به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : ۱۷۴۶۵۰

تحریم ها پرواز ماهان‌ایر به پاریس را متوقف کرد

گروه اقتصادی: یکی از مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر می‌گوید پرواز هواپیماهای این شرکت به پاریس به خاطر تحریم متوقف می‌شود. دو ماه پیش دولت آلمان نیز مجوز پرواز هواپیماهای ماهان‌ایر به این کشور را لغو کرده بود.
تحریم ها پرواز ماهان‌ایر به پاریس را متوقف کرد
شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر اعلام کرده که پرواز هواپیماهای این شرکت به مقصد پاریس به زودی متوقف می‌شود. ماها‌ن‌ایر پیش از این هفته‌ای سه پرواز رفت و برگشت بین تهران و پاریس داشته است. خبرگزاری فرانسه شامگاه سه‌شنبه ۲۸ اسفند (۱۹ مارس) به نقل از یکی از مسئولان ماهان‌ایر گزارش داد که پروازهای رفت و برگشت هواپیماهای این شرکت به پاریس از ابتدای ماه آوریل (۱۲ فروردین) متوقف می‌شود. او علت این تصمیم را تحریم‌های فرانسه علیه جمهوری اسلامی عنوان کرده و درباره جزئیات این تحریم‌ها توضیح بیشتری نداده است.
ماهان‌ایر به عنوان دومین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۱ به اتهام همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت. آمریکا در سال‌های گذشته بارها ماهان‌ایر را به انتقال افراد و تجهیزات نظامی برای شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه متهم کرده است. مطابق گزارش‌ها دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، متحدان اروپایی خود را برای همراهی با واشنگتن، از جمله تحریم ماهان‌ایر، تحت فشار قرار داده است.
فشار آمریکا و لغو مجوز پرواز به آلمان
ظاهرا این فشارها در تصمیم دولت آلمان برای لغو مجوز پرواز هواپیماهای ماهان به این کشور بی‌تاثیر نبوده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اول بهمن علت این اقدام را حمل اسلحه و سرباز به مناطق جنگی در سوریه توسط ماهان‌ایر عنوان کرد و این تصمیم را ضروری خواند. بیژن جیرسرایی، سخنگوی ایرانی‌تبار روابط خارجی فراکسیون دموکرات‌های آزاد آلمان (FDP) همان زمان در مصاحبه با دویچه‌وله گفته بود که تصمیم آلمان برای لغو مجوز پرواز ماهان‌ایر پس از فشارهای دولت آمریکا اتخاذ شده است. 
پس از اعلام لغو مجوز شرکت ماهان‌ایر برای پرواز به شهرهای دوسلدورف و مونیخ شماری از سیاستمداران آمریکا از جمله وزیر خزانه‌داری و سفیر این کشور در برلین این اقدام را ستودند و آن را گامی در جهت مبارزه با تروریسم ارزیابی کردند. با این همه اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نقش فشار واشنگتن در این تصمیم را انکار کرده است. پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر به کشورهای اروپایی در سپتامبر ۲۰۰۷ نیز به دلیل آنچه عدم رعایت استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا عنوان شد برای حدود یک سال ممنوع شده بود. فرانسه تاکنون به طور رسمی درباره علت تحریم ماهان‌ایر و لغو مجوز پرواز هواپیماهای این شرکت به پاریس توضیحی نداده است.
برچسب ها: ماهان‌ایر