به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۸۴۷۴۶

نویسنده برنده جایزه نوبل، درگذشت

گروه فرهنگی: تونی موریسون تنها زن آمریكایی- آفریقایی‌تبار جهان ادبیات که در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه نوبل شد در ۸۸ سالگی در بیمارستانی در نیویورک درگذشت.
نویسنده برنده جایزه نوبل، درگذشت
او اولین زن سیاهپوست بود که جایزه نوبل در ادبیات را از آن خود کرد. او تنها شاعر و نویسنده‌ای بزرگ نبود، بلکه از صداهای رسای مدافع آزادی و برابری در آمریکا و جهان بود. موریسون هنگام مرگ ۸۸ سال داشت. خانم موریسون در ۱۹۳۱ در ایالت اوهایو به دنیا آمد و از نیمه دهه ۱۹۶۰ داستان‌ها و رمان‌های خود را منتشر کرد.
در یکی از اولین رمان‌هایش به نام "آبی‌ترین چشم" که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد، با داستانی تکان‌دهنده به مصیبت زاده شدن در خانواده‌ای سیاه‌پوست پرداخت. او تا پایان عمر و در آثاری بیشمار از رنج و درد سیاهان به ویژه زنان سیاه‌پوست درجامعه آمریکا سخن گفته است. با دومین رمانش به نام "سولا" در سال ۱۹۷۳ بود که جایزه معتبر پولیتزر را دریافت کرد و به شهرتی فراگیر رسید. هنر او در تلفیق ماهرانه فوت و فن‌های داستان مدرن با شیوه‌های روایت شفاهی سیاه‌پوستان بود. او همچنین مقاله‌نویسی زبردست بود و در بیشتر نوشته‌هایش به نقد ساختارهای سلطه‌گرایانه پرداخته است. بیشتر آثار تونی موریسون به فارسی ترجمه شده است: آبی‌ترین چشم، دلبند، سرود سلیمان، خانه، یک بخشش، بهشت و...