به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۷۸۵۶۹

آیا سقوط قیمت نفت منطقی است؟

گروه اقتصادی: تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و احتمال مختل شدن تولید نفت لیبی به دلیل درگیری‌های داخلی بازار نفت را در معرض کمبود شدید عرضه قرار داده است اما چرا نفت در قیمت بالاتری معامله نمی‌شود؟
آیا سقوط قیمت نفت منطقی است؟
حتی نوسان قیمت نفت که مشخصه بارز محدودیت عرضه در بازار است، اندک بوده و نفتبرنت در بیش از یک ماه اخیر بین ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه معامله شده است.مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد در گزارش جدیدی نوشت: حرکت اخیر بهای معاملات نفت نشان دهنده عدم تعادل میان بازارهای فیزیکی و بازارهای معاملات آتی و انتظارات بازار درباره عوامل بنیادین فعلی و آتی است.آیا این شکاف در انتظارات برطرف خواهد شد؟ مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد در این باره نوشته است: اگر سال ۲۰۱۸ راهنمای خوبی باشد، سطح قیمت نهایتاً افزایش پیدا خواهد کرد تا منعکس کننده محدودیت اخیر عرضه در بازار فیزیکی باشد. اختلالات قابل توجه در ونزوئلا و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات ایران، مشکل آلودگی نفت در روسیه، احتمال مختل شدن تولید در لیبی و کندی رشد فعالیت صنعت شیل آمریکا همگی به محدودیت فزاینده عرضه در بازار اشاره دارند.پرسش بزرگ این است که عربستان سعودی چه زمان و چگونه واکنش نشان خواهد داد. ریاض تمایلی به تکرار ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ که پس از افزایش تولید روی داد، ندارد.

این بار عربستان سعودی ترجیح داده که اجازه دهد عرضه در بازار محدود شود و اوپک پلاس رویکرد انتظار و مشاهده را در پیش گرفته و تصمیم‌گیری را به زمان نشست رسمی خود در ژوئن موکول کرده است تا آن زمان اطلاعات بیش‌تری درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روند عرضه در بازار نفت کسب کند و رویدادهای پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین روشن‌تر شود.با این حال مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد هشدار داد رویکرد انتظار و مشاهده ریسک‌هایی را دربردارد. این چالش وجود دارد که به جای اینکه اکثر ابهامات حل شوند، در ماه‌های آینده تشدید شوند.اختلالات عرضه به حدود ۳ میلیون بشکه در روز رسیده که بی سابقه‌ترین حد در چند سال اخیر به شمار می‌رود و ممکن است رشد بیش‌تری پیدا کرد. اگرچه اوپک پلاس می‌تواند این حجم از اختلال عرضه را جبران کند اما اختلالات مذکور تصویر عرضه و تقاضا را تیره کرده و برنامه‌ریزی را دشوار کرده است. اگر اوپک پلاس بخواهد از ظرفیت مازاد خود استفاده کند به نوبه خود قیمت‌ها و نوسان را بالا خواهد برد.با این حال بزرگترین منبع ابهام مربوط به بخش تقاضاست. جنگ تجاری آمریکا و چین رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند و شاخص‌های اقتصادی عالی به نظر نمی‌آیند. در نهایت کندی رشد تقاضا قیمت‌ها را پایین خواهد برد.

مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد چند سناریو را مطرح کرده است. اگر اوپک پلاس به کاهش تولید پایبند بماند، قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال ممکن است نسبت به نیمه اول ۵ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند و تا ۷۷ دلار صعود کند.اگر این تولیدکنندگان نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را کمتر کنند، نفت برنت ممکن است در حدود ۷۰ دلار بماند. اگر آنها به توافق کاهش تولید خاتمه دهند، قیمت‌ها ممکن است تا مرز ۶۰ دلار سقوط کند.این مؤسسه به برخی پیش‌بینی‌های قیمت اشاره کرده که فرض را بر رکود اقتصادی گرفته است. دورنمای اقتصادی تیره‌تر به همراه خروج نابهنگام از توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است قیمت‌ها را تا مرز ۵۰ دلار تنزل دهد.بر اساس گزارش اویل پرایس، مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد به این مسئله اشاره کرده که شکاف بزرگی بین انتظار کسانی که افزایش قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنند و آن دسته از افرادی که افت قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنند وجود دارد.گروهی که روی افزایش قیمت‌ها حساب می‌کند به اختلالات عرضه و پایبندی اوپک پلاس به کاهش تولید دل خوش کرده است در حالی که گروهی که منتظر کاهش قیمت‌ها است، پیش‌بینی می‌کند اختلافات درون گروهی در اوپک پلاس به خروج تولیدکنندگان از توافق کاهش تولید منجر شود. همچنین ریسک کندی اقتصادی وجود دارد. اختلاف میان این دو دیدگاه قابل توجه است. به این ترتیب وضعیت فعلی نوسان اندک قیمت‌ها ممکن است ادامه پیدا نکند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت نفت