به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۷۴۸۰۸

افزایش ۳۴۰ درصدی قیمت سکه در سال گذشته

گروه اقتصادی: سال ۹۷ را می توان سال بسیار عجیبی برای برخی از بازارها دانست؛ سالی که بازارهایی مانند ارز و سکه و طلا نوسانات فراوان قیمت ها را تجربه کردند.
افزایش ۳۴۰ درصدی قیمت سکه در سال گذشته
از ابتدای سال ۹۷ تقریبا در بازارهای پرطرفدار برای سرمایه گذاری مانند سکه و طلا قیمت ها نه روز به روز بلکه ساعت به ساعت تغییر یافت و سبب شد تا ریسک سرمایه گذاری در آنها به شدت افزایش یابد. قیمت ها در این سال به بالاترین میزان خود رسید و رقم ۵میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید هر قطعه سکه تجربه شد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت این بازار در سال ۹۷ گفت: افزایش قیمت ها از ابتدای سال اتفاق افتاد اما از اواسط سال ۹۷ و به ویژه شهریور و مهرماه قیمت ها به حداکثر میزان خود رسید و نرخ سکه و طلا به شدت نوسان یافت.

محمد کشتی آرای افزود: در ۵مهر قیمت ها به بالاترین میزان خود رسید و رکورد قیمت ۵میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در کشور ثبت شد. وی تاکید کرد: ثبت این رقم ها تاکنون سابقه نداشته است و از این تاریخ به بعد نرخ سکه وطلا در نوسان دایمی بود.
وی تصریح کرد: در این تاریخ قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تا ۵۴۰هزار تومان افزایش یافت و نرخ ارز نیز تا ۱۸هزار و ۸۰۰تومان بالا رفت.

کشتی آرای توضیح داد: پس از این تاریخ قیمت ها نزولی شد و شاهد بودیم که نرخ ارز تا ۱۰هزار تومان نیز پایین آمد و سکه نیز به مرز ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان بازگشت. وی ادامه داد:‌ در ۲-۳ماه پایانی سال ۹۷ نوسان شدیدی داشت و می توان گفت نسبت قیمت روزهای پایانی سال هر روز حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بالا و پایین می شد.

این فعال بازار طلا و جواهر عنوان کرد: در حالی که شاهد سیر صعودی نرخ ها در بازار داخلی بودیم، قیمت اونس جهانی در سال ۹۷ به طور متوسط ۲.۱درصد کاهش یافت. وی بیان کرد: قیمت سکه از ابتدای سال تا تاریخ ۵مهرماه ۳۴۰درصد افزایش یافت و از آن تاریخ تا روزهای پایانی سال شاهد افزایش ۲۸۰درصدی قیمت ها نسبت به تاریخ ۵ مهر هستیم.

کشتی آرای افزود: در طول یکسال گذشته نرخ طلای ۱۸ عیار نیز تقریبا به همین میزان افزایش یافت. وی عنوان کرد: نرخ ارز نیز در یک سال گذشته ۲۴۵درصد بالا رفته است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه و طلا در سال ۹۸ اظهار کرد: از اکنون نمی توان پیش بینی دقیقی داشت و باید دید برنامه های سال آینده بر کدام اولویت قرار است،‌تدوین شود و سیاست های اقتصادی شامل چه مواردی خواهد شد؛ بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار سکه و طلا در سال ۹۸ داشت.

وی تاکید کرد: بر اساس پیش بینی ها قیمت جهانی طلا می تواند تا ۵درصد افزایش داشته باشد زیرا در سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش ۵درصدی میزان استخراج طلا در دنیا خواهیم بود که این مساله بر قیمت اونس جهانی تاثیر گذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود تاثیر اونس جهانی نسبت به نرخ ارز بر بازار سکه و طلا ایران کمتر است، توضیح داد: خیر این مساله به طور ۱۰۰درصد صحیح نیست زیرا کاهش قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر همراه با کاهش نرخ ارز بر وضعیت قیمت سکه و طلا در بازار ایران تاثیر گذار است. وی ادامه داد: هرگونه نوسان قیمت های جهانی و نرخ ارز می تواند موجب نوسان قیمت سکه و طلا شود.
مرجع : خبر آنلاین
برچسب ها: قیمت سکه