به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۹۵۳۷۳
نیروهای عراقی و ائتلاف زخمی و یا کشته نشدند

عراق: ایران قبلا ما را در جریان حمله قرار داد

گروه بین‌الملل: دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای در واکنش به حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا اعلام کرد که ایران قبل از این حمله به آنها خبر داده بود.
عراق: ایران قبلا ما را در جریان حمله قرار داد
در این بیانیه آمده است: نیمه شب پیامی شفاهی از ایران دریافت کردیم که اعلام کردند آنها پاسخ ترور قاسم سلیمانی را خواهند داد. موشک های ایرانی به دو پایگاه عین الاسد در الانبار و حریری در اربیل و مکان های دیگر آسیب زد.همچنانکه ایران تماس گرفت پیش از این هم آمریکا از حمله خود خبر داد. ما بلافاصله نیروهای خود را در جریان این حمله قرار دادیم و آنها در حال آماده باش بودند. هنوز هیچ گزارشی درباره زخمی و یا کشته شدن نیروهای عراقی و ائتلاف به دست ما نرسیده است.
در ادامه آمده است: عبدالمهدی نخست وزیر در حال رایزنی ها برای جلوگیری از یک درگیری دیگر است. هرگونه تجاوز به حاکمیت عراق را رد می کنیم و حکومت به تلاش خود برای کم کردن تنش ادامه می دهد.نخست وزیر از همان ابتدا تحولات را به دقت زیر نظر دارد و به تماس داخلی و خارجی ادامه می دهد تا جلوی بحران و تنش گرفته شود. در پایان آمده است: از همه طرف ها می  خواهیم که خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند و از زبان عقل و قانون بهره گیرند و به حاکمیت عراق احترام گذارند تا این بحران خطرناک که جنگ ویرانگری برای منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت برطرف شود. 

همچنین سرتیپ «عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی بیانیه‌ای درباره حمله موشکی امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و شماری از همرزمانش در بغداد، توضیح داد. وی گفت: ما پیام شفاهی و رسمی ایران درباره پاسخگویی به ترور سلیمانی را دریافت کردیم و فورا، درباره این حمله به فرماندهان نظامی عراق هشدار دادیم تا احتیاط‌های لازم را رعایت کنند. تاکنون هیچ گزارشی درباره خسارات جانی احتمالی از سوی طرف عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف دریافت نکرده‌ایم. سرتیپ خلف در ادامه گفت که نخست‌وزیر عراق تماس‌های داخلی و خارجی متعددی برای مهار این مسئله و عدم ورود به جنگی باز برقرار کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:
حمله موشکی ایران نمونه‌ای از ایجاد تنش‌ توسط ایران است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ادعای اینکه حمله موشکی ایران نمونه‌ای از تنش‌زایی است، گفت تندتر کردن مارپیچ خشونت به نفع هیچکسی نیست.
  «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) به عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس واکنش نشان داد. بورل بعد از نشستی در کمیسیون اروپا، مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شد و گفت: « می‌خواهم تاکید کنم که تحولات اخیر در ایران و عراق، و کل منطقه بسیار نگران‌کننده است. ما گفت‌وگویی سازنده درباره اینکه چه کمیسیون [اروپا] چه کاری می‌تواند انجام دهد، داشتیم».
 وی با بیان اینکه وضعیت کنونی در غرب آسیا، تلاش‌های سال‌های قبل را در خطر می‌اندازد، توضیح داد: «عواقبی هم برای فعالیت ائتلاف ضد داعش دارد. حملات موشکی اخیر به پایگاه‌های هوایی در عراق که مورد استفاده نیروهای ائتلاف و آمریکا بود، نمونه دیگری از تنش‌زایی و افزایش تقابل است. این به نفع هیچکسی نیست که مارپیچ خشونت را بیش از این تند کند».
 
بورل همچنین خبر داد که به عنوان اولین واکنش فوری به این اقدام ایران، جلسه‌ای اضطراری با حضور وزرای خارجه 28 عضو شورای اروپا را برای روز جمعه درخواست کرده و در آن کاری که اتحادیه اروپا می‌تواند در بازه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای پایدار کردن منطقه انجام دهند، بحث خواهد شد. وی درخصوص وضعیت توافق هسته‌ای ایران و گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران نیز اظهار داشت: «با همکاران خود درباره وضعیت برجام صحبت کردیم، چیزی که امروز از هر زمانی بیشتر اهمیت دارد زیرا این (توافق) تنها جایی است که می‌توانیم با روس‌ها و چینی‌ها نشسته و درباره موارد دوجانبه درباره خطراتی که ما را تهدید می‌کند، صحبت کنیم». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای سفر به بروکسل دعوت کرده است، تصریح کرد: «[برجام] مهمترین ابزار عدم اشاعه و امنیت منطقه‌ای است... شاید بتوانیم به زودی دیداری جهت تحلیل وضعیت این (توافق) داشته باشیم».

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، برای مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.
برچسب ها: نخست وزیر عراق