به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۲ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۷۲۸۰۷

واکنش رئیس بانک مرکزی به نوسانات نرخ ارز

گروه اقتصادی: با روند افزایشی قیمت ارز در روزهای گذشته، رئیس کل بانک مرکزی علت این موضوع را مصوبه آزادی ورود کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان دانست و از هیات وزیران خواست در این مصوبه تجدید نظر کنند.
واکنش رئیس بانک مرکزی به نوسانات نرخ ارز
در حالی که در ماه‌های اخیر و پس از ریاست جدید بانک مرکزی، قیمت ارز پس از طی کردن مراحل رشد چندباره‌، به ثبات نسبی رسیده بود، طی چند روز گذشته قیمت دلار مجدداً روند افزایشی به خود گرفت که برخی اقتصاددانان علت این موضوع را مواردی از جمله طولانی شدن فرآیند تصویب لوایح مربوط به FATF و یا افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور ارزیابی کردند.در این راستا عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام خود نوشت: طی سه روز گذشته، بازار ارز شاهد نوسانات رشد نرخ ارز بود. در حالی که از اوایل هفته با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که در خصوص نحوه بازگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد عملکرد خوبی داشته‌اند، قائدتا بایستی شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می‌بودیم.

وی در ادامه درباره‌ چرایی علت افزایش نرخ ارز توضیح داد: یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ۱۰ ها قدم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان. در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجنلاس غیرضرور در موقعیت زمانی، تحریم را افزایش داده و قطعاً موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات و متعاقباً در بازار ایران شده است.رئیس کل بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: از هیأت محترم وزیران با فوریت تجدید نظر در این مصوبه را خواهم خواست. باید روش دیگری برای این کار یافت. امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است. البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده است که البته اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تعلیق بسیار زیاد است.
مرجع : ایسنا