به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۱۹۰۸۴۲

نگاهی گذرا به اخبار امروز ایران و جهان

 گروه خبر: كانال روزاروز با نگاهی به اخبار امروز ایران و جهان چنین نوشت:
* غروب امروز، طلوع آزادی بود؛ هرچند گذرا؛ سپیده‌ قلیان، مرضیه امیری، عاطفه رنگریز، ساناز اللهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد و امیر امیرقلی، از فعالان مدنی و دانشجویی که در پیوند با پرونده اعتراض‌های کارگری هفت‌تپه یا تجمع روزجهانی کارگر در برابر مجلس، ماه‌ها بود در بازداشت بودند، موقتا آزاد شدند.
 این‌ متهمان با سپردن صدهامیلیون‌تومان وثیقه آزاد شدند تا حکم دادگاه‌های تجدیدنظرشان صادر شود.
* مقتدی‌صدر، روحانی شیعه و لیدر جریان سیاسی و پارلمانی سائرون، از دولت و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، خواست از قدرت کنار بکشند. صدر از دولت‌مردان خواسته پیش‌از خون‌ریزی بیش‌تر و پیش‌از آن‌که از برکنار شوند، از کارشان کناره بگیرند.
* نشست اضطراری پارلمان عراق، برای رسیدگی به اعتراض‌ها، به رسمیت نرسید و برگزار نشد.
* اگرچه رهبران معترضان اعلام‌کردند باید به دولت مدتی مهلت بدهیم تا برای خواسته‌های معترضان کاری کند اما امروز اعتراض‌ها علیه دولت؛ بابت فساد و ناکارآمدی اقتصادی، ادامه پیدا کرد و همین امروز هفت‌تن، کشته‌شدند و خانه استان‌دار ذی‌قار به‌آتش‌ کشیده‌شد و به‌ کنسول‌گری ایران در کربلا حمله شد. روشن شد که در سه‌روز اخیر بیش‌از ۶۰تن کشته و بیش‌‌از هزارتن زخمی‌شده‌اند. امروز فیلم بیرون‌کشیدن یکی‌از فرماندهان زخمی گروه عصائب‌الحق از آمبولانس که بعدتر کشته‌شد، بسیار دست‌به‌دست شد- عصائب‌الحق گروهی نزدیک به ایران است.
* ترکیه هشدار داد، اگر در پایان ۱۵۰ساعت توافق‌شده با روسیه، یعنی تا پایان سه‌شنبه‌ همین‌هفته، کردها، تا۳۰کیلومتری مرز با ترکیه در شمال سوریه پس ننشینند، ترکیه باز به کردها حمله می‌کند.
* پلیس بریتانیا، چارلز رابینسون، راننده ۲۵ساله ایرلندی، را که پیکر بی‌جان ۳۹مهاجر در کانتینر یخ‌چال تریلی‌اش پیدا شدند، به قتل، و نیز قاچاق انسان و پول‌شویی متهم کرده. دو زن و یک‌مرد دیگر نیز در پیوند با این پرونده بازداشت شده‌اند.
* دولت ترامپ پرواز هواپیماهای آمریکایی به شهرهای کوبا را، جز هاوانا، پایتخت کوبا، ممنوع کرده با این ادعا که جلوی رسیدن ارز به دست دولت کوبا را بگیرد چون به‌ادعای آمریکا، کوبا به دولت ونزوئلا کمک می‌کند.
* یک گروه ایتالیایی مرمت‌گر بناهای تاریخی، یعنی مرمت‌‌گران بدون‌مرز، از امروز برای شش‌هفته به مرمت کاخ‌های تچر و شورا در تخت‌جمشید ایران مشغول شده.
* خبر رسیده در شش‌ماه نخست امسال بیش‌از ۳۳۱هزارنفر بابت آسیب‌دیدن در درگیری‌های خیابانی به پزشکی‌قانونی رفته‌اند؛ یعنی ۲.۵درصد بیش‌تر از پارسال.
* اورژانس تهران اعلام‌کرد نادر حقی، مدیر ۵۵ساله بیمارستان لقمان تهران وقتی با موتورش از تونل توحید تهران می‌گذشته، زمین‌‌‌خورده، ضربه‌مغزی خورده و در بیمارستان جان داده. رفت‌وآمد موتور از تونل‌‌‌های شهری‌، علی‌‌الخصوص تونل مرگ‌بار توحید، ممنوع است.
* حسن یونسی، فرزند علی یونسی، وزیراطلاعات دولت محمدخاتمی، و دایی دختر سفیرایران در مسکو که اخیرا در روسیه جان باخت، گفته «این ماجرای ناگوار جایی روی‌داده‌که برای ما نمی‌توانیم تحقیق و پیگیری دقیقی داشته‌باشیم و ابهام‌ها را از میان برداریم.» سفارت‌ ایران در مسکو اعلام‌ کرده عارفه سنایی، دختر مهدی سنایی، سفیرایران، سکته مغزی کرده اما رسانه‌های روسی نوشتند او از طبقه نهم ساختمان پرتاب شده و خودکشی کرده است.