به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۱۶۷۵۰۹
کنار کارگران گروه ملی هستم تا آن را نجات دهیم

استاندار خوزستان: در مورد کارگران بازداشتی، اختیارات خود را به دادستان اهواز تفویض كردم

گروه جامعه: استاندار خوزستان با حضور در گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جمع کارگران این مجتمع فولادی گفت: کنار کارگران و شرکت هستیم تا آن را از به گِل نشستن در آوریم و آن را به سمت تولید ببریم.
استاندار خوزستان: در مورد کارگران بازداشتی، اختیارات خود را به دادستان اهواز تفویض كردم
به گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی امروز سه شنبه در آمفی تئاتر گروه ملی در اهواز ، پس از شنیدن اعتراضات و صحبت‌های تعدادی از کارگران که خواهان رسیدن به مطالباتشان شامل دریافت یک ماه حقوق معوق، راه افتادن خطوط تولید شرکت و آزادی کارگران بازداشتی بودند بیان کرد: گروه ملی می تواند با همت کارگران و بازسازی و نوسازی به شرایطی بازگردد که زیان هایش را نیز جبران کند لذا ضرورت دارد تا نیروی انسانی فعال در این شرکت اراده و عزمش را در این راه قرار دهد و برای حفظ و پویایی شرکت تلاش کند. وی با بیان اینکه مانند کارگران به فکر گروه ملی هستم افزود: از آنچه برای بازگرداندن گروه ملی به چرخه اقتصاد در توان داشته ایم دریغ نکرده ایم ، و در این برهه که با پیگیری‌ها نیاز به تلاش است اگر به همدیگر بتازیم و یکدیگر را مورد شماتت قرار دهیم به جایی نمی‌رسیم و فقط انرژی موجود را خنثی می کنیم.

** به تجمعات پایان دهید
استاندار خوزستان تاکید کرد: از کارگران می خواهم به تجمعات خود پایان داده و تولید را آغاز کنند، ما نیز تضمین می‌دهیم مواد اولیه به سرعت به کارخانه برسد و اجازه ندهیم کارخانه از حرکت باز ایستد؛ در همه شرایط کارگران را از خودمان دانسته‌ و می‌دانیم، برای همین لازم است در این برهه در کنار هم برای توسعه گروه ملی، اعتلا و پیشرفت خوزستان تلاش کنیم. وی با تاکید بر اینکه همه مشکلات با تفاهم، برادری، حسن ظن و نبود فاصله میان مسئولان و کارگران قابل حل است توضیح داد: به فضایی که به غلط ایجاد شده و برخی به غلط در آن دمیده دامن نزنیم، چرا که برخی مانند افراد ضدانقلاب دوست ندارند کارگران و مسئولان در کنار هم باشند؛کسانی هستند که آب در آسیب دشمن می ریزند و دوست ندارند چرخه صنعت و تولید این کشور و استان حرکت کند لذا باید آنها را بشناسیم و کنار بزنیم و همراه با هم باشیم. شریعتی گفت: پول و سرمایه ترسو است و از جایی که امنیت نباشد فرار می‌کند و به جایی می رود که آرمش و تضمین باشد؛ سرمایه در گردش و نوسازی نیاز به پول دارد برای همین باید صدای آرامش، پویایی و نشاط از این شرکت به بیرون مخابره کنیم تا سرمایه گذار، مواد اولیه و منابع به این سو آیند.

** کارگران را از خودمان می دانیم
وی گفت: هیچگاه کارگران را جدا از خود ندانستیم و جدا نمی دانیم، همه ما برای یک هدف عالی که اعتلای کشور است کار می کنیم؛ من در جریان ریز مشکلات خط تولیدات و مسایل کارخانجات هستم چرا که وظیفه خود می دانم در جهت رفع مشکلات گام بردارم. استاندار خوزستان با اشاره به سهم 40 درصدی گروه ملی از فولاد اکسین، بیان کرد: با توجه به اینکه سهم این 40 درصد به سازمان خصوصی سازی پرداخت نشده بود سازمان خصوصی سازی نیز طبق قانون آن را به مزایده گذاشت چرا که پیش از این هشدار لازم را به گروه ملی و بانک ملی داده بود.

** سهام فولاد اکسین را به فولاد مبارکه نفروختیم
وی گفت: تمام تلاش ما این بود که گروه ملی را به حالت اولیه خود باز گردانیم چرا که سهام فولاد اکسین یکی از برگ های برنده برای گروه ملی است و می توان گفت فولاد اکسین یک شرکت نوردی بی نظیر در خاورمیانه است. شریعتی افزود: در این مسیر نماینده ولی فقیه در خوزستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، و مدیرعامل شرکت دست به دست هم دادند تا مانع فروش گروه ملی به فولاد مبارکه شویم؛علاوه بر این مذاکرات و دیدارهایی نیز با معاون اول رییس جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، و مدیرعامل خصوصی سازی کشور داشتیم و اعلام کردیم سهام فولاد اکسین باید برای گروه ملی بماند و از سوی دیگر نیز به بانک ملی فشار وارد کردیم تا در هیات مدیره مصوب کند مبلغ قسط نخست گروه ملی را پرداخت کند تا بتوانیم شرکت فولاد اکسین را برای گروه ملی نگه داریم.

* گروه ملی متولی فولاد اکسین شد
وی افزود: قسط نخست گروه ملی به مبلغ 480 میلیارد ریال روز دوشنبه هفته جاری به خصوصی سازی پرداخت شد و متولی گروه ملی بر فولاد اکسین با پرداخت قسط نخست به طور رسمی و قانون تثبیت شد و اقساط بعدی را در سال‌های آتی پرداخت می کنیم. استاندار خوزستان بیان کرد: اگر فولاد اکسین از گروه ملی جدا می شد دیگر گروه ملی شرایط چندانی برای بقا نداشت؛ تلاش بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم شالوده گروه ملی را حفظ کنیم و اینطور نبود که دست روی دست بگذاریم و تنها نظاره گر باشیم بلکه پیگیری مستمر و جلسات متعددی صورت گرفته تا آینده گروه ملی توجیه داشته باشد. وی توضیح داد: درچند ماه اخیر که حقوق کارگران پرداخت نشده بود، مواد اولیه نبود و محصول نیز در کارخانه مانده بود و با اعتراضات و تجمعات کارگران روبه رو شدیم؛ البته این اعتراضات را به حق دانستیم و اعلام کردیم باید حقوق کارگران پرداخت و مواد اولیه تامین شود و نمی توان انتظار داشت کارگر حقوق و مواد اولیه دریافت نکند و سکوت کند.

شریعتی با اشاره به پرداخت 2 ماه حقوق معوقه کارگران بیان کرد: پس از مذاکره با فولاد خوزستان مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که قسط بعدی معدن سنگ آهک آنها در اسفند آینده است اما اگر بانک ملی در نامه ای بخواهد که بخشی از قسط را به صورت مواد اولیه به گروه ملی بدهند این کار را حتی چند ماه زودتر انجام می‌دهند تا چرخ گروه ملی به حرکت در آید، پس از مذاکره با مدیر عامل بانک ملی آن‌ها را قانع کردیم تا فولاد خوزستان بخشی از قسط اسفند ماه اش را در قالب مواد اولیه در اختیار گروه ملی قرار دهد که خوشبختانه با این کار موافقت شد، اکنون انتظار داریم که کار شروع شود و چرخه تولید در این شرکت به حرکت در آید. وی ادامه داد: همچنین برای 2 مساله جدی شامل افزایش سرمایه در گردش گروه ملی و به روز کردن خطوط تولید مذاکراتی با مدیرعامل بانک ملی داشتم و تاکید کردم که باید سرمایه در گردش گروه ملی را افزایش دهیم و شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا امکان خرید 80 تا 100 هزار تن مواد اولیه برای گروه ملی به منظور مانور بیشتر این شرکت فراهم شود که خوشبختانه این موضوع نیز از سوی بانک ملی پذیرفته شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه برخی خطوط گروه ملی قدیمی هستند و به نوسازی و به روز شدن نیازدارند خواستار این امر نیز شدیم؛ خط تولید کوثر چند سال پیش به روز شده است، خط لوله وضعیت خوبی دارد، خط تیرآهن، کلاف و دیگر خطوط باید به روز شوند، خط فولاد سازی دوم 60 درصد پیشرفت دارد که باید تکمیل شود و ظرفیت تولید فولاد را به یک میلیون تن برسانیم تا برای تامین مواد اولیه به کارخانجات دیگر نیازی نداشته باشد. وی گفت: گروه ملی باید ظرفیت خودش را تامین کند و شرایط به گونه ای نشود که وقتی از فولاد خوزستان می‌خواهیم گروه ملی را بخرد این موضوع را نپذیرد بلکه گروه ملی باید خودش تامین کننده باشد و دیگر نیازی نداشته باشد کسی آن را بخرد یا نخرد. شریعتی با اشاره به اینکه گروه ملی باید به استقلال برسد و روی پای خود بایستد بیان کرد: باید گروه ملی را به شرکتی تبدیل کنیم که خواهان داشته باشد و بعد تصمیم بگیریم آیا آن را به فولاد خوزستان بدهیم یا خیر. وی ادامه داد: پس از مذاکرات، بانک ملی پذیرفت که در یک پروسه یک سال و نیم تا 2 ساله نوسازی و تکمیل خطوط نیمه کاره گروه ملی را به سرانجام برسد. استاندار خوزستان گفت: هیاتی از استانداری، شرکت گروه ملی و بانک تشکیل می دهیم تا مسایل کارگری، تولید و سرمایه گردش را به طور مدام پیگیری و دنبال کند.

** تشکیل هیاتی برای رسیدگی به کارگران بازداشتی
وی در پاسخ به کارگران حاضر در سالن درباره وضعیت کارگران بازداشتی بیان کرد: هیاتی به ریاست دادستان اهواز شامل مدیرکل صنعت، معدن تجارت، مدیرکل کار، رفاه و تعاون اجتماعی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران و چند نماینده کارگران تشکیل گردد و همه مسایل همین امروز مطرح شوند. شریعتی بیان کرد: آنچه در این هیات مصوب شود نظر شورای تامین خواهد بود و تمامی اختیارات خود را به دادستان اهواز در این هیات تفویض می‌کنم لذا هر نظری که وی بدهد نظر من خواهد بود.

از حدود یک ماه و نیم پیش تاکنون کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران هر روز صبح با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان و حرکت به سمت مرکز شهر اهواز، خواستار رسیدگی به مطالباتشان مانند دریافت حقوق معوق، راه اندازی تمامی خطوط تولید، لغو خصوصی سازی، و ... هستند. از روز دوشنبه هفته جاری با حضور ماموران یگان ویژه در مقابل استانداری خوزستان در اهواز، اجازه هیچگونه تجمعی داده نشد، برای همین استاندار خوزستان به همراه فرماندار اهواز، فرمانده انتظامی خوزستان، دادستان اهواز، مدیران کل برخی دستگاه های اجرایی در جمع این کارگران حضور پیدا کرد. گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیر مجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30 هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و درنهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد.

مشخص نبودن وضعیت این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با بخشی از ظرفیت خود کار می کند. بانک ملی ایران پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای بر حمایت همه جانبه این بانک از گروه ملی صنعتی فولاد ایران(اهواز) تا راه اندازی کامل این کارخانه ،افزایش بهره وری و سودآوری آن و نیز تامین حقوق کارگران این کارخانه تاکید کرد. 2 هفته پیش مدیرعامل گروه صنعتی ملی فولاد ایران در گفت وگو با ایرنا از راه اندازی خط سوم از خطوط پنج گانه این شرکت خبر داد و گفت: راه اندازی دیگر خطوط نیاز به هفت هزار میلیارد ریال نقدینگی دارد.