به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۹۰۱۲۲

احتمالا گوگل‌پلی فیلتر می‌شود

گروه فناوری: حالا که گوگل بعد از مدت‌ها بی توجهی به درخواست کاربران ایرانیِ سیستم عامل اندروید، بازار اپلیکیشن هایش را به روی کاربران ایرانی باز کرده، قرار است دسترسی به این بازار برای ایرانیان با فیلترینگ قطع شود.
احتمالا گوگل‌پلی فیلتر می‌شود
این خبری است که طی روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و میان کاربران ایرانی دست به دشت می‌شد، اما چندان مستند و جدی به نظر نمی‌رسید و در حد ادعا بود. ادعایی که بسیاری از کاربران ایرانی اپلیکیشن‌های اندرویدی و حتی توسعه دهندگان این نرم افزار‌ها در کشورمان را نگران کرد.این نگرانی از این رو جدی به نظر می‌رسد که پیشتر در مقاطعی شاهد فیلتر شدن برخی اپلیکیشن‌ها در پروسه‌های مشابه بوده ایم. اینکه خبری منتشر می‌شود و گاه با سرعت تکذیب می‌گردد، اما در نهایت آنچه شایعه به نظر می‌رسد و کذب خوانده می‌شود، جامه عمل می‌پوشد. اتفاقی که در روند فیلترینگ چند پیام رسان خارجی در کشورمان رخ داده است.این در حالی است که اساسا «گوگل پلی» (یا همان Play store) از جنسی متفاوت است و تلاش برای یافتن دلیل فیلترینگ آن راه به جایی نمی‌برد، جز اینکه برخی حدس می‌زنند تنها دلیل موجه برای رقم زدن چنین تصمیمی، خارج کردن مهم‌ترین و بزرگترین رقیب بازار‌های اپلیکیشن داخلی و قرار دادن بازار انحصاری داخلی در اختیار ایشان است.

گمانه زنی‌ای که به سرعت با واکنش مدیرعامل بزرگترین بازار داخلی اپلیکیشن‌های اندرویدی مواجه شد که نوشت: «کافه‌بازار ۸ سال در کنار پلی‌استور گوگل رشد کرد و با ایجاد مزیت‌هایی روی محتوای بومی و پرداخت، در کنار محدودیت‌های محتوایی و نداشتن امکان نصب پیش‌فرض و دسترسی‌های سیستمی، توانست ۴۰ میلیون کاربر را با خود همراه کند، و امروز هم از فیلترینگ رقیبش حمایت نمی‌کند.»این اظهار نظر اگرچه نشان می‌داد رقیب وطنی گوگل خواستار فیلتر شدن آن نیست، اما به زعم برخی تاییدی بود بر شایعه این روز‌ها درباره فیلترینگ قریب الوقوع گوگل پلی.شایعه‌ای که حالا به شدت قوت گرفته و ظاهرا خبری در حال وقوع است، چراکه تصویر دستور صادر شده در این خصوص نیز منتشر شده است.

درباره نامه‌ای سخن می‌گوییم که به امضای جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رسیده و در آن به فهرست بلند بالای گیرندگان تاکید شده که وفق ماده‌ای قانونی از مواد قانون مجازات اسلامی و به استناد یکی از مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، فروشگاه گوگل پلی را مسدود نمایند.البته این نامه ظاهرا عجیبی دارد و به نظر می‌رسد که توسط فردی با آشنایی کم با نرم افزار Word تهیه شده است، به ویژه آنکه قلم (Font) استفاده شده در آن، قلم پیش فرض این نرم افزار برای زبان فارسی است و برخی نکات دیگر نیز در تهیه نامه رسمی و اداری رعایت نشده است. موضوعی که موجب شده کلیت نامه برای برخی باورناپذیر جلوه کند.

این در حالی است که روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان در خبری به نقل منبع آگاه، صحت این نامه را تایید کرد و افزون بر آن، یکی از اپراتور‌ها در گفتگو با یک رسانه حوزه فناوری، از دریافت این نامه خبر داد. موضوعی که مجابمان می‌کند گوگل پلی فیلتر خواهد شد؛ احتمالا به همان شیوه دستور داده شده در نامه، یعنی «در حداقل زمان ممکن»!رویداد عجیب و دور از انتظاری که قرار است بی ارائه هیچ توضیحی رقم بخورد و احتمالا از جمله تبعات آن، عرضه گسترده اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران پرشمار اندروید در کشورمان در سایت‌ها و مجموعه‌های بی نام و نشان خواهد بود. رویدادی که می‌تواند امنیت کاربران را به شدت تهدید کرده و موجب وارد آمدن خسارت‌هایی به ایشان شود و علاوه بر آن، چالشی جدی پیش روی توسعه دهندگان ایرانی خواهد بود که از ملزومات کارشان، استفاده از گوگل پلی سرویس است.
مرجع : تابناک
برچسب ها: گوگل پلی استور