به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۱۷۰۱۴۱

تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران در راه است

گروه سیاسی: با رد هشدار اتحادیه اروپا در خصوص برنامه موشکی و عملیات ترور از سوی ایران، روابط دو طرف چنان پرتنش شده است که دیپلمات‌های غربی از بررسی برنامه تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران خبر می‌دهند.
تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران در راه است
به گزارش یورونیوز، در جریان دیدار ۱۱ روز پیش فرستادگان اروپا و مقامات وزارت خارجه ایران در تهران، طرف ایرانی برخلاف پروتکل دیپلماتیک ضمن ترک میز مذاکره درب اتاق جلسه را نیز به هنگام خروج محکم به هم کوبیده‌اند. مطابق اعلام دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، نمایندگانی از کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک حدود دو هفته پیش با سفر به تهران دو پیام مهم اعضاء این اتحادیه را به وزارت خارجه ایران ابلاغ کردند.

این دو پیام شامل پایان صبر اتحادیه اروپا در برابر ادامه آزمایش‌های موشکی ایران و تلاش این کشور برای انجام ترور در خاک اتحادیه اروپا بوده است. هر چند مقام‌های وزارت خارجه ایران تاکنون حاضر به اطلاع‌رسانی در مورد این نشست نشده اند ولی یکی از دیپلمات‌های اعزامی در خصوص نتایج این سفر گفت که ما باید نگرانی‌هایمان را به مقامات ایرانی اعلام می‌کردیم، هر چند که خوشایند آنها نبود و اتفاق‌های زیادی رخ داد که نمودار وخامت روابط اتحادیه اروپا با ایران است. در همین حال یک دیپلمات بریتانیایی گفت که کشورش به همراه فرانسه و آلمان احساس می‌کند که دور اول تلاش‌های دیپلماتیک برای همکاری با ایران ناامیدکننده بوده و نتوانسته منجر به برداشتن گام‌های سازنده از سوی ایران شود.

یک روز پس از برگزاری این نشست، اتحادیه اروپا اولین دور تحریم‌های خود علیه ایران را پس از امضاء توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با این کشور، وضع کرد.
هر چند این تحریم‌ها تا حد زیادی نمادین هستند ولی برگزاری نشست پرتنش نشان دهنده تغییر موضع غیرقابل انتظار اروپا علیه ایران است که شکل‌گیری آن به ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی باز می‌گردد. بر همین اساس، دپیلمات‌های اروپایی معتقدند پیوستن کشورهای مسالمت‌جوتر اروپا به فرانسه و بریتانیا راه را برای اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه و اقتصادی علیه ایران هموار کرده است. به همین دلیل به گفته برخی دیپلمات‌ها برنامه تحریم‌های تازه علیه ایران در دست بررسی است.

تحریم‌های مدنظر اروپا شامل توقیف دارایی‌های ایران در کشورهای عضو این اتحادیه و ممنوعیت سفر اعضاء مرتبط با برنامه موشکی سپاه پاسداران است. البته اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیازمند حصول توافق میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه است که امری زمان‌بر است. با وجود ادامه حمایت دولت‌های اروپایی از برجام، این رویکرد جدید، آنها را با سیاست‌های آمریکا با هدف تحمیل تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران همسوتر خواهد کرد. البته در مقابل ایران ضمن صلح‌آمیز خوانده برنامه موشکی خود آن را در چارچوب تعهدات بین‌المللی‌اش اعلام کرده و انتشار اخبار تلاش این کشور برای انجام ترور در خاک اروپا را ناشی از اقدام‌های مخالفان جمهوری اسلامی برای تخریب رابطه این کشور با اروپا ارزیابی کرده است.