به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۱۶۶۷۸۲

حيدر العبادی: دخالت‌های ایران باعث شد نخست‌وزیر نشوم

گروه بين‌الملل: حیدر العبادی -نخست‌وزیر سابق عراق- گفت: حكومت ایران در دور شدن من از نخست‌وزیری نقش داشت و دلیل آن پایبندی من به تحریم‌های آمریکا بود.
حيدر العبادی: دخالت‌های ایران باعث شد نخست‌وزیر نشوم
 حیدر العبادی، در گفت وگو با شبکه الشرقیه گفت که ایران در نخست‌وزیر نشدن من در دور دوم نقش داشت. وی در رابطه با کمک های ایران به عراق در جنگ با داعش گفت: ایران در جنگ با گروهک داعش نقش داشت و نیروهای مرتبط با این مساله تشکیل داد زیرا ایرانی‌ها در این زمینه خبره هستند . نخست‌وزیر پیشین عراق افزود: ایران سلاح نیز به ما داد اما ما این سلاح را از آنها می‌خریدیم همانگونه که از کشورهای دیگر می‌خریدیم.

وی همچنین گفته است: به نظر من دخالت های ایران باعث عدم انتخاب دوباره من به عنوان نخست وزیر شد و دلیل آن اعلام پایبندی به تحریم های آمریکا علیه تهران در رابطه با دلار بود. ایرانی‌ها در این رابطه احساس خطر کردند به همین دلیل از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر کنونی عراق حمایت کردند. نخست‌وزیر پیشین عراق در ادامه گفت: موضع من در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران واضح بود و من مخالف تحریم ها بودم اما هم زمان نمی‌خواستم کشورم را با خطر روبه رو کنم.

گفتني اينكه، پیش از این حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق در واکنش به از سرگیری‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته بود: ما کاملا مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم و عراق هزینه سنگینی برای تحریم‌هایی که به مدت ۱۳ سال علیه آن اتخاذ شد پرداخت کرد. تحریم‌ها بر اساس تضغیف نظام پیشین ( عراق) علیه ما تحمیل شد اما منجر به تضعیف ملت، ایجاد شکاف در جامعه، از بین بردن بافت اجتماعی و ایجاد پدیده‌هایی شد که از قبل نبودند. این تحریم‌ها نه تنها آن نظام را از بین نبرد بلکه به ظلم و استبداد خود ادامه داد و قوی تر شد چراکه شهروندان ضعیف شده بودند. ما تحریم‌ها را یک خطای اساسی و استراتژیک می‌دانیم و با آن همراهی نخواهیم کرد، ما مخالف تحریم‌ هستیم اما به منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود.
العبادی ادامه داد: ما نیز همانند دیگر کشورهای جهان جز از طریق بانک فدرال عراق نمی‌توانیم از دلار استفاده کنیم. حصار و تحریم جوامع را نابود می‌کند. ما مخالف تحریم‌ها هستیم. نمی‌توان تنها به خاطر یک هدف سیاسی یک ملت کامل را ضعیف و گرسنه کرد. ما مخالفت تحریم هستیم ممکن است به آن پایبند باشیم زیرا کشورهای بزرگتر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شکست خواهیم خورد، من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مساله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم و یا خودم را اذیت کنم، من به عنوان نخست وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.