به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۳ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۸۳۵۴۸

چكیده مطالب و عناوین روزنامه‌های امروز ایران

چكیده مطالب و عناوین روزنامه‌های امروز ایران
گروه سیاسی: حسن‌ روحانی می‌گوید کار سپاه برای توقیف کشتی‌ها و نیز زدن پهپاد آمریکایی‌ها درست بود اما دولت او آماده مذاکره است. امروز روزنامه‌ها بیش‌از همه به سخنان دیروز حسن‌روحانی در هیات‌ دولت درباره سیاست‌ خارجی و دفاعی جمهوری‌ اسلامی پرداخته‌اند.

دیروز حسن‌ روحانی در نشست هیات‌دولت گفت تا زمانی‌که او رئیس‌جمهور است، برای مذاکره آماده‌است اما به‌شرطی‌که مذاکره به‌معنای تسلیم نباشد. او گفت کار سپاه در گرفتن نفت‌کش بریتانیایی، دقیق و حرفه‌ای بود و البته برای پاس‌داری از نظم و قوانین بین‌المللی که نفت‌کش بریتانیایی زیرپا گذاشته‌بود. روزنامه‌های دوجناح به‌ تناسب آن‌چه برای‌شان مهم‌تر است، بخشی از حرف‌های رئيس‌جمهور را برجسته‌ کرده‌اند.

مثلا همشهری از قول روحانی نوشته که فرصت مذاکره را ازدست نمی‌دهیم و ایران، روزنامه دولت، هم از قول او نوشته که پای میز مذاکره تسلیم نمی‌شویم و برای مذاکره عادلانه همیشه آماده هستیم. دو روزنامه نزدیک به دولت علاقه دولت به دیپلماسی و مذاکره را برجسته کرده‌اند. ولی از میان اصول‌گرایان، کیهان که دقیقا به پیش‌نهاد مذاکره روحانی حمله کرده و وطن‌امروز و جوان دو روزنامه مخالف و منتقد دولت، از میان حرف‌های روحانی، به‌جای دیپلماسی، به فعالیت نظامی سپاه در خلیج‌فارس توجه نشان داده‌اند.

جوان، در میان تیترهای فرماندهان سپاهی، سلامی و دهقان، از قول روحانی هم با فونتی ریز‌تر از نقل‌ُقول از فرمانده‌کل سپاه، از سپاه بابت توقیف نفت‌کش بریتانیایی و آن‌چه حفظ امنیت خلیج‌ُفارس‌ خوانده، سپاس‌گزاری کرده. وطن‌امروز هم از زبان روحانی کار سپاه دقیق و حرفه‌ای بود. کیهان نوشته سخن‌گفتن‌از مذاکره در این شرایط نشانه انفعال و ضعف است و نخست‌ باید تکلیف نتیجه مذاکره پیشین که برجام بود روشن شود. کیهان خط‌ونشان کشیده در موقعیت کنونی که طرف مقابل زیر تعهدهای‌اش زده تنها وظیفه دولت عمل به شرایط ۲۷گانه رهبرانقلاب برای اجرای برجام است؛ همین. این روزنامه نوشته عجیب‌است‌که روحانی پیش‌تر و با بیرون‌رفتن آمریکا از برجام می‌گفت مگر کسی دیوانه‌است که با شما مذاکره کند اما حالا باز از علاقه دولت به مذاکره حرف می‌زند.
 
شهروند، روزنامه نزدیک به دولت، نوشته گیردادن به دوتابعیتی‌بودن این یا آن مدیر، اسم‌رمز تازه اصول‌گرایان مخالف دولت برای حمله به دولت است ورنه در فهرست دوتابعیتی‌ها، از عروس و داماد فلان وزیر تا عضو اتاق بازرگانی بهمان شهرستان دیده می‌شود؛ اما همه با این توصیف که باید برای دوتابعیتی‌بودن آن‌ها تحقیق کرد.
روزنامه اصول‌گرای جام‌جم، روزنامه صداوسیما، هم در گزارش یک‌‌‌اش گفته دعوا دوجناح بر سر این‌که کی ایرانی هست و کی نیست، کی گرین‌کارت یا حق اقامت کشورهای دیگر را دارد و کی ندارد، اصلا دعوای درستی نیست و با آرمان‌های انقلاب که ادعای جهان‌شمولی آن را داریم، هم‌خوانی ندارد. به‌نوشته این روزنامه مساله مهم تنها این‌است‌که دشمن در جامه یک تابعیتی یا دوتابعیتی به سامانه تصمیم‌گیری و اجرا تصمیم‌ها و ... در کشور نفوذ نکند.
 
وطن‌امروز نوشته علی شمخانی دبیر و نماینده رهبرانقلاب در شورای‌عالی‌امنیت‌ملی اخیرا به گروهی از نمایندگان مجلس گفته «آذر پارسال قرار بود رویکرد کشور در برابر بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا تغییر کند و اقدامات فعالانه برای رویارویی با نقشه‌های طرف مقابل در حوزه‌‌های اقتصادی، سیاسی و هسته‌ای اجرا شود اما با چندماه تاخیر در اردیبهشت امسال به‌اجرا گذاشته شد.» وطن‌امروز نوشته شمخانی، نگاه راه‌بردی متفاوتی با جوادظریف دارد و دراین حرف‌اش انتقاد از تاخیر در کاهش تعهد هسته‌ای پید است. این روزنامه نوشته احتمالا دولت به هوای راه‌افتادن اینستکس و سازوکار اروپایی برای تجارت‌با ایران این همه تاخیر کرده.
 
همشهری و ایران از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها استقبال کرده‌اند؛ انتخاباتی که اصول‌گرایان و خصوصا سازمان‌بازرسی‌‌کل‌کشور علیه برگزاری آن موضع گرفته‌اند. گزارش روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان تاکید دارد انتخابات شورایاری‌ها برای میانه‌روها که شهرداری تهران را در دست‌دارند، یک شبکه‌سازی انتخاباتی‌است. این گزارش روشن‌می‌کند چرا اصول‌گرایان این‌همه از این انتخابات انتقاد می‌کنند و پس‌از دو دوره انتخابات شورایاری تازه نگران‌ آن‌شده‌اند که این انتخابات مشکل قانونی دارد. اما تاسف‌بار ‌است‌که روزنامه‌های اصلاح‌طلب دیگر به انتخابات شورایاری‌ها که می‌تواند یکی از پای‌مردی‌های پیروز حناچی برای بقای یک نهاددمکراتیک شهری و نمادی از روش اصلاح‌طلبانه در اداره شهر باشد، هیچ توجهی  نشان نداده‌اند.
 
دنیای اقتصاد نوشته بورس هفته‌اخیر را با رشد ۲.۵درصدی پشت‌سر گذاشت اما در هفته‌های احیر پس‌از مدتی‌ ثبات و رشد ۴۰درصدی شاخص‌بورس، مدتی‌است که یک روز بورس رشد و یک روز افت را تجربه می‌کند. این روزنامه نوشته عده‌ای در بازار سهام اعتقاد دارند ظرفیت بازار پرشده و دیگر رشد ندارد و عده‌ای دیگر می‌گویند تا اشباع‌شدن بازار وقت باقی است و همین تقابل سبب نوسان در شاخص بورس شده.
امام‌جمعه تبریز که این‌روزها توجه‌ بسیاری از رسانه‌ها به او جلب شده، به روزنامه رسالت گفته امام‌جمعه‌ها نباید در عزل و نصب مدیران و انتخابات دخالت کنند./روزاروز
 
برچسب ها: حسن‌ روحانی