به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : ۱۸۷۲۶۴

افزایش جوانان مبتلا به سرطان روده در جهان

گروه علمی: پژوهشگران سرطان می‌گویند که در کشورهای مختلف جهان شمار جوانانی که دچار سرطان روده هستند افزایش یافته است. دلایل این پدیده هنوز روشن نیست. با این حال چند علت احتمالی برای آن برشمرده می‌شود.
افزایش جوانان مبتلا به سرطان روده در جهان
 طبق پژوهش جدیدی که جامعه سرطان در آمریکا در نشریه تخصصی "Gut" منتشر کرده، در چندین کشور دنیا شمار افراد زیر ۵۰ سال مبتلا به سرطان روده افزایش پیدا کرده است. این پژوهش اطلاعات مربوط به ابتلای بیماران ۲۰ تا ۴۹ ساله و نیز از ۵۰ سال به بالا به بیماری سرطان روده را در بر می‌گیرد. اطلاعات مربوط به بیماران در ۴۳ کشور جهان است.
پیش از این نشانه‌هایی مبنی بر افزایش آمار بیماران مبتلا به سرطان روده که جوان‌تر از ۵۰ سال هستند دیده شده بود. اما به گفته میشاییل هوف‌مایستر، کارشناس اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) و علوم تغذیه از مرکز پژوهش سرطان آلمان در هایدلبرگ، تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بود، محدود به یک کشور یا یک منطقه بودند.
تحقیق جدید اطلاعاتی جهانی به ما می‌دهد. بر اساس این پژوهش، در کره جنوبی بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ سالانه تنها حدود ۱۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر زیر ۵۰ سال مبتلا به سرطان روده می‌شدند. این کشور دارای بالاترین تعداد جوانان زیر ۵۰ سال مبتلا به سرطان روده بوده است. کمترین تعداد جوانان مبتلا به این بیماری را شهر چنای در هند با فقط ۳ و نیم نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر دارد. در آلمان این رقم کمتر از ۸ نفر از ۱۰۰ هزار نفر است.
سرطان روده مسن‌ترها را بیشتر تهدید می‌کند
ربکا زیگل، سرپرست تیم پژوهشی جامعه سرطان آمریکا در آتلانتا می‌گوید که البته خطر ابتلا به سرطان روده در مورد جوانان بسیار کمتر از سالمندان است. کشور اسلواکی با ۱۹۲ و نیم نفر از ۱۰۰ هزار نفر دارای بالاترین آمار سرطان روده سالمندان بوده و چنای با ۲۷ و نیم نفر از۱۰۰ هزار نفر کمترین شمار بیماران را دارد. هوف‌مایستر از مرکز پژوهش سرطان آلمان معتقد است که با وجود این، شمار بیماران سرطانی جوان نگران‌کننده است. پژوهش مزبور نشان می‌دهد که در عرض ۱۰ سال در ۱۴ کشور آمار ابتلا به سرطان روده در میان افراد زیر ۵۰ سال ثابت مانده، در سه کشور کاهش یافته و در ۱۹ کشور افزایش پیدا کرده است.
 
درآمد مردم ۹ کشور از ۱۹ کشور یاد شده نسبتا بالاست. در این ۹ کشور همزمان با افزایش شمار جوانان مبتلا به سرطان روده تعداد سالمندان مبتلا به این بیماری کاهش یافته یا ثابت مانده است. این ۹ کشور عبارتند از استرالیا، دانمارک، آلمان، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند، سوئد، اسلوونی و آمریکا. هنوز اطلاعات زیادی درباره علت افزایش ابتلای جوانان به سرطان روده به دست نیامده است. پژوهشگران درباره عللی چون تغذیه مواد غذایی‌ای که مواد شیمیایی به آن‌ها اضافه شده یا تجویز آنتی بیوتیک برای کودکان بحث می‌کنند.

اضافه وزن به عنوان "دلیلی قابل قبول"
میشاییل هوف‌مایستر، کارشناس اپیدمیولوژی، می‌گوید که "بخصوص اضافه وزن به عنوان دلیلی پذیرفتنی مطرح می‌شود". او می‌افزاید که اما این دلیل هم در حال حاضر بیشتر گمان است. او می‌گوید که به هر حال گمانه‌زنی در زمینه‌های مختلف می‌تواند کاملا مثبت باشد چون پایه پژوهش‌های جدید را می‌توان بر آن‌ها بنا نهاد.
 
هوف‌مایستر درباره کاهش شمار سالمندان مبتلا به سرطان روده می‌گوید که آزمایش مدفوع و کولونوسکوپی (پس‌روده‌بینی) که در حال حاضر در بسیاری از کشورها رایج و در دسترس است به پیشگیری و نیز درمان بیماری در مرحله اولیه آن بسیار کمک می‌کند. در برخی کشورها مانند آلمان به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود که برای کولونوسکوپی هر از چند گاه به پزشک متخصص مراجعه کنند. هم اکنون بحثی در سطح بین‌المللی در جریان است تا سن آزمایش کولونوسکوپی و مدفوع برای تشخیص ابتلای احتمالی به سرطان روده را کاهش دهند. نویسندگان پژوهش یادشده به پزشکان توصیه می‌کنند که افراد زیر ۵۰ سالی که در خانواده‌شان مورد سرطان روده وجود داشته را برای آزمایش کولونوسکوپی و مدفوع نزد پزشک متخصص بفرستند.