به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۷۶۱۸۹

دهها روستای شادگان همچنان زیر آب هستند

گروه جامعه: فرماندار شادگان گفت: سیلاب 30 روستای بخش مرکزی و خنافره شادگان در جنوب غرب استان خوزستان را با تهدید مواجه کرده است.
دهها روستای شادگان همچنان زیر آب هستند
سعید حاجیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این روستاها به دلیل افزایش حجم آب ناشی از روان آب های رودخانه کارون و بالا رفتن نحر بهره در معرض سیلاب قرار دارند. از روز جمعه اقداماتی برای هدایت روان آب ها به سمت خلیج فارس انجام شده تا آبگرفتگی در شادگان کمتر شود. فرماندار شادگان گفت: تلاش نیروهای جهادی و همچنین کارشناسان برای هدایت روان آب ها به سمت جنوب تالاب در حال انجام است تا روان آب ها از آن طرف به سمت خلیج فارس هدایت شود.

حاجیان تصریح کرد: 40 درصد روستای صراخیه در بخش خنافره با توجه به بالا بودن دبی آب نحر بهره متاثر از آب شده که در برخی نقاط آن شاهد ورود آب هستیم. وی از استحکام بخشی سیل بندها در روستاهای شادگان خبر داد و گفت: نقاطی که نیاز به استحکام بخشی داشت تقویت شدند و سپاه پاسداران در بخش غربی و بخش مرکزی با افزودن ماشین آلات سعی در تثبیت موقعیت سیل بندهای منطقه دارد. حاجیان با تقدیر از همکاری جوانان شادگانی در احداث سیل بند افزود: اکثر جوانان شادگانی از روز نخست اعلام بحران دستگاه های امدادی و اجرایی را همراهی کردند تا شهر شادگان را از خطر احتمالی سیلاب نجات دهند. شهرستان شادگان با 150 هزار نفر جمعیت در فاصله 70 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.
طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق خوزستان شده است. طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از 270 روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی در خوزستان شده و حدود 400 هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند.

رهاسازی آب در رودخانه کارون کاهش یافت
رهاسازی آب از سد گتوند به رودخانه کارون با 200 مترمکعب کاهش در روز چهارشنبه نسبت به دیروز به یک هزار و 469 متر مکعب درثانیه رسید.
به گزارش ایرنا خروجی سد گتوند ساعت 11 امروز یک هزار و 469 و ورودی به آن 942 مترمکعب درثانیه است. حجم فعلی این سد نیز 4.2 مترمکعب است.
خروجی سد گتوند صبح دیروز یک هزار و 458 و عصر دیروز یک هزار و 604 مترمکعب درثانیه بوده است.
با افزایش جریان آب در کارون و حجم سیلاب ها در سیلاب بر بحره، در روزهای اخیر تالاب شادگان سرریز کرده و تعدادی از روستاهای حاشیه تالاب به زیر آب رفته اند. همچنین تعداد بیشتری از روستاهای حاشیه رودخانه در شهرستان کارون در معرض سیلاب قرار گرفته اند. در ساعت 11 امروز همچنین ورودی به سد کرخه یک هزار 482 و خروجی آن یک هزار و 506 مترمکعب در ثانیه و ذخیره آن 5.8 مترمکعب است. در سد دز در همین ساعت امروز ورودی و خروجی برابر بوده و یک هزار و 185 مترمکعب در ثانیه است و حجم ذخیره نیز 2.3 میلیارد مترمکعب است.
سد مارون نیز 118 مترمکعب در ثانیه ورودی و 53 مترمکعب درثانیه خروجی داشته و یک میلیارد متر مکعب ذخیره فعلی آن است. دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز همچنین امروز سه هزار و 165 مترمکعب در ثانیه است که در مقایسه با دبی این رودخانه در حالت طبیعی که در حدود 250 مترمکعب در ثانیه است، افزایش چشمگیری را نشان می دهد. دیروز ورودی به سد کرخه یک هزار و 281 و خروجی این سد یک هزار و 506 مترمکعب درثانیه بوده است. در سد دز ورودی 985 و خروجی یک هزار و 147 مترمکعب درثانیه است.
سد مارون با 123 مترمکعب ورودی و 57 مترمکعب خروجی، داشته است. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در معرض سیلی هستند که از فروردین ماه در خوزستان جاری شده است. بیش از 250 روستا و 9 شهر در خوزستان هشدار تخلیه گرفته و بیش از یکصد روستا تخلیه شده اند. جمعیت هلال احمر خوزستان اعلام کرده که بیش از 170 هزار نفر در خوزستان امدادرسانی شده اند. مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان دیروز گفته بود با وجود پیش بینی بارش در روزهای آینده خروجی سدهای استان تغییر چندانی نخواهد داشت.

اعلام حالت فوق‌العاده در خرمشهر به دلیل خطر مد اکبر

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: از سوی استانداری خوزستان در خرمشهر حالت فوق‌العاده اعلام شده است.
کورش مودت، با بیان اینکه آب‌هایی که وارد شادگان شده از کالورت‌هایی به آبادان و دریا وارد می‌شود، اظهار کرد: مد اکبر از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری در اروندرود و رودخانه کارون رخ می‌دهد بنابراین در این مدت از سوی استانداری حالت فوق‌العاده در خرمشهر اعلام شده است. وی افزود: پیش‌بینی شده مد اکبر در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، چند بار تکرار شود. همچنین به دلیل اینکه اکنون سطح آب رودخانه بالاست در صورتی که آمادگی لازم را نداشته باشیم ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و برخی نقاط دچار آبگرفتگی شوند. مودت ادامه داد: پیش از این تمام تدابیر لازم برای مواجه با هرگونه افزایش حجم آب در اروندرود و کارون انجام شده و ارتفاع سیل بندها افزایش یافته است.