به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۷۶۱۷۸

دولت روحانی در گوشه رینگ گیر کرده است

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: باتوجه به شرایطی که امروز در کشور وجود و برآیند جامعه این است که هر دو جریان سیاسی ناکارآمد هستند باید نگران نتایج انتخابات بود.
دولت روحانی در گوشه رینگ گیر کرده است
عبدالله ناصری درباره عملكرد دولت و اینکه گفته می‌شود با توجه به خروج ایالات متحده از برجام سال ۹۸ سال سختی برای کابینه دوازدهم خواهد بود و تنگناها و چالش‌های بیشتری بر سر راه دولتمردان قرار خواهد گرفت، گفت: آن چه که می‌شود در یک ارزیابی کلی درباره ۲ سال اخیر دولت یعنی از اسفند ۹۵ با قاطعیت بیان کرد آن است که کابینه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مجموع روند عمکلردهایش با ضعف همراه بوده است.

اختیارات دولت روحانی با انتظار جامعه نامتقارن است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه انتظارات از دولت روحانی بسیار بالا است، بیان کرد: معتقدم باتوجه به اختیاراتی دولت روحانی دارد انتظاراتی که در جامعه و افکار عمومی از آن شکل گرفته است نامتقارن است که این امر هم به ضعف دولت بازمی‌گردد و رقبای جدی آن که از نظر رسانه‌ای دست برتر دارند، توانستند این فکر یا برداشت را برای اکثریت جامعه ایرانی ایجاد کنند که روحانی و دولتش دچار یک انفعال و تنبلی شده‌اند. وی با اشاره به این‌که چنین نقدی تا حدودی درست است، عنوان کرد: البته این را هم باید بپذیریم که این اتفاق از سال ۹۵ به بعد مشهودتر است؛ یعنی هم خود آقای روحانی و بسیاری از دولت مردان دچار یک نوع کم کاری و بعضا انفعال شده‌اند.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که برآیند تصمیات حکومتی در ذهن جامعه ۸۰ میلیونی ما بخش اعظمش به پای دولت نوشته شده است و علت آن است که دولت در بخش رسانه‌ای و خصوصا سخنگوی ضعیف عمل کرده است.ناصری خاطرنشان کرد: هرچقدر که دولت در بخش اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای ضعیف عمل کرده است مخالفانش در برنامه‌ریزی و داشتن فضای رسانه توانستند این را برای جامعه جا بیاندازند که دولت در ۲ الی ۳ سال اخیر دچار یک کاهلی شده و به نوعی دست از امور شسته است.

این فعال سیاسی درباره اینکه انتقادات به دولت به زیاد است و در سال ۹۸ هم انتخابات مجلس پیش رو است،‌ عمکلرد نیروهای سیاسی چگونه خواهد بود،‌ اظهار داشت: نتیجه انتخابات و روند برگزاری آن را خیلی نمی‌شود پیش‌بینی کرد؛ زیرا سرعت تحولات در جامعه بسیار بالاست که در سال گذشته هم این مساله سیر صعودی داشته است. وی ادامه داد: بالاخره دولت نه به عنوان قوه مجریه بلکه حکومت جمهوری اسلامی نتواسته است بعد از برجام هماهنگ با آن عمل کند که زمینه خروج و بهم زدن آن را توسط هر شخص و دولتی بگیرد و با آن مقابله کند. بنابراین ما چه در حوزه‌های بین‌المللی و سیاست خارجی منطقه‌ای در واقع دچار یک نوع چالش شدیم و شاهد فروکاستن توانایی‌هایمان هستیم.

برداشت کف جامعه این است که دو جریان سیاسی برنامه‌ریزی کارآمدی برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد
وی با اشاره به بررسی «FATF» و بلاتکلیفی آن‌ها در حال حاضر بیان کرد: درحال حاضر مهم‌تر از برجام کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مالی است که تبدیل به یک معضل شده و به نظر می‌رسد یک سردرگمی برای تصمیم‌گیران به وجود آورده است. این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی جامعه مدنی متاسفانه به دلیل آن که از لحاظ معیشتی دچار یک نوع تنگنا شده کف جامعه هم به این برداشت رسیده است که هر دو جریان سیاسی به دلیل عدم داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح و درست کارآمدی رفع مشکلات اقتصادی ندارد .

وی با تاکید بر اینکه انتخابات سال ۹۸ به آن دلیل که خواست جامعه یعنی اصلاح ساختارها آن طور که باید و شاید صورت نگرفته است غیرقابل پیش‌بینی است، بیان کرد: اعتقاد بسیاری از کارشناسان بر این است که انتخابات مجلس دوازدهم برای هر دو گروه سیاسی موجود در کشور غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. به نظر هم می‌رسد شورای نگهبان و ستاد نظارت استصوابی بنا ندارد فضای جدیدی را شکل دهد، مانند آن چه در سال ۷۸ شاهدش بودیم و عملا یک مجلس کاملا قابل دفاع به نام مجلس ششم شکل گرفت.

جریان‌های‌سیاسی باید نگران انتخابات پیش رو باشند
وی با اشاره به اینکه فضای سیاسی امروز کشور بسیار با گذشته متفاوت است و ما باید شاخص‌های جدیدی را برای آن تعریف و در نظر بگیریم، بیان کرد: چند نکته حائز اهمیت را باید در این مورد نظر گرفت؛نخست آن که یک اراده‌ای وجود دارد برای مقابله کردن با اثرگذاری رأی مردم و از سوی دیگر ضعف برنامه‌ریزی دولت و همچنین برآیند جامعه از ناکارآمدی نظام سیاسی انتخابات سال ۹۸ را پیچیده و مبهم می‌کند. لذا معتقدم جریان های‌سیاسی باید نگران انتخابات پیش رو باشند.
 
این عضو شورا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: البته باتوجه به تحولاتی که از سال ۹۲ به این طرف رخ داد، بین جناح اصلاح‌طلب و اصولگرایان معتدل و عاقل آن‌چنان تفاوت نگاه وجود ندارد.
وی یادآور شد: جریان اصولگرای رادیکال و افراطیون تندرو بحث دیگری دارند، این جریان در برهم زدن بازی‌های منطقی و عادلانه ید طولایی دارند و به نظر می‌رسد به طور جدی برای انتخابات ۹۸ مجلس سخت مشغول هستند.

سال ۹۸ بسیار سال سختی هم برای مردم و هم دولت خواهد بود
ناصری درباره اینکه از سال ۹۶ به این طرف شاهد بودیم عده‌ای موج ناامیدی را در جامعه پمپاژ می‌کنند و سعی دارند به نوعی فضا را در سال ۹۸ به سمت و سویی ببرند که دولت علاوه بر اینکه با مشکلات اقتصادی دست و پنچه نرم کند با یک‌سری مسائل هم درگیر شود،‌ گفت: همان‌طور که بسیاری از نخبگان و کنشگران سیاسی هر دو جناح باتوجه به شرایط بین‌المللی، تحریم‌ها و مشکلات به این نتیجه رسیده‌اند که مسائل و معضلات ما در حوزه پولی و بانکی برآمده از همین شرایط است به نظر می‌رسد سال ۹۸ بسیار سال سختی هم برای مردم و هم دولت خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: به خاطر وجود همین شرایط است که جریان رادیکال تندرو مسئله فتنه ۹۸ را مطرح می‌کنند برای این که فرار رو به جلو داشته باشند. این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: آن چه که می‌توان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری بیان کرد این است که هر تصمیم‌سازی جدی مدنی اگر به وفاق تمامی ارکان ذی ربط حکومت نرسد و یک جبهه همه جانبه و ملی شکل نگیرد باید نگران سال ۹۸ بود.

دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد
وی تاکید کرد: باتوجه به اوضاع و احوال دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و به نظر می‌رسد می‌تواند به سهم خودش برای انتخابات پیش روی مجلس ریزی دقیق، عالمانه و کارشناسی برای روشن سازی افکار عمومی نسبت به سهم خودش در ناکارآمدی مدیریتی داشته باشد.ناصری افزود: با این کار چند اتفاق بسیار مهم رخ خواهد نخست اینکه برای جامعه جا می‌افتد همه مشکلات به گردن دولت نیست و سپس این ه اصلاح‌طلبان و دولت می‌توانند به نتایج انتخابات دل ببندند و از طرفی دیگر این جبهه شدیدی که علیه کابینه شکل گرفته را کاهش داد. این فعال سیاسی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط بزنگاه و حساس که چندماهی است شاهدش هستیم دولت ارتباط و افکارسنجی با جامعه مدنی و مخاطب سازی و مخاطب پذیری را کلا نادیده گرفته وهمین هم باعث شده روحانی و قوه مجریه تا حدود زیادی در گوشه رینگ گیر کنند و برون رفتی پیدا نکنند.
برچسب ها: عبدالله ناصری