به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۷۰۱۳۲
رئیس شبکه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر:

توزیع«گل»ومواد روانگردان دربرخی قهوه خانه ها

گروه جامعه: رئیس شبکه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از وضعیت نامطلوب برخی قهوه خانه ها و توزیع گل و مواد روانگردان در آنها و نیز بی توجهی مجلس به افزایش مالیات دخانیات در قانون بودجه سال 98 انتقاد کرد.
توزیع«گل»ومواد روانگردان دربرخی قهوه خانه ها
محمدرضا مسجدی افزود: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات که در سال 85 تصویب شد، دولت مکلف است هر سال مالیات سیگار را افزایش دهد ولی چند روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با افزایش مالیات سیگار برای سال 98 مخالف کرد و این فاجعه آمیز است.وی گفت: مردم ایران روزانه 20 میلیارد تومان پول برای خرید سیگار پول می دهند و رقمی بیش از این را خرج قلیان می کنند. دخانیات یک موضوع روزمره مانند آلودگی هوا شده و متاسفانه همت جمعی برای مقابله با آن وجود ندارد.رئیس شبکه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر کشور اظهار داشت: عوارض مصرف دخانیات که سکته های قلبی، مغزی، سرطان و غیره است را همه می دانند و هزینه ای که دولت برای درمان این بیماریها می پردازد چند برابر هزینه خرید روزانه سیگار توسط مردم است.مسجدی تصریح کرد: دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه حرکت جدی از خود نشان دهد زیرا بر اساس گزارش وزارت صنعت و معدن، واردات توتون و تنباکو بیش پنج تا 10 برابر در کشور افزایش یافته است. نگران هستیم و باید مسئولان همت جمعی از خود نشان دهند.

به گفته مسجدی، در حال حاضر در بسیاری از قهوه خانه ها مواد افیونی مانند گل و مواد روانگران عرضه می شود و اگر قهوه خانه ها از اماکن عمومی به اماکن خصوصی تبدیل شود فاجعه ای بزرگ اتفاق می افتد و دیگر نیروی انتظامی و کارشناس بهداشت حق ورود به این اماکن را نخواهند داشت و این مسئله تاسف بار است.وی افزود: آیا باید مردم و سازمانهای مردم نهاد با این مسائل برخورد کنند؟ نقش دولت و مجلس در این جا چیست، باید مقابله با دخانیات به بحث اجتماعی و عمومی تبدیل شود و جلوی سودآوران در این زمینه گرفته شود.مسجدی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا مانند ترکیه، عربستان، قبرس و غیره هر سال مالیات سیگار افزایش می یابد ولی در کشورمان با این مسئله مخالف می شود.وی به بحث تحریم اشاره کرد و گفت: 85 درصد دخانیات دنیا دست آمریکایی هاست، در این 40 سال هر کالا و محصولی از سوی آمریکا به ایران تحریم شده ولی چرا ورود دخانیات تحریم نشده است، دولت و مجلس باید این مسئله توجه کنند و به مردم توضیح داده شود که چرا این گونه است و چگونه باید با دخانیات مبارزه کرد.

مسجدی تصریح کرد: نسل نوجوان و جوان امروز و آینده در معرض خطر هستند و در واقع سلامتی آنها که توسعه کشور را در پی دارد، در برابر دخانیات در حال تهدید است.به گزارش وزارات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به دلیل افزایش نیافتن مالیات سیگار، سالانه ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان می‌رود.سالیانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و حدود ۵۰ تا ۵۷ هزار مرگ منتسب به آن گزارش شده است. این میزان مصرف دخانیات سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان برای نظام سلامت هزینه دارد.سال ۸۵ مصوب شد که مالیات بر سیگار به ویژه بر خرده فروشی سالیانه ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر به جز افغانستان ایران پایین‌ترین مالیات بر سیگار را در دنیا دارد.سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده ایران در زمینه بیماری‌های غیرواگیر به خوبی فعالیت می‌کند، اما ما را زیر سوال می‌برد که چرا کمترین مالیات را بر سیگار داریم. ترکیه ۸۴ درصد مالیات بر خرده فروشی سیگار دارد، اما این رقم در ایران کمتر از ۱۰ درصد است.بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر سن مصرف قلیان در دختران به 14 سال رسیده است؛ چرا که دسترسی به آن راحت است.
مرجع : ایرنا