به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۱۸۸۱۳۷
ابراهیم فیاض: نخبگان به حکومت راه داده نمی‌شوند

اصولگراها و اصلاح‌طلبان قافیه را می‌بازند

اصولگراها و اصلاح‌طلبان قافیه را می‌بازند
گروه سیاسی: یك پژوهشگر و استاد درباره اینكه این روزها به کرات تندروی‌‌هایی از سوی منابر، سیاسیون و برخی نمایندگان مجلس شاهدیم. به نظر شما ریشه این تندروی ها کجاست و چه تبعاتی دارد و چطور باید از فعالیت تندروها ممانعت کرد؟، گفت: «چو قافیه به تنگ آید، شاعر به جفنگ آید». این همان قصه است، چون در ایران تئوری نداریم در نتیجه نمی‌توانیم بحث کنیم. اگر بخواهیم گفت‌وگو کنیم باید یک گفتار داشته باشیم. گفتار هم از فلسفه می‌آید. کار فلسفه این است که به ما بیان‌ می‌دهد. خود پیامبران هم آیه را تبدیل به بیّنِه کرده و بیان می‌کردند. در قرآن که نگاه کرده باشید پیغمبر آیات را تبدیل به بیّنِه کرده و بیانش می‌کند.

ابراهیم فیاض افزود: اکنون کار فیلسوفان یاد دادن بیان است. اما در ایران این‌طور اندیشیده می‌شود که فلسفه قدیمی است و ربطی به جامعه ندارد. در صورتی که کار فلسفه بیان است. موقعی که بیان انجام می‌شود، خودبه‌خود گفتار درست می‌شود. گفتار که درست شد، گفت‌وگو می‌شود. گفت‌وگو که انجام شود، گفتمان به وجود می‌آید که اقتدار عمومی ایجاد می‌کند. متاسفانه الان در سیاست به جای اینکه گفتمان پیدا کنیم و رأی بیاوریم، از آنجا که گفتار نداریم و به گفت‌وگو نرسیدیم، پرخاش می‌کنیم. متاسفانه این نشان می‌دهد که ما ضعف گفتمان شدید در جامعه داریم.وی درباره اینكه اگر شورای نگهبان فتیله نظارت استصوابی را پایین بکشد، می‌توانیم به یک مجلس معقول‌تری برسیم؟، گفت: متاسفانه فقط بحث مجلس نیست. یک بحث هم مربوط به ائمه جمعه در شهرستان‌هاست. همچنین گروه‌های قدرت در شهرستان‌ها هستند که بعضاً افرادی را در انتحابات معرفی می‌کنند که کیفیت‌شان به شدت پایین است. الان احتیاج به متفکرانی در مجلس داریم که بفهمند. الان قضایای فنی، فرهنگی و علمی در مجلس به گونه‌ای بررسی می‌شود که بعضاً نماینده اصلاً متوجه نشده بحث چیست. در نتیجه مشکلی که داریم فقط شورای نگهبان نیست.

البته برخی معتقدند چون حزب نداریم، افراد خوب معرفی نمی‌شوند. اما قبلاً هم که حزب داشتیم اوضاع همین بوده و فرقی نکرده است. اکنون مشکل بزرگ و خطرناکی که برای امنیت ملی کشور و منافع ملی کشور داریم این است که برای قشر نخبه که دلش می‌خواهد در حکومت کار کند راهی وجود ندارد. طبیعتاً در چنین حالتی آنها به قشر پرخاشگر تبدیل خواهند شد و بقیه را با خودشان همراه می‌کنند که خب، این منجر به شورش و آشوب خواهد شد. مثلاً نماینده شهرستان کازرون یک کارمند دادگستری گچساران بوده که جای تعجب دارد از کجا به کجا رسیده است. این نوع گزینش‌ها خیلی هزینه‌ساز است.

وی افزود: اصلاح‌طلب‌‌‌‌ها در این ایام آرام‌تر و اصولگراها تندتر بودند که البته این‌گونه رفتارها به انتخابات آینده ربط دارد. مشکلی که علوم سیاسی دارد این است که نمی‌تواند گفتار را درست کند تا منجر به گفت‌وگو شود و به پرخاشگری در منابر و مساجد تبدیل شده است. اصلاً چرا باید به این زودی به مباحث انتخاباتی وارد شویم؟ اگر راست می‌گویند به دانشگاه بیایند و جویا شوند که نیاز امروز کشور چیست. انتخابات مجلس، مقدمه انتخابات رئیس‌جمهوری بعدی است و به همین دلیل همه خیز برداشته‌اند. اصولگراها و اصلاح‌طلبان قافیه را می‌بازند و تکنوکرات‌های بومی رأی می‌آورند. مطلبی که بارها گفته‌ام و الان هم می‌گویم. این تکنوکرات‌ها با زور وارد خواهند شد و مجبور می‌شوند خودشان را تحمیل کنند. الان شرکت‌های دانش‌بنیان در این مملکت ثروت به دست می‌آورند. بعد از کسب ثروت مطالبه سیاسی دارند. قدرت باید دست خودشان باشد تا بتوانند کارخانه راه بیندازند. ببینید! مشکل ما این است که این گروه‌ها چون پایگاه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند، پرخاش می‌کنند. الان قشر باسواد خاکستری متوسط به بالای جامعه به شدت در رسانه‌های اجتماعی فعال است. بحثی که وحید جلیلی به وجود آورد پرخاشگری است و این رویکرد در میان شورشیان اصولگرا شروع شده که حتی برخی محافظه‌کاران مسن اصولگرایی را اصلاً تحویل نمی‌گیرند. منظورم این است که شورش در همه جا رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه گفت: در واقع مشکلی که الان داریم نداشتن گفتار و فلسفه است. به همین دلیل به گفت‌وگو نمی‌رسیم  و بعد از آن به خشونت‌ها و شورش‌ها می‌رسیم. در واقع صداوسیمای ضد امنیت ملی  و ضد منافع ملی الان باید گفتمان ایجاد کند و متفکران بی‌طرف و باطرف و اصلاح‌طلب و اصولگرا را بیاورد تا بحث‌های علمی را شروع کنند.الان در شبکه چهار می‌توانند این کار را انجام دهند و گفت‌وگوی زنده بگذارند و سانسور هم نکنند تا این گفتارها بعداً تبدیل به گفت‌وگو و مناظره شود و در نهایت جامعه به این انتخاب برسد که گفتمان است و بعد هم رأی دهد. به نظر می‌رسد خارج‌نشینان از همین الان می‌توانند برای ما بحران ایجاد کنند. آنها فعالیت‌های تخریبی‌شان را شروع کرده‌اند. آن هم در غفلت صداوسیما که برخی افراد عقب‌مانده فکری و کم‌هوش در صداوسیما حاکم شده‌‌اند و اصلاً شرایط را درک نمی‌کنند. فیاض گفت: آنها صداوسیما را به ضدرسانه تبدیل کرده‌اند. این نفرت‌آمیز و تنفربرانگیز است که صداوسیمایی‌ها به شبکه‌های اجتماعی دشنام می‌دهند در حالی‌که خودشان هم غافل هستند. در حالی‌که برنامه‌های آنها برای گفتمان‌سازی و گفتارسازی برای انتخابات آینده مجلس است، اما نتیجه‌اش به تندروی منجر می‌شود. جالب اینکه نمایندگان طیف‌های تندرو از منبر دانشگاه امام صادق طرفداری کردند.

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۰۰:۲۱
با این گفتار درهم برهم و مشوش هم نمیشه کاری از پیش برد (364650)