به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۱۷۸۵۲۷

نخست‌وزیر پاکستان به ایران و آمریکا هشدار داد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر پاکستان نسبت به تبعات سنگین وقوع درگیری نظامی در منطقه خاورمیانه به طرفین درگیر هشدار دارد.
نخست‌وزیر پاکستان به ایران و آمریکا هشدار داد
عمران خان، جمعه شب و در جریان دیدار با محمدجواد ظریف، که به پاکستان سفر کرده، گفت که نگران تنش در خلیح فارس است. او که طرفدار بهبود روابط با ایران است، بدون این که به طور مستقیم از عربستان سعودی و آمریکا نام ببرد، تاکید کرد که جنگ راه حل هیچ مشکلی نیست. نخست‌وزیر پاکستان همچنین ضمن یادآوری این امر که افزایش تنش در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست از طریفین درگیر خواست تا در شرایط فعلی حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند. در جریان این دیدار که در پایان دومین روز سفر ظریف به پاکستان انجام شد، وزیر خارجه ایران طرح ادعاهای آمریکا علیه تهران را علت اصلی افزایش تنش در خاورمیانه عنوان کرد و خاطرنشان کرد که رفتارهای آمریکا تهدیدی برای صلح جهانی است.
روابط ایران و پاکستان با وجود اختلاف‌هایی در مورد نحوه برخورد با گروه‌های تروریستی فعال در مرز دو کشور، طی ماه‌های اخیر و به ویژه پس از سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به تهران در حال بهبود است. همزمان با ادامه رایزنی‌های بین‌المللی برای کاهش تنش در خلیج فارس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه از اعزام حدود ۱۵۰۰ نیروی نظامی به منطقه خاورمیانه خبر داد. همزمان ارتش آمریکا روز جمعه سپاه پاسداران ایران را به دخالت «مستقیم» در حمله به چهار نفتکش در ساحل امارات عربی متحده متهم کرد.

مشاور فرمانده سپاه:
ناوهای آمریکا را با سلاح‌های سِری غرق می‌کنیم

مشاور ارشد فرمانده کل سپاه پاسداران ایران روز شنبه و در گفتگو با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه حمله نظامی آمریکا را با توجه به توانمندی و تجربه نظامی ایران بعید دانست و گفت: «آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا ۲ ناو جنگی وارد منطقه کردند، این ۲ ناو را در صورت کوچکترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.»
مرتضی قربانی، همچنین در واکنش به قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان تروریستی آمریکا تاکید کرد که سپاه یعنی همه ملت ایران و ملت ایران نیز آن‌ها را «اَبَرتروریست» می‌داند. قربانی هدف از، به زعم او «القاء وقوع جنگ نظامی» را «ترساندن مردم» از سوی «کاسبان ترس» عنوان کرد و تاکید کرد که «وقتی شعاع دوستداران ما به دریای مدیترانه و دریای سرخ می‌رسد، دلیلی برای ترس از دشمن وجود ندارد.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه همزمان با ادامه تنش بین تهران و واشنگتن از اعزام حدود ۱۵۰۰ نیروی نظامی به منطقه خاورمیانه خبر داد. همزمان ارتش آمریکا روز جمعه سپاه پاسداران را به دخالت «مستقیم» در حمله به چهار نفتکش در ساحل امارات عربی متحده متهم کرد. افزایش تنش میان دو کشور پس از آن افزایش یافت که پس از تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران و همزمان با اعزام ناوها، بمب افکن‌ها و سامانه موشکی ارتش آمریکا به خلیج فارس، چند حمله موشکی از سوی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان و چهار نفتکش حاضر در سواحل امارات عربی متحده رخ داد. همچنین یک‌شنبه شب گذشته نیز یک گلوله کاتیوشا به نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که ایران مظنون اصلی طراحی این حملات است ولی رهبر و رئیس جمهوری ایران تاکید کرده‌اند که ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست.