به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ساعت ۰۱:۳۴
کد مطلب : ۱۷۴۷۰۸

مطبوعات چاپی ایران در سال۹۸ از نفس می‌افتند

گروه سیاسی: مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های چاپ تهران می‌گوید مطبوعات چاپی ایران آینده تیره و تاری دارند و اگر مشکلات آنها شناسایی و برای رفع آنها اقدامی نشود از نفس خواهند افتاد.
مطبوعات چاپی ایران در سال۹۸ از نفس می‌افتند
حسین عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه "آرمان امروز"، به خبرگزاری ایسنا گفت که در سال ۹۷ مشکلات اقتصادی گریبان روزنامه‌های مکتوب را گرفت و روزنامه‌ها در ماه‌های پایانی سال به اغما رفتند. به گفته این فعال مطبوعاتی، مشکلات اقتصادی در سال گذشته سبب شد که روزنامه‌ها تعداد صفحات خود را کاهش دهند. عبداللهی افزود: «بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به مسائل مطبوعات باعث شده مطبوعات در حالتی قرار بگیرند که امیدی به آینده آنها وجود ندارد و برای مشکلات هم هیچ استراتژی وجود ندارند.»

مدیرمسئول روزنامه "آرمان امروز" می‌گوید روزنامه‌ها نمی‌توانند اقلام مصرفی مانند جوهر، زینک و کاغذ را به دلیل افزایش زیاد قیمت آنها تهیه کنند و برای سرپا ماندن نیازمند کمک دولت هستند. به گفته او، وزارت ارشاد در عرصه مطبوعات مسئول است اما اقدام مؤثری انجام نداده و مسئولان رسانه ناراضی‌اند.

کمتر از دو هفته پیش، سه تن از مدیران مسئول روزنامه‌ها که هر سه نماینده مجلس نیز هستند در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواستار توجه او به وضعیت اقتصادی مطبوعات کشور شد و در نامه خود به حسن روحانی نوشتند: «بار دیگر تاکید می‌کنیم نفس‌های به شماره افتاده نشریات مکتوب در سال ۹۷ می‌رود تا در تندباد کم‌توجهی‌ها و سوءمدیریت بخش‌های مسئول در دولت و سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر، قطع شود و بیمار در حال احتضار مطبوعات، برای همیشه رخت از کشور بربندد.»

این سه نماینده مجلس با تأکید بر "رشد ۳۰۰ درصدی اقلام اصلی انتشار مطبوعات نظیر کاغذ و زینک" نوشته‌اند: «می‌دانید تامین کاغذ داخلی کاملا به خارج از کشور و قیمت ارز وابسته است. در ماه‌های گذشته با توجه به نامشخص و غیر شفاف بودن میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ، نبود معیارهای مشخص برای انتخاب شرکت‌های واردکننده کاغذ با ارز دولتی و در پرتو بی‌توجهی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر امر توزیع آن، تقریباً مطبوعات نتوانستند از این ظرفیت بهره‌ای ببرند.»

در پایان نامه این سه مدیر مطبوعاتی آمده بود: «اگر فکر عاجلی به حال اقتصاد مطبوعات و انجام وظایف دستگاه‌های مسئول در قبال ملزومات انتشار مطبوعات نشود سال آینده باید مطبوعات مستقل را در موزه‌های این کشور به نظاره نشست و پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها احتمالا جز چند روزنامه وابسته به نهادهای دولتی و عمومی و یکی دو روزنامه بخش خصوصی که توانسته‌اند ارزش افزوده کافی را ایجاد کنند، خالی از برندهای این حوزه خواهد شد.»

چند روز پیش از انتشار نامه مدیران مسئول سه روزنامه، محمد قوچانی، سردبیر روزنامه "سازندگی" نیز در یادداشتی درباره اوضاع اقتصادی رسانه‌های چاپی نوشته بود: «سخت‌ترین دوران روزنامه‌نگاری را از جنس تأمین کاغذ در یک سال گذشته سپری کردیم. وقتی شروع به انتشار روزنامه سازندگی کردیم، بهای کاغذ کیلویی ۳ هزار تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما الان به ۱۶ هزار تومان رسیده است و این فشار غیرقابل‌باوری را به روزنامه ما رسانده است. ما روزنامه را با ۳۲ صفحه شروع کردیم و الان در پایان یک سال به ۱۶ صفحه رسیدیم. طبیعتا اعضای تحریریه هم به نصف رسید.»