به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۶۵۸۴۰

از جدال‌های بیهوده تا «هفت» ایده‌آل

گروه فرهنگ و هنر: صاحب امتیاز ماهنامه سینمایی «فیلم» با بیان اینکه جدال‌های بیهوده در «هفت» تاثیرگذاری این برنامه را از بین می‌برد، در عین حال درباره ویژگی‌های ماندگاری یک برنامه سینمایی استاندارد در تلویزیون عنوان کرد که زمانی در تلویزیون برنامه سینمایی موفق خواهیم داشت که تلویزیون از نوع نگاهی که به سینما دارد فاصله بگیرد و بازتاب دهنده نظر فیلم سازان و سینماگران باشد.
از جدال‌های بیهوده تا «هفت» ایده‌آل
مسعود مهرابی ـ روزنامه‌نگار و مدیر و صاحب امتیاز ماهنامه سینمایی «فیلم» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا تلویزیون در این سال‌ها نتوانسته است یک متخصص سینمایی برای اجرا تربیت کند و در ساخت برنامه‌ سینمایی استاندارد همواره دچار فراز و نشیب بوده است؟ اظهار کرد: متاسفانه مشکل اینجاست که تلویزیون می‌خواهد سیاست‌های خودش را اعمال کند و بنابراین مجری و عواملی را انتخاب می‌کند که سیاست‌ها و دیدگاه‌های خود را ترویج کند. به همین منظور می‌بینیم مجریانی که می‌آیند شاید در ابتدا خوب باشند، اما بعد از مدتی با دعوت از یک سینماگر و یا موضع مثبت به فلان فیلم روی پرده، بعد از مدتی تغییر می‌کنند.مهرابی با بیان اینکه دعوای بین سینما و تلویزیون به دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد، اظهار کرد: در حال حاضر سینما و تلویزیون باید در خدمت یکدیگر باشند ولی خب متاسفانه سیاستگذاران تلویزیونی ما ـ البته نه همه آنها ـ نگاه یک‌سویه دارند.

او با اعتقاد بر اینکه یک برنامه سینمایی خوب نباید محلی برای جدال‌های بیهوده شود، اظهار کرد: در مجموع نباید نگاه تلویزیون به سینما آن نگاهی باشد که دارد و باید از این نگاه فاصله بگیرد. به نوعی بازتاب دهنده نظر فیلم‌سازان و سینماگران هم باشد و از همه برای گفت‌وگو در این برنامه دعوت شود و آدم‌ها را گلچین نکند. به تناسب سیاست‌هایی که برایشان تعیین می‌شود مرزبندی نکنند و خودی و غیرخودی نکنند. راه همه سینماگران با عقاید مختلف باید به این برنامه باز باشد. چنین برنامه‌ای طبیعتا چون فراگیر است از جانب مردم هم استقبال می‌شود. کلیت آن با وجود اینکه دانش سینمایی مخاطب را بالا می‌برد باید در خدمت ترویج و تبلیغ سینمای ایران باشد. از طرفی باعث گرم شدن گیشه و باعث فروش بهتر فیلم‌ها و همچنین باعث بهتر دیده شدن هنرمندان راستین سینما باشد. همه این اتفاقات باعث می‌شود که مردمی که سالی یک بار به سینما می‌روند، با سینما آشتی کنند و شوق و ذوق‌شان برای رفتن به سینما بیشتر شود.اساس و پایه این نوع برنامه‌ها در برنامه‌های مختلف سینمایی از زمان «فانوس خیال» که آقای اکبر عالمی اجرا می‌کردند و حتی قبل‌تر از آن که آقای جیرانی و ...دیگران بودند، گذاشته شد.

مهرابی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه اگر یک برنامه سینمایی علیه سینما جبهه‌بندی داشته باشد، طبعا شکست خواهد خورد، یادآور شد: کسی که این برنامه مهم را اجرا می‌کند، باید آزاده باشد. نمی‌شود گفت، آدم‌ها دیدگاه نداشته باشند و خالی از نظر باشند. اینها همه در جای خود محفوظ است اما نباید در برنامه به سینماگر توهین شود. الفاظی برای سینماگر به کار برده نشود که زشت است. متاسفانه منتقد به راحتی آن لغات را به کار می‌برد و از مصونیت هم برخوردار است و کسی هم نمی‌تواند پاسخ دهد.این روزنامه‌نگار درباره برنامه «هفت» و اینکه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، اظهار کرد: یک برنامه سینمایی برای مردم اولا باید جذاب باشد. بی‌طرفانه باشد و همچنین منصفانه. یک برنامه سینمایی باید اطلاعات درست به مخاطب بدهد و در مجموع اینکه دانش سینمایی مردم را بالا ببرد.او بودن برنامه «هفت» را بهتر از نبودن آن دانست و گفت: البته در حال حاضر تلویزیون برنامه‌های سینمایی دیگری هم دارد اما متاسفانه زمانی که می‌خواهد فیلم‌های سینمایی خوب تاریخ سینما را نشان بدهد می‌بینید که از میان ۱۱۰ دقیقه فیلم ۹۰ دقیقه آن را پخش می‌کند. بنابراین مردم دیگر اطمینانی به تلویزیون بابت نمایش فیلم سالم و کامل ندارند. در حالی که دنیا پر است از فیلم‌های خوب و قابل نمایش و تلویزیون باید این تنگ نظری را کنار بگذارد هر چند تلویزیون هم حتما از جاهای دیگری تحت فشار است و متاسفانه افرادی که مدیریت تلویزیون را به دست می‌گیرند همه را باید راضی کنند که اگر این اتفاق بیفتد هم برنامه بی‌مایه می‌شود و هم کیفیت نخواهد داشت و از طرفی همه از دست این برنامه شاکی خواهند شد.

مدیرمسوول ماهنامه سینمایی فیلم در بخش پایانی این گفت‌وگو به تاثیرگذاری برنامه «هفت» که در ادوار مختلف به روی آنتن رفته است، نمره خوبی داد و در عین حال گفت: این برنامه نمره عالی نگرفته است اما به هر حال تاثیرگذار بوده است. سینما را نزد مردم آورده، جدل ایجاد کرده و همچنین نگاه ایجاد کرده است؛ بنابراین موافقِ بودنِ این برنامه هستم.مهرابی درباره اجرای بهروز افخمی در برنامه «هفت» نیز اظهار کرد: آقای افخمی به همراه مسعود فراستی دارای سواد سینمایی هستند منتهی این سواد را به شدت در خدمت دیدگاه‌های خاص خودشان قرار می‌دهند؛ البته مجری نمی‌تواند بدون دیدگاه و نظر باشد اما این مهم است که آن دیدگاه و نظر را به خوبی و درست به مخاطب عرضه کنیم. متاسفانه ما از پیشینیان خود درس نمی‌گیریم و همیشه می‌خواهیم چرخ را از اول ابداع کنیم.پیش از این اعلام شده بود فصل جدید برنامه سینمایی «هفت» از دی ماه و با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: برنامه هفت