به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۶۷۴۸
توصیه‌های روحانی به آموزش‌وپرورش، فرهنگیان و دانش‌آموزان

پرسش مهررییس‌جمهور: توصیه شما برای نشر اعتدال چیست؟

گروه سياسي: رییس‌جمهور پرسش مهر سال تحصیلی 92-93 را صبح امروز در آیین بازگشایی مدارس کشور مطرح کرد.
صبح امروز حسن روحانی با حضور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمةالزهرا(س) منطقه 18 تهران به بیان پرسش مهر در سال تحصیلی جدید پرداخت و خطاب به دانش‌آموزان گفت: سوال من این است که عزیزان من و دانش‌آموزان سراسر کشور اگر پدر شما رییس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟ وی افزود: در ضمن این سوال رییس‌جمهور می‌خواهد افتخار کند که همه دانش‌آموزان او را به عنوان پدر بدانند. روحانی در پایان بیان این پرسش گفت: به همه آنهایی که به علم‌آموزان، علم، معلمان و دانش‌آموزان احترام می‌گذارند درود می‌فرستم.

رییس‌جمهور همچنين با تاکید بر لزوم ایجاد فضای مناسب در مدارس و محیط های آموزشی گفت: حق اعتراض، آغاز شکوفایی کرامت و عزمت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود. حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (اول مهر) در‌ آئین بازگشایی مدارس کشور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش‌آموزان،‌ معلمان و همه فرهنگیان اظهار کرد: این روز را همچنین به خانواده‌هایی که به مدارس کشور برای آینده فرزندانشان چشم دوخته‌اند تبریک عرض می‌کنم. وی افزود: بی‌تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم است و علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست. ما برای ایران آینده و آینده ایران در این مدارس باید تلاش کنیم. رییس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه اولین محیطی که کودک با آشنا می‌شود، خانواده است و آن محیط کودک را در مسیر اجتماعی شدن رهنمون می‌کند اما به هر ترتیب محیط خانواده یک محیط کامل عاطفی است؛ بنابراین کودک در این محیط با واقعیت‌های جامعه‌اش کمتر آشنا می‌شود. اولین محیطی که فرزندانمان با جامعه واقعی از نزدیک آشنا می‌شوند محیط مدرسه است. روحانی اضافه کرد: در محیط مدرسه است که دانش‌آموزان هم‌سن‌وسالان خود را در کنار مطالبات،‌ نیازها و عواطف گوناگون مشاهده می‌کنند و برای اولین‌بار تنوع انسان‌ها و نیازها را می‌بینند.

وی با بیان اینکه "نیازها و مطالبات انسان‌ها تقریبا بی‌پایان است و امکانات و منابع نیز در هر جامعه‌ای محدود است"، گفت: اینجاست که تعارض خواست‌ها و مطالبات با امکانات موجود آغاز می‌شود و در چنین شرایطی است که ما به مقررات و قانون نیاز داریم و آشنایی با قانون و قانون‌مداری باید از مدرسه آغاز شود. رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: در مدرسه است که همه دانش‌آموزان باید به حقوق خود و در کنار آن با تکالیف خود آشنا شوند. قانون مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف انسان‌ها در یک جامعه است و دانش‌آموزان باید بدانند از حق آموختن به طور مساوی برخوردارند. همچنین دانش‌آموزان باید بدانند از احترام و کرامت و از امکانات مدرسه همه به صورت مساوی برخوردار خواهند بود ضمن اینکه دانش‌آموزان باید بدانند از عواطف معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه "همه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش باید بدانند نگاهشان نسبت به دانش‌آموزان، نگاه یکسانی باشند"، تاکید کرد: بر اساس نژاد، چهره، قیافه و تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید تفاوتی وجود داشته باشد. تمام دانش‌آموزان از کلاس اول تا پایان متوسطه باید بدانند از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردارند و هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش‌آموزی توهین کند یا با لحن و کلام درشت با دانش‌آموز سخن بگوید.
وی اهانت به یکی دانش‌آموزان را،‌ اهانت به کل ایران دانست و با تاکید بر اینکه "همه دانش‌آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند"، افزود: من از تنبیه جسمی سخن نمی‌گویم که قطعا وجود ندارد و اگر خدایی نکرده دانش‌آموز دولت تدبیر و امید در گوشه‌ای از کشور با تنبیه جسمی مواجه شود با اشد وجه با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

رییس‌جمهور آشنایی کامل دانش‌آموزان با حقوق خود را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: البته در کنار این موضوع دانش‌آموزان باید با تکالیف خود آشنا باشند و تکلیف نظم کلاس،‌ احترام به معلم،‌ درست درس خواندن،‌ داخل کلاس با هم همکلاسی همراه با احترام برخورد کردن را مورد توجه قرار دهند و بدانند هیج دانش‌آموزشی حق ندارد با همکلاسی خود به دعوا و مشاجره بپردازند. دانش‌آموز باید بداند اگر از مسیر اعتدال‌،‌ اخلاق و قانون فاصله گرفت باید ‌آثار عواقب و تبعات آن را بچشد و باید بداند تخلف از قانون دارای تبعات خواهد بود. روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: دانش‌آموز باید بداند اگر حقش تضییع شد حق دارد اعتراض کند و حق اعتراض دانش‌آموز باید از مدرسه آغاز شود و اگر اعتراض او در مدرسه تاثیر نداشت باید این اعتراض و شکایت را نزد مدیر ببرد و باز اگر تاثیر نداشت در مراحل بعد در مناطق اعتراض خود را مطرح کند.

وی با تاکید بر اینکه "حق اعتراض، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت یک انسان است و ما باید آن را از مدرسه آغاز کنیم"، تاکید کرد: این روند می‌تواند جامعه ما را به سمت قانون‌مداری سوق دهد و سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانون‌مداری است. ریس‌جمهور با بیان اینکه "استبداد و خودکامگی در کشور از قانون‌گریزی آغاز می‌شود"، به بیان درخواست خود از فرهنگیان پرداخت و اظهار کرد: درخواست من از همه فرهنگیان کشور آن است که کمک کنند تا در محیط مدرسه دانش‌آموزان بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی خود همچنین قانون‌، تکلیف،‌ وظیفه و حقوق خود آشنایی پیدا کنند. روحانی سپس با خطاب قرار دادن فرهنگیان، به بیان نکاتی به آنان پرداخت و اظهار کرد: اولین نکته من این است که زنگ کتاب تشکیل شود و ساعتی را در طول هفته یا ماه به کتاب خواندن و توضیح آنچه در کتاب یک دانش‌آموز یافته است اختصاص دهند. وی در همین راستا خاطرنشان کرد: جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله دارد و خواندن کتاب و آشنایی آن باید از کلاس اول شروع شود در کشورهای پیشرفته دانش‌آموزان سالهای ابتدایی در هفته چند کتاب می‌خوانند و خلاصه آن را برای هم توضیح می‌دهند. رییس‌جمهور همچنین گفت: تلاش کنیم تا فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنیم بسیاری از مردم می‌توانند خواست خود را با زبان مطرح کنند ولی توان آن را ندارند که خواست‌ها خود را روی کاغذ بیاورند و باید این وجود چقدر حقوق مردم تضعیف می‌شود.

روحانی همچنین احیای زنگ انشا را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: بگذارید دانش‌آموزان در انشای خود اول از همه از معلمشان نقد کنند از کاستی‌ مدرسه‌شان بگویند اجازه دهید در انشاء خود از رییس‌جمهور انتقاد کنند به او پیشنهاد دهند و نواقص و کاستی‌های که در کار رییس‌جمهور کشورمان می‌بینند،‌ می‌دانند و می‌فهمند بنویسند. پس از آن مدارس این انشا‌ها را برای ریاست جمهوری ارسال کنند تا پیوند و رابطه رییس‌جمهور با دانش‌آموزان بیشتر و بیشتر شوند. وی همچنین با بیان اینکه "لازم است تا در مدارس زنگ گفت‌وگو بویژه در دوران متوسطه تشکیل شود"، گفت: بگذارید همه گفت‌وگو‌، مباحثه کردن و نقد مؤدبانه کردن را دوران دانش‌آموزی یاد بگیرند و آن کرسی آزاد‌اندیشی که رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید کردند از زنگ گفت‌وگو آغاز شود. روحانی افزود: من به وزارت فرهنگ وآموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا در ماه بنگجاند و بعد از آن را جز مواد درسی که نمره دارد قرار دهد. بگذارید دانش‌آموزان با بحث‌، مباحثه و تجارب آرا از آغاز تحصیلاتشان آشنا شوند.

سعید
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۲۱:۵۰
بابا کار درست (133323)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۷:۲۷
من فرهنگی فکر میکنم برای نشر اعتدال باید راه را برای نفوذ تندرو ها در همه مراکز و مجاری حساس بسته و فضا را برای رشد اعتدال باز کرد بخصوص در مراکز علمی دانشگاهی مدارس و ورزشی (133400)