به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۹۰۱۹۱
به بهانه روز جهانی ریشه کنی فقر:

ثروت واقعی حال خوب است

گروه جامعه: در هزاره سوم، کلمه فقیر فقط به کسی که نان برای خوردن و جایی برای خوابیدن ندارد، اطلاق نمی‌شود، بلکه نداشتن حال خوب و امید، خود به نوعی فقر محسوب می‌شود که ادامه روند آن، آسیب‌های اجتماعی فراوانی به بار می‌آورد که زیانش بیشتر از نداشتن نان شب است.
ثروت واقعی حال خوب است
فطمه دهقان نیری در ایرنا نوشت: تا چند سال پیش، که همسایه از همسایه خبر داشت و به اصطلاح لفظ «خانه یکی بودن» پرمعنا بود، دارا و ندار در کنار هم می نشستند و بساط دورهمی برقرار بود. کسی، پُز داشته های مالی اش را نمی داد و در برخورد با همسایه کم بضاعت کمر به خدمت می بست و دیگری صورتش از نداشته هایش سرخ نمی شد و با شادی پذیرای همگان بود.
 
خاطرات خوش سفرهای همسایگی و روزگار قدیم و جدید، نقل محافل بود و از بغض نداری و صحبت درباره عوامل مختلف این نداری، خبری نبود. این ادعا را می توان در سکانس فیلم «میهمان مامان» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد دید، آن جا که مادری با ترس نداری، میزبان پسرخواهر و نامزدش می شود و دائم کاسه چه کنم چه کنم به دست می گیرد. اما حضور همسایگان دارا و ندارش و پهن شدن سفره های رنگین، شبی به یاد ماندنی برایش می سازد که اشک شوق می ریزد.

سفره ای که این روزها، اثری از آن نیست و افراد پشت درهای بسته خانه ها، سفره خالی خود را می تکانند تا مبادا آبرویش نقل محافل دیگران شود. بر همین اساس، نه تنها فقر را مزه مزه می کند بلکه حال خوبی هم ندارد و با بحران های روحی روانی بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

فقر حالی از فقر مالی بدتر است
به باور مشاوران، حال خوب و داشتن احساس خوب نسبت به خود، از جمله مهم‌ترین عوامل برای پیشبرد زندگی فردی، اجتماعی و شغلی است. چراکه وقتی حال فرد، خوب باشد و وجودش را با تمام کم و کاستی‌ها، تمام و کمال بپذیرد و از آن لذت ببرد، می‌تواند تا حدود زیادی در تمام جوانب زندگی موفقیت آمیزی را پیش روی خود ببیند.

موضوعی که عبدالمهدی امیراقبال مشاور و برنامه ریز آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر آن تاکید کرد و گفت: هر فرد می تواند با وجود جیب خالی، با روش هایی نه چندان سخت، حال خوشی برای خود مهیا کند و اجازه ندهد چیزی یا شخصی سوهان روحش شود.

وی درباره این روش ها، ضمن یادآوری این که برای خوب شدن حال دل، از هیچ چیزی فروگذار نکنیم، توضیح داد: نخست افراد باید عشق به خود فرای نظر دیگران داشته باشند که در تعالی این مسیر، به برجسته سازی چهره مثبت خود و دیدن نیمه پر لیوان نیاز است. در غیر این صورت انتقادهای دیگران بر ما تاثیر می گذارد و با احساس نارضایتی از خود به خصوص هنگامی که اهدافمان منتهی به شکست شده است، همه را مقصر می دانیم.

این مشاور و برنامه ریز آموزشی با تاکید بر این که برای رسیدن به موفقیت باید گذشته را به گذشته سپرد، تصریح کرد: احساس آرامش درونی باید از درون به وجود آید پس انتظار و توقع بی جا از اهداف خود نداشته باشیم و با خود به صلح برسیم. از اشتباهات درس بگیریم و آن را به تجربه تبدیل کنیم که این نشانه بزرگ شدن است.

امیر اقبال در ادامه این گفت و گو، خاطرنشان کرد: سرمنشا بسیاری از بیماری های جسمی، اختلالات روحی است پس بخشیدن را سرلوحه قرار دهیم چرا که حس عدم بخشش باعث تغییرات هرمونی و بروز سرطان و بیماری های بغرنج دیگر در افراد می شود. وی با اشاره به این که گاه تنهایی لازمه زندگی و حال خوب پایدار می شود، یادآور شد: تلاش کنیم نگاه را از آدم های گذرای زندگی برداریم تا تاثیر فکر و اندیشه دیگران در زندگیمان کم شود و هرگز سعی نکنیم سد راه دیگران باشیم.

امیر اقبال در بخشی دیگر از سخنان خود، تاب آوری و صبر پیشه کردن را رمز بسیاری از موفقیت ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از سختی ها نترسیم؛ وقتی هدف تصویر می شود و آرامش حاصل، دیگر بار منفی دیگران بر روی شما اثر نمی گذارد. درسی که باید از کرم ابریشم آموخت هنگامی که برای رسیدن به هدف غایی خود یعنی پروانه شدن، پیله ای حصارمانند دور خود می کشد و فارغ از نظر دیگران مسیر رشد و تعالی را طی می کند.  امروز پنجشنبه ۲۵ مهر ماه مصادف با ۱۷ اکتبر روز جهانی ریشه کنی فقر در دنیا نامگذاری شده است.
 
برچسب ها: فقر