه به احتمال فراوان، تولید آنها در آینده‌ای نزدیک متوقف خواهد شد. 

توجه به اعلام رنو مبنی بر خروج از ایران، خودروسازان داخلی پس از اتمام ذخایر قطعه مربوط به خانواده تندر-۹۰ و ساندرو، دیگر امکان تولید آنها را نخواهند داشت. به تازگی نیز مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا (به‌عنوان تولیدکننده محصولات رنو شامل پارس تندر و تندر-۹۰ و ساندرو) اعلام کرده قطعات موجود در انبار، کفاف پاسخ به تعهدات ایجاد شده را نمی‌دهد.مجموعه اتفاقات رخ داده در حوزه تامین قطعات محصولات رنو و همچنین انتشار اخبار مربوط به توقف قریب الوقوع تولید خانواده تندر-۹۰ و ساندرو، سیگنال‌هایی منفی به بازار ارسال کرده و سبب شده قیمت این محصولات بالا برود.البته به جز خودروهای رنو فرانسه، برخی دیگر از محصولات نیز که به‌دلیل تحریم‌ها با کاهش یا توقف تولید مواجه شده و می‌شوند، افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و این موضوع ممکن است حتی دامان چینی‌ها را نیز بگیرد. بالا رفتن قیمت‌ها در بازار خودرو از چند ماه پیش شدت گرفت و همزمان با صعود نرخ ارز و سکه، خودروهای داخلی و خارجی نیز دستخوش موج گرانی شدند. با اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه خودروسازی کشور، افزایش قیمت‌ها بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که می‌توان ادعا کرد قیمت خودروهای داخلی بیش از یک و نیم برابر در مقایسه با انتهای سال گذشته افزایش داشته است.

تحریم‌ها سبب شده روند تامین قطعات از خارج، مختل شود و قطعه‌سازان نیز نتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را به موقع و در حد نیاز تامین کنند. البته مجموعه مشکلات داخلی از جمله رشد نرخ دلار و یورو و محدودیت دسترسی زنجیره خودروسازی کشور به ارز موردنیاز نیز در مختل شدن روند تامین قطعه و کاهشی شدن تیراژ، تاثیر قابل‌توجهی داشته است.به هر روی، با توجه به کاهش تیراژ خودروهای داخلی (حتی ایرانی‌ترین آنها از جمله پراید و پژو ۴۰۵)، قیمت‌ها طی چند ماه گذشته صعودی شده‌اند و خودروهایی که صحبت از توقف تولید آنهاست نیز بیش از پیش افزایش قیمت داشته‌اند. این روند افزایشی احتمالا ادامه خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید در چه نقطه و چه زمانی متوقف می‌شود.
برچسب ها: بازار خودرو