به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۱۶۹۸۴۶

پارلمان بریتانیا توافق برکیست را رد کرد

گروه بين‌الملل: طرح مورد توافق دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا در موضوع برکسیت، با رای قاطع نمایندگان مجلس عوام رد شد.
پارلمان بریتانیا توافق برکیست را رد کرد
شامگاه سه‌شنبه و در جریان رای‌گیری برای این طرح، تنها ۲۰۲ نماینده با آن موافقت کردند و ۴۳۲ نماینده دیگر به این طرح رای منفی دادند. نمایندگان مجلس عوام در این روز که روزی تاریخی برای بریتانیا خوانده می‌شد، برای آخرین بار به بحث دربارۀ این توافق پرداختند و سپس حدود ساعت ۲۰ به وقت گرینویچ رای گیری دربارۀ آن را آغاز کردند. با توجه به مباحثی که در روزهای گذشته مطرح شده بود، پیش‌بینی تحلیلگران این بود که توافق میان لندن و بروکسل رد خواهد شد، پیش‌بینی که محقق شد. با رد این توافق دو حالت قابل تصور است: یا خانم می با طرح دومی دوباره به مجلس عوام بازمی‌گردد و یا همه‌پرسی دومی با موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در این کشور برگزار خواهد شد. چکیده‌ای از تحولات روز سه‌شنبه در بریتانیا را در ادامه مشاهده کنید. نمایندگان مجلس عوام بریتانیا توافق دولت با اتحادیه اروپا در موضوع برکسیت را با ۴۳۲ رای مخالف در مقابل ۲۰۲ رای موافق رد کردند.

در اولین مرحله دربارۀ سه متمم این توافق رای گیری شد.
اولین متمم که از سوی جرمی کوربین پیشنهاد شده است دربارۀ یک اتحادیه گمرکی دائمی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا و ایجاد یک توافق جامع دربارۀ بازار است.
دومین متمم از سو یحزب ملی اسکاتلند پیشنهاد شده است که خواستار محکوم کردن توافق خانم می به دلیل ضررهای ان برای اسکاتلند، ولز و دیگر سرزمین های متعلق به پادشاهی انگلستان است.
متمم سوم نیز دربارۀ موضوع جنجال برانگیز مرز ایرلند شمالی پس از برکسیت است. منطقه‌ای که ایرلند شمالی را از جمهوری ایرلند جدا می‌کند، هم اکنون منطقه‌ای باز است که رفت و آمدها در آن آزادانه انجام می‌شود و به داد و ستدها در این منطقه نیز هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. اما این نگرانی وجود دارد که پس از برکسیت، قوانین کمرگی سختی در این منطقه به اجرا گذاشته شود.
در متمم سوم بطور روشن اعلام شده است که پس از برکسیت هیچ تغییری در روند داد و ستدها و فعالیتهای تجاری این منطقه روی نخواهد داد.

سخنرانی ترزا می در مجلس عوام بریتانیا:
- پارلمان به مردم حق انتخاب داد و ما اکنون باید در راستای انتخاب مردم قدم برداریم.
- مسئولیت هر کدام از ما عمیق است زیرا این یک تصمیم تاریخی است که بر سرنوشت کشورمان برای نسل‌ها تاثیر می‌گذارد.
- برگزاری همه‌پرسی دوم تنها منجر به چندپارگی بیشتر خواهد شد و به معنی آن است که ما انتخاب شدیم تا به مردم خدمت کنیم اما نمی‌خواهیم آنچه را که خواست آنها است، عملی کنیم.
- توافق ما، اطمینانی برای ادامۀ کسب و کارهای ماست.
- این توافق به ما اجازه می‌دهد تا با اتحادیه اروپا به تجارت بپردازیم اما همزمان خودمان برای معاملاتمان تصمیم بگیریم.
- دربارۀ راه دیگری که رهبر مخالفان (جرمی کوربین) نشان می‌دهد یعنی برگزاری انتخابات عمومی، هیچ تضمینی وجود ندارد که انتخابات بتواند محاسبات پارلمانی را تغییر دهد.
این توافق بر اساس اصول مدنظر برکسیت تهیه شده است یعنی کنترل دوباره بر مرزها، بر قوانین، بر داد و ستدها و بر ماهیگیری. توافق به گونه‌ای تهیه شده تا در کنار احترام به این اصول، از شغل‌ها نیز محافظت کند و امنیت و تمامیت ارضی ما را تضمین کند.
- ما امشب می‌توانیم اطمینان را در مقابل عدم اطمینان و اتحاد را در مقابل تفرقه انتخاب کنیم و به خواست مردم بریتانیا پاسخ دهیم. ما می‌توانیم با عمل به تعهداتمان، اعتماد به سیاست را برای یک نسل به خطر نیندازیم.

دومینیک راب، وزیر پیشین برکسیت اعلام کرد که با این توافق مخالف است زیرا این توافق با ترس و شکست عجین است. او در مجلس عوام اعلام کرد: «ما در اینجا، در خانۀ دموکراسی و در مکان پاسخگویی به مردم، باید دربارۀ مسائل حیاتی، حساس و بحث‌برانگیز تصمیم بگیریم و نه صرفا به تایید تصمیماتی بپردازیم که در بروکسل گرفته شده است.» او افزود: «من به برکسیت رای دادم و به آن وفادارم. من برای تسلط بر سرنوشت خودم رای دادم. من به امید رای می‌دهم و نه به ترس. من به رنسانس دموکراسی در این کشور رای می دهم.»
 
بنا بر اعلام سازمان تجارت جهانی، چنانچه بریتانیا بدون رسیدن به توافقی اتحادیه اروپا را ترک کند، آنگاه با توجه به نرخ تعرفه‌ها صادرات کشورهای اروپایی به این کشور بطور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این سازمان بطور مثال به صادرات دانمارک به بریتانیا اشاره کرده است. بریتانیا چهارمین بازار بزرگ صادرات دانمارک بویژه در بخش مواد غذایی است و ۷.۸ درصد از کل صادرات این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی را به خود اختصاص داده است. خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا باعث می‌شود که صادرات مواد غذایی دانمارک به بریتانیا ۲۴ درصد کاهش یابد.