به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۱۷۴۸۴۲

رکورد رشد قیمت مسکن کدام ماه شکسته شد؟

گروه اقتصادی: بازار مسکن در حالی به فاز رکود وارد شده است که انفجار قیمتی سال گذشته ، بار دیگر این سرمایه‌ای ترین کالای ایرانی را از دسترس مصرف کنندگان واقعی خارج کرد.
رکورد رشد قیمت مسکن کدام ماه شکسته شد؟
از دی ماه، با آشکار شدن روند افزایشی قیمت دلار در بازارها، مسکن مستعد افزایش قیمت شده بود.رشد سنگر به سنگر قیمت ارز در کنار تلاش برای حفظ قدرت خرید سبب شد، بازار مسکن که از نبود تعادل تاریخی رنج می برد، بار دیگر طعمه جهش قیمتی شود. بازار مسکن در ایران هر دهه رشدی انفجاری را به خود دیده است.عقب ماندگی عرضه از تقاضا از یک سو و همچنین میل سرمایه‌ها به کسب سود نامتعارف‌تر و بالاتر از سود تضمین شده سایر بازارها سبب شده است مسکن یکی از مهمترین مقاصد سرمایه‌های سرگردان باشد از سوی دیگر فرهنگ خانوار و سبک زندگی ایرانی نیز مالکیت مسکن را طلب می‌کند.

بررسی‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ مالکیت مسکن در ایران بیش از ۶۰ درصد است، این بدان معناست که بیش از ۶۰ درصد از خانوارهای ایرانی در مسکن ملکی زندگی می‌کنند اما آنچه سبب شده است این فرهنگ به فرهنگی غالب در ایران بدل شود، تورم موجود در محیط اقتصادی نیز هست چرا که رشد انفجاری اجاره‌ها سبب می‌شود قیمت مسکن همواره دستخوش نوساناتی جدی باشد و خانوارها برای رهایی از نوسان‌های شدید و تاثیر تورم بر قیمت مسکن خود خریداری مسکن را اولویت اصلی شان اعلام کنند.مسکن را می‌توان عصاره یک عمر فعالیت خانوار ایرانی لقب داد چرا که سهم مسکن در سبد هزینه ای خانوار نیز یکی از بالاترین سهم هاست. در دوره‌های رکودی نیز هر چند قیمت خرید و فروش تغییر نامتعارف نمی‌کند اما نرخ اجاره‌بها به شدت افزایش می یابد و همین مساله زمینه را برای کمتر شدن قدرت مانور فراهم می‌کند.

مسکن سال ۹۷ را چگونه آغاز کرد؟
بازار مسکن چند سالی سایه سنگین رکود را بر خود احساس می کرد. خرید و فروش در کنار سرمایه گذاری به حداقل رسیده بود و همین امر نگرانی از بابت رشد انفجاری در اثر عقب ماندگی شدید عرضه از تقاضا را ایجاد کرده بود.هر چند مسکن موضوعی بسیار مهم یا مهمترین دغدغه خانوار ایرانی است اما هنوز در ساختاری سنتی تولید می‌شود و هنوز پای صنایع مدرن و نوین به خانه سازی در ایران باز نشده است. مسکن در فروردین ماه سال ۱۳۹۷، رویی خوش به بازار نشان نداد. قیمت ها در قیاس با اسفند کاهشی دو درصدی را تجربه کرد تا این شائبه ایجاد شود که این بازار مستعد افزایش نیست.داستان اما این نبود. فروردین همواره ماه بی‌رونق بازار مسکن است و خواب بهاری این بازارعادی و طبیعی بود. اردیبهشت اما مسکن روی دیگر خود را نشان داد.قیمت‌ها در قیاس با فروردین رشدی ۸.۲ درصدی را شاهد بود و در قیاس با اردیبهشت سال ۱۳۹۶ رشدی برابر با ۳۴.۸ درصد.رشد گام به گام قیمت ادامه یافت تا اینکه شهریور مشخص شد این سیل بنای ایستادن ندارد.اگر تا قبل ساخت و ساز مسکن مهر ترمز قیمت‌ها را کشیده بود، حالا همین واحدها در بیابان های بی‌امکانات قیمت‌هایی عجیب را به خود می‌دید.تنور بازار داغ شد اما معلوم بود این تب به سرعت عرق خواهد کرد تا قیمت‌های نجومی بار دیگر بازار پایتخت را در رکودی سخت و سنگین فرو برد.

رکورد افزایش قیمت متعلق به کدام ماه است؟
در سالی که گذشت قیمت مسکن هر ماه افزایشی قابل توجه را نسبت به ماه قبل خود و در قیاس با ماه مشابه سال قبل خود تجربه کرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین رشد قیمت در فروردین و بیشترین، بدون احتساب اسفند ماه، در آذرماه رخ داده است. میزان رشد قیمت مسکن در آذر ۹۷ نسبت به آذرماه سال ۱۳۹۶ به ۹۱.۸ درصد رسید.پرونده بازار مسکن ۹۷ در حالی بسته شد که مسکن پا را از محدوده ۵ میلیون تومانی به ازای هر متر مربع به محدوده ۱۰ میلیون تومانی نهاد. این بدان معناست که قیمت‌ها رشدی دو برابری را تجربه کرده است. هر چند هنوز آمار اسفند ماه منتشر نشده است اما گزارش اعلامی بانک مرکزی موید افزایش ۸۰ درصدی قیمت مسکن، به طور متوسط در ۱۱ ماه است. البته این رشد قیمت در برخی مناطق حتی از ۱۲۰ درصد هم فراتر رفت و در برخی مناطق نیز به فراخور این رشد از ۵۰ درصد نیز کمتر بود.
مرجع : خبر آنلاین
برچسب ها: قیمت مسکن