به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۶۴۸۲۴

فیلمنامه نویس بزرگ آمریکایی درگذشت

گروه فرهنگ و هنر: ویلیام گلدمن، فیلمنامه‌نویس بزرگ آمریکایی فیلم‌های «بوچ کسیدی و ساندنس کید» و «همه مردان رییس‌جمهور» در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
فیلمنامه نویس بزرگ آمریکایی درگذشت
ویلیام گلدمن، فیلمنامه‌نویس برنده دو جایزه اسکار برای فیلم‌های «بوچ کسیدی و ساندنس کید» و «همه مردان رییس‌جمهور» و همچنین فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «مرد ماراتون»، «شعبده‌بازی» و «عروس شاهزاده»، روز جمعه (۱۶ نوامبر- ۲۵ آبان) در خانه‌اش در نیویورک در سن ۸۷ سالگی درگذشت.ویلیام گلدمن سال ۱۹۳۱ در هایلندپارک ایالت ایلینویز بدنیا آمد. او کار خود را به عنوان یک رمان‌نویس شروع کرد، پیش از آن‌که در سال ۱۹۶۵ با فیلم «بالماسکه» به عنوان فیلمنامه‌نویس وارد سینما شود.گلدمن در سال ۱۹۶۶ فیلمنامه فیلم «هارپر» را با حضور پل نیومن نوشت. پس از آن وی فیلمنامه درخشان «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را باحضور پل نیومن و رابرت ردفورد به رشته تحریر درآورد.گلدمن برای نوشتن فیلمنامه این فیلم بیش از ۸ سال زمان صرف کرد. او فیلمنامه «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را در سال ۱۹۶۹ با قیمت ۴۰۰ هزار دلار به کمپانی فاکس قرن بیستم فروخت، این قیمت که در آن زمان برای یک فیلمنامه رکوردی محسوب می‌شد، امروزه معادل ۲.۷۵ میلیون دلار است.

گلدمن برای این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را از آن خود کرد.موفقیت بعدی گلدمن به فیلم «همه مردان رییس‌جمهور» برمی‌گردد. گلدمن در این فیلم برای دراماتیزه کردن تحقیقات روزنامه واشینگتن پست در مورد مساله واترگیت که به برکناری ریچارد نیکسون رییس‌جمهور وقت آمریکا منجر شد، بسیار مورد تحسین قرار گرفت. او برای این فیلم نیز جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.از دیگر فیلم‌هایی که گلدمن فیلمنامه آنها را نوشته است، می‌توان به فیلم حماسی جنگ جهانی دوم «پلی در دور دست»، «میزری» و نیز تریلر «قدرت مطلق» اشاره کرد.خبر درگذشت گلدمن را دخترش جنی در مصاحبه با واشینگتن پست تایید کرد.
مرجع : صبا