به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۱۷۲۸۰۵
/دلیل نامتوازن بودن بودجه/

ثروتمندان آسوده بخوابند!

گروه اقتصادی: انتقادات از بودجه سال آینده در حالی ادامه دارد که تمرکز آن بر ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است. در همین باره یک اقتصاددان معتقد است که دولت به جای اینکه برای دریافت مالیات روی ثروتمندان تمرکز کند، آنها را به حال خود رها کرده است.
ثروتمندان آسوده بخوابند!
نمایندگان در روزهای گذشته کلیات لایحه بودجه ۹۸ را تصویب کردند. البته این به معنای تصویب قطعی آن نیست، بلکه با تصویب کلیات بودجه، تازه بحث درباره جزئیات و اعداد و ارقام آن آغاز می‌شود؛ موضوعی که باید به آن توجه ویژه داشت، چراکه به اعتقاد برخی اقتصاددانان، پیش‌بینی‌های درآمدی بودجه به ویژه درآمدهای مالیاتی بعید است محقق شود.از زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی به نحوه محاسبههزینه‌ها و درآمدهای انتقاداتی وارد کردند که کلیدواژه تمامی آنها مباحث مالیاتی و تعریف پایه‌های جدید مالیاتی بود. این در حالی است که در روزهای گذشته نیز مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای که به مناسب ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده بودند، بودجه را معیوب و نامتوازن توصیف کردند.

۸۰ درصد هزینه‌های بودجه جاری است
در همین باره وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر این که بودجه سال آینده نامتوازن و ناتراز است گفت: منظور از نامتوازن این است که دولت در بودجه بندی اتکایش به درآمدهای نفتی، آینده فروشی و چاپ و انتشار اوراق بدهی است؛ در حالی که از سوی دیگر نیز در حوزه‌های مالیاتی تکیه درآمدی خود را بر اخذ مالیات از تولید کنندگان قرار داده است.این اقتصاددان با بیان این که ۸۰ درصد از هزینه‌ها در بودجه سال آینده مربوط به هزینه‌های جاری است گفت: سهم فعالیت‌های عمرانی در بودجه ۹۸ بسیار محدود و تقریباً نزدیک به صفر است.این در حالی است که برای پوشش همین هزینه‌های جاری هم دست به فروش منابع نسل‌های آینده دراز کرده‌ایم.

او با انتقاد از عدم تعریف پایه‌های مالیاتی جدید در سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: واقعیت این است، پایه‌های مالیاتی که بتواند ثروتمندان را تحت تأثیر قرار دهند وجود ندارد و دولت به جای اخذ مالیات از ثروتمندان تمرکز خود را بر اخذ مالیات از تولیدکنندگان گذاشته است.شقاقی شهری با برآورد کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال آینده اظهار کرد: برای حل مسئله عدم توازن و معیوب بودن بودجه لازم است تا اصلاح ساختاری انجام شود که متأسفانه برخی مسائل اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد. بودجه‌های سالانه باعث ایجاد نارضایتی زیادی شده است. همچنین باید مشخص شود که این درآمدهای مالیاتی در کجا مصرف می‌شود. دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را ۴۰۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمدها تأمین می‌شود.درآمدها که متشکل از مالیات و سایر درآمدهاست، به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا ۱۵۳ هزار میلیارد متعلق به درآمدهای مالیاتی است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مالیات