به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۶۴۸۳۰

داروهای یک هفته در یک کپسول!

گروه علمی: محققان موسسه درمانی "لیندرا" برای نخستین بار یک کپسول که قابلیت رساندن تدریجی دوزهای مختلفی از دارو را دارد و پس از ورود به معده به شکل ستاره درمی‌آید، بر روی انسان آزمایش کردند.
داروهای یک هفته در یک کپسول!
مصرف چند قرص در هر روز می‌تواند عذاب‌آور باشد. اما با وجود توسعه کپسول جدید، ممکن است به زودی یک جایگزین مناسب برای این شیوه عذاب‌آور پیدا شود.یک سیستم آزمایشی توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) توسعه یافته که میزان مورد نیاز از داروهای یک هفته را در یک کپسول می‌ریزد و به تدریج آنها را به بدن می‌رساند و اکنون در اولین مطالعه بالینی، نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده است.این سیستم توسط دانشمندان MIT، همراه با محققانی از بیمارستان‌های بریگهام و بیمارستان زنان برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد و در حال حاضر توسط شرکت درمانی "لیندرا"(Lyndra) توسعه یافته و مورد آزمایش قرار گرفته است.در توضیح اینکه این تکنولوژی چطور کار می‌کند باید گفت که همه چیز از یک ترکیب ستاره‌ای شکل شروع می‌شود که دارای شش بازوی پلیمری سخت است و هر بازو، حاوی یک دارو است.این بازوها در یک هسته الاستیک زیست تخریب پذیر جا می‌گیرند. هنگامی که این شش بازو در هسته الاستیک قرار گرفتند، می‌توان این سازه را داخل یک کپسول ژلاتین استاندارد قرار داد و قورت داد.

ژلاتین کپسول پس از رسیدن به معده، حل می‌شود، بنابراین سازه ستاره‌ای آزاد می‌شود. این ستاره در حالت عادی خود برای خروج از معده بسیار بزرگ است، اما به اندازه‌ای محکم هم نیست که یک انسداد ایجاد کند.سپس تا یک هفته یا بیشتر(بسته به اینکه ستاره چگونه ساخته شود)، بازوها به مرور داروها را آزاد می‌کنند و توسط معده جذب می‌شود.با اتمام دارورسانی، بازوها و هسته نیز آن قدری هضم و کوچک شده‌اند که به راحتی همراه با مدفوع خارج شوند.قبلا این سیستم بر روی خوک‌ها آزمایش شده بود و با موفقیت توانسته بود داروی مالاریا را به این حیوانات برساند و به طور همزمان سه نوع ویروس‌کش دیگر را نیز وارد بدن آنها کرد.حالا "لیندرا" آن را برای برای اولین بار روی انسان آزمایش کرده است.هشت فرد سالم در مطالعه بالینی اخیر شرکت داشتند که هر کدام یک کپسول را قورت دادند.

هر کپسول به نوبه خود حاوی مجموعا 50 میلی‌گرم هیدروکلراید ممانتین (داروی مورد استفاده برای درمان بیماری آلزایمر) بود که میزانی است که باید در طول یک هفته، روزانه 7 میلی‌گرم استعمال شود.بعد از گذشت یک هفته، محققان متوجه شدند که این دارو توسط بدن شرکت کنندگان به خوبی و با همان روتین روزانه جذب و متابولیزه شده است. هرگونه عوارض جانبی هم که پدیدار شد، بسیار خفیف بود."جیووانی تراورسو" متخصص گوارش در بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان و یکی از موسسین "لیندرا" گفت: این مطالعه بالینی نشان می‌دهد که فرمول دارویی "یک بار در هفته" ما می‌تواند به راحتی در معده جا خوش کند و به تدریج، روزانه دوز مشخصی از دارو را تحویل دهد.وی افزود: این سیستم، راه را برای مطالعه تحویل کنترل شده و ثابت داروهای اسکیزوفرنی، آلزایمر و بسیاری از بیماری‌های دیگر هموار می‌کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دارو