به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۹۴۵۲۷

نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی درگذشت

نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی درگذشت
گروه سیاسی: اعضای خانواده دكتر نورعلی تابنده خبر درگذشت قطب دراویش گنابادی را تایید كردند.
صبح امروز (سه شنبه) منابع مطلع تایید کردند که نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی در یکی از بیمارستان‌ مهر تهران در سن 92 سالگی درگذشت. دكتر نورعلی تابنده از روز پنجشنبه ۹ آبان‌ماه سال جاری در پی وخامت حال و ضعف جسمانی به بیمارستان مهر تهران منتقل شد.
محمد تابنده، برادرزاده نورعلی تابنده، به عده‌ای از دراویش که در مقابل بیمارستان جمع شده‌اند خبر درگذشت قطب دراویش را اعلام کرده است. این منبع همچنین از «جو شدیدا امنیتی» در برابر بیمارستان مهر تهران خبر داد. دو هفته پیش خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که قطب دراویش گنابادی شامگاه چهارشنبه، ۲۰ آذرماه، در بیمارستان مهر درگذشته است، اما این خبر بعدا تکذیب شد.
نورعلی تابنده در مهرماه ۱۳۷۱ «قطب دراویش گنابادی نعمت‌اللهی» نام گرفت و از آن تاریخ تا زمان حیاتش در این جایگاه باقی‌ ماند. پس از درگیری بین مأموران امنیتی و شماری از دراویش گنابادی در خیابان گلستان تهران در بهمن و اسفند ۹۶، نورعلی تابنده در بازداشت خانگی قرار گرفت. وی چهارم شهریور امسال به شهرستان بیدخت، زادگاه خود، سفر کرد اما اجازه همراهی دراویش گنابادی با آقای تابنده داده نشد. نورعلی تابنده در دانشگاه پاریس دکترای حقوق گرفته بود و پیش از انقلاب بهمن ۵۷ وکالت برخی از چهره‌های مخالف حکومت را بر عهده داشت.
او پس از پیروزی انقلاب مدت کوتاهی در دولت مهدی بازرگان معاون وزیر ارشاد و معاون وزیر دادگستری بود.
آقای تابنده از جمله امضاکنندگان نامه مشهور ۹۰ امضایی به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌ جمهوری سابق ایران، بود که بازداشت و ۸ ماه زندانی شد. او همچنین از جمله وکلایی بود که عباس امیرانتظام به عنوان وکیل به دادگاه معرفی کرده بود. تابنده در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرده بود.

وی متولد ۲۱ مهرماه ۱۳۰۶ در گناباد است و در سال ۱۳۲۷ موفق به اخذ مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه تهران شد و برای ادامه تحصیل در این رشته به فرانسه رفت و دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس دریافت کرد. تابنده در دولت موقت مهدی بازرگان معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری بود.