به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۶۵۲۰۵

شوخی‌های بی‌مزه‌ای که مردم رانمی‌خنداند

گروه فرهنگ و هنر: تهیه‌کننده سریال «پس از باران» با تایید این مساله که سریال‌های تلویزیون به سمت غم و اندوه رفته‌اند، می‌گوید که ما اجازه شوخی با بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و مشاغل را نداریم؛ بنابراین سریال‌های ما به یکسری شوخی‌های بی‌مزه تبدیل می‌شود که ممکن است مردم هم به آن نخندند.
شوخی‌های بی‌مزه‌ای که مردم رانمی‌خنداند
اسماعیل عفیفه درباره وضعیت سریال‌های تلویزیونی در ایران و کاهش ژانر طنز اظهار کرد: سریال طنز در همه جای دنیا حجم زیادی از برنامه‌های تلویزیون را اشغال می‌کند. در واقع سریال طنز هم مخاطب زیادتری دارد، هم تاثیر مثبتی بر زندگی روزمره مردم می‌گذارد. متاسفانه در ایران این قاعده رعایت نمی‌شود و حجم سریال‌های طنز از ملودرام کمتر است. یکی از دلایلی که حجم تولیدات سریال طنز در سایر کشورهای دنیا زیاد است، هم تمایل مخاطب است و هم اینکه کارکردی مثبت و مفیدی در زندگی اجتماعی مردم می‌گذارد. اگر در ایران این قاعده رعایت نمی‌شود و سریال طنز کم است، باید موشکافی کنیم و دلایل آن را پیدا کنیم.او ادامه داد: سریال طنز شرایط خاص خود را دارد و اینگونه نیست که برنامه‌سازان تصمیم بگیرند و بتوانند برنامه کمدی بسازند. باید شرایط ساخت برنامه‌های کمدی فراهم شود که در حال حاضر با شرایطی که تلویزیون دارد، کمتر اتفاق می‌افتد.

تهیه‌کننده سریال‌های «میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده‌رود» درباره شرایط ساخت سریال‌های طنز خاطرنشان کرد: در سریال‌های طنز باید بتوانیم با موضوعات مختلف شوخی کنیم. در کشورهای دیگر شوخی کردن حد و مرزی ندارد و هیچ موضوعی نیست که خط قرمز کمدین‌ها و سریال‌های کمدی باشد. اما در ایران خط قرمزها بسیار زیاد است؛ البته توقع من این نیست که مانند کشورهای دیگر با همه چیز شوخی کنیم ولی با یک بخش از مسائل اجتماعی و سیاسی که حریمی را نیز از بین نمی‌برند باید بتوانیم شوخی کنیم. متاسفانه حوزه مسائلی که مجاز به طرح شوخ‌طبعانه آن‌ها هستیم بسیار بسته و محدود است. در نتیجه سریال‌های ما به یک سری شوخی‌های بی‌مزه تبدیل می‌شود که ممکن است مردم به آنها نخندند.

عفیفه اضافه کرد: سریال کمدی به افراد متخصص در زمینه بازیگری، نویسندگی و کارگردانی نیاز دارد که تعداد این افراد محدود است و در این چند سال گاهی وقت‌ها کسانی در تلویزیون به ساخت آثار طنز پرداختند که قریحه این کار را نداشتند. در سال‌های گذشته هنرمندان مختلف و متعددی بخت خود را در این ژانر آزمودند اما تعداد کمی توانستند از آن سربلند بیرون بیایند. از این گروه تعدادی نیز به دلایل مختلف از تلویزیون کوچ کرده‌اند. ابتدا باید شرایطی را فراهم آورد که این افراد برگردند و سپس باید به کشف و تربیت طنزپردازان جدید پرداخت. کاری که به دلیل محدودیت بودجه در این سال‌ها مورد غفلت واقع شده است.تهیه‌کننده سریال‌های «پریا» و «آنام» در پایان گفت: مدیران باید تصمیم بگیرند و شرایط را برای رشد برنامه‌سازی طنز مهیا کنند؛ یعنی فضای خطوط قرمز را بازتر کنند، کمدین‌هایی را که از تلویزیون رفته‌اند برگردانند و به نیروهای جدید نیز میدان تجربه‌اندوزی بدهند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: تلویزیون