به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۰ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۸۱۴۷۸

جرییات حمله هوایی دیشب اسرائیل به سوریه

گروه بین‌الملل: منابع خبری دولتی سوریه می‌گویند در حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در نزدیکی دمشق و حمص ۲۵ غیرنظامی کشته و مجروح شده‌اند. گفته می‌شود هدف این حمله‌ها پایگاه نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان بوده است.
جرییات حمله هوایی دیشب اسرائیل به سوریه
بر پایه این گزارش هدف این حمله‌ها "مواضع نظامی" در نزدیکی دمشق و در استان حمص بوده و یک منبع نظامی می‌گوید جنگنده‌های اسرائیل از حریم هوایی لبنان چند راکت به سمت حومه دمشق و حمص شلیک کرده‌اند. این خبرگزاری می‌افزاید: «بر اثر فشار انفجار‌ها در آسمان دمشق شیشه‌های چند منزل مسکونی در شهرک صحنایا فرو ریخت و چند نفر از شهروندان نیز زخمی شدند.»
 
دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، هدف حمله‌های موشکی اخیر را محل استقرار نظامیان ایرانی در حومه دمشق و یک مرکز تحقیقاتی و یک فرودگاه نظامی در جنوب شهر حمص اعلام کرد. گفته می‌شود نیروهای ایران و شبه‌نطامیان حزب‌الله لبنان از این فرودگاه استفاده می‌کنند.  در جنگ داخلی سوریه، واحد برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس) و گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در کنار نیروهای حکومتی علیه مخالفان می‌جنگند.

اسرائیل که حضور نظامیان ایرانی و گروه‌های مورد حمایتش در کشور همسایه را خطری برای امنیت خود تلقی می‌کند بارها پایگاه این نیروها را بمباران کرده، اما به طور معمول مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده نمی‌گیرد.
خبرگزاری سانا چند هفته پیش گزارش داده بود که سامانه پدافند ضد موشکی سوریه چند "جسم نورانی" شلیک شده از جانب استان قنیطره در نزدیکی بلندی‌های جولان را پیش از برخورد به هدف رهگیری و متلاشی کرده است.
 
دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در این حمله که اواخر اردیبهشت رخ داد دست‌کم صدای سه انفجار در جنوب غربی دمشق شنیده شده است. به گفته رامی عبدل رحمان، رئیس این تشکل نزدیک به نیروهای اپوزیسیون سوریه، انفجارها در منطقه الکسوه در حومه دمشق رخ داده که انبارهای تسلیحاتی نظامیان ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران از گروه حزب‌الله لبنان در آن قرار دارند.