به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۷۳۴۹

«احتمال تبانی» در پرونده بابک زنجانی

گروه اقتصادي:​ هنوز پرونده بابک زنجانی داغ است. در کمیسیون انرژی داغ‌تر از کمیسیون اصل 90. سوال‌ها هنوز پررنگ است و پاسخ‌ها متناقض. اما یافته‌های کمیته نفت کمیسیون انرژی، یافته‌های جالبی است.
«احتمال تبانی» در پرونده بابک زنجانی
«مسعود میرکاظمی» در گفت‌وگو با «شرق» از دو یافته جدید در کمیسیون انرژی خبر می‌دهد، یکی اینکه احتمال تبانی بابک زنجانی با افرادی در بدنه نفت برای اعضای کمیسیون تقریبا محرز شده و دیگر آنکه آنها از مساله تحریم‌ها سوءاستفاده کرده‌اند و گزارش‌ها نشان از آن دارد که سررسید فروش برخی قراردادها پیش از مساله تحریم‌ها بوده. اگر این دو احتمال به سمت‌وسوی یقین برود، اوضاع و احوال‌ میلیاردر جوان به خوبی گذشته نخواهد بود. کمیسیون انرژی مجلس تا لحظه بازگشت تمام بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت پیگیر مساله خواهد بود.

آیا کمیسیون انرژی در پرونده بابک زنجانی به جمع‌بندی نهایی رسیده؟
ببینید، دو، سه ماه پیش در دل کمیسیون انرژی کمیته‏‌ای تشکیل شد تا تحقیق و تفحص‌ها را دنبال کند.

یعنی کمیته‏ای مختص آقای زنجانی تشکیل شده؟
نه مربوط به بحث فروش نفت بود، که البته بخشی از آن هم به ماجرای شرکت نیکو و آقای زنجانی بازمی‌گشت.

تا پیش از آنکه وزیر نفت در این زمینه سخن بگوید، بنای کمیسیون بر سکوت بوده، حالا تعاملتان با وزارت نفت چگونه است؟
آنها بحث‏هایی را در جلسه‌ها داشتند، وزارت نفت باید هفته گذشته در مکاتبه با مجلس اعلام می‌کرد که آخرین واریزی بابک زنجانی به حساب ذخیره چه میزان بوده، محموله‌هایی که برده و نتوانسته آن را بفروشد، چقدر بوده و چقدر از آن محموله‌ها به کشور بازگشته؟ و آن پول‌هایی که قرار بوده در بانک جابه‌جا کند، که نکرده- یعنی همان دو‌میلیاردو800‌میلیون‌دلار- به کجا رفته. متاسفانه هنوز گزارش موردنظر و مکتوب وزارت نفت به کمیسیون نرسیده. این گزارش باید در کمیته جمع‌بندی شود و بعد از سوی کمیسیون به هیات‌رییسه و صحن بیاید.

اگر این هفته هم گزارش وزارت نفت به مجلس نرسد، تکلیف چه می‌شود؟
چون زمان طولانی می‌شود، نظر کمیته را می‏گیریم و بعد از جمع‌بندی نهایی در کمیسیون انرژی، نتیجه نهایی را به صحن خواهیم فرستاد.

ورود کمیسیون اصل 90 به ماجرای پرونده بابک زنجانی را چطور ارزیابی می‌کنید، آیا ضرورتی برای این ورود وجود داشت؟
حالا کمیسیون اصل 90 هم وظیفه دارد تا مساله را پیگیری کند. به‌ویژه اینکه اگر تخلفی صورت گرفته باشد.

اما عده‌ای معتقدند دلیل ورود کمیسیون اصل 90 کم‌کاری کمیسیون انرژی بوده؟

نه اصلا، اینطور نبوده.

آن‌وقت وظیفه کمیسیون انرژی چه می‌شود؟
پول باید به خزانه برگردد و فروش نفت در کشور به‌گونه‏ای نباشد که ناهنجاری اتفاق بیفتد و عده‏ای به اسم تحریم سوءاستفاده کنند. بررسی این موارد در حیطه اختیارات ماست.

بابک زنجانی متهم به بهره‌مندی از رانت‌هایی است، این اتهام برای کمیسیون انرژی محرز شده یا خیر؟

گزارش‌ها به کمیسیون آمده و اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال تبانی میان بابک زنجانی و افرادی در داخل مجموعه - وزارت نفت - وجود دارد. به خاطر همین هم مساله را کماکان دنبال می‌کنند.

فکر نمی‌کنید که حرف‌وحدیث‏های ایشان بسیار متناقض به نظر می‌رسد؟

بیش از حرف‏های ایشان، گزارش‌های رسیده به ما متناقض است. جایی گزارش شده که شرکت متعلق به زنجانی گفته که پول را به‌موقع واریز کرده و آقایان پول را جابه‌جا نکرده‌اند. برای جمع‌بندی نهایی، کمیته نفت وقتی گزارش کتبی را از وزارت نفت بگیرد، دوباره همه آقایان را فراخواهند خواند و آخرین صورت وضعیت‏ها را بررسی کرده و گزارش نهایی را تقدیم صحن می‌کنند. بدون شک کمیسیون انرژی تا وصول کامل وجوه و بازگرداندن آن به بیت‌المال از کوشش دست نخواهد کشید.

به تبانی اشاره کردید، چه افرادی از بدنه وزارت نفت در این تبانی مشارکت کرده‌اند، آنها در چه تراز مدیریتی‌ای بوده‌اند؟
افراد خاصی نیستند، همین افرادی که در نفت هستند و در شرکت نیکو.

گزارش «کمیته نفت» شما حاوی چه نکاتی است؟

آنها- شرکت نزدیک به بابک زنجانی - می‏گویند تحریم موجب عدم بازگشت پول به داخل کشور شده، اما گزارش کمیته این است که تحریم بهانه است و این ارقام قبل از تحریم سررسید شده. همچنین اسناد و مدارکی آمده که این شخص چهارونیم‌میلیاردیورو در بانک مسکن دارد، اما بانک مسکن نامه داده که چنین پولی اصولا وجود خارجی ندارد.

چه شکاف‌هایی توانسته موجب شود تا برخی سوءاستفاده‌های‌میلیاردی در بدنه وزارت نفت به‌نفع برخی افراد خاص شکل بگیرد؟
مشکل اصلی همین تحریم بوده، اینکه بخش خصوصی به تعبیر آنها به کمک دولت آمده بود. «کمیته نفت» به اینها رسیدگی کرده، اینکه چه ضمانت‏هایی گرفته شده، تحریم اف.‌ای.بی ‌قبل از سررسید این پول‌ها بوده یا قبل از آن و اینکه پول‌ها چه زمانی برگردانده شده یا با تاخیر بوده یا نبوده؟ به‌هرحال شکاف‌هایی بوده و سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته. اما گزارش نهایی ما جامع خواهد بود و در نهایت به بازگشت تمام دو‌میلیاردو800‌میلیون‌دلار به کشور منتهی خواهد شد.

استوکولو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۰:۵۶
جواباشم تو استینشه (139842)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۱:۰۰
همین عملکرد امثال میرکاظمی در دولت احمدی نژاد باعث رشد بابک زنجانیها گردید . (139847)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۱:۱۷
ای بابا این قصه سر دراز دارد
از وقتی یادمون میاد امثال این آدما هی تکرار میشن
نفر بعدی کیه؟
مزدور به کی میگن؟
دشمن مردم کیه؟ (139862)
ناصر ( موج نو )
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۱:۲۵
حالا ببینید با استفاده از تحریم چه ضررهایی که به مملکت زدند. اینها همین افرادی هستند که از رابطه ایران و امریکا مثل اسراییل هراس دارند.چون تا وقتی تحریم هست میتونن از منابع این ملت سوء استفاده کنند و پولهای میلیاردی به جیب بزنن. حالا فهمیدین چرا لنگ کفش به سمت ماشین دکتر روحانی پرت میکنن یا مشت به ماشین دکتر روحانیی میزنن. (139868)
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۱:۵۲
پول رو هر چه سریعتر به بیت المال برگردانید (139892)
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۲:۰۹
باور کنین مثل این بابک زنجانی ها تو این هشت سال خیلین فقط این اشتباه کرد اومد تو فوتبال تابلو شد، باید عاملی که این زمینرو ایجاد کرده رو پیدا کنن، البته که پیدا کردنش خیلی سخته چون نمیدونیم ایشون تو ساختمون لادنه! (139902)
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۳:۱۹
متاسفانه این آقا را توپ تکونه نمی ده می گید نه صبر کنید می بینید. (139966)