به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۱۹۵۸۴۷

ارسال طرح استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنا 

گروه بین‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا موارد ناظر بر استیضاح ترامپ را برای تصمیم‌گیری نهایی به مجلس سنا تحویل داده است. مجلس سنای برای بررسی موارد مندرج در طرح استیضاح ترامپ تشکیل جلسه می‌دهد. احتمال تصویب استیضاح ناچیز ارزیابی می‌شود.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
به نوشته دویچه‌وله، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا قطعنامه ناظر بر استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را تصویب کرده و برای بررسی نهایی به مجلس سنا ارسال کرده است. قرار است نخستین جلسه مجلس سنا در ارتباط با این قطعنامه روز پنجشنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) برگزار شود. سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز پنجشنبه ۱۶ ژانویه با انتشار گزارشی از واشنگتن به موضوع ارائه قطعنامه استیضاح ترامپ به مجلس سنا پرداخته است. قطعنامه ناظر بر استیضاح دونالد ترامپ با ۲۲۸ رای موافق در برابر ۱۹۳ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. بررسی موارد "تخلف" ترامپ که در این قطعنامه بازتاب یافته توسط گروهی از نمایندگان به ریاست آدام شیف، رئیس کارگروه اطلاعاتی مجلس نمایندگان هدایت می‌شود. در همین رابطه قرار است روز پنجشنبه ۱۶ ژانویه، ساعت ۱۴ به وقت محلی (ساعت ۲۰ به وقت اروپای مرکزی) جان رابرتز، دادستان عالی آمریکا در مجلس سنا حضور یافته و در ارتباط با طرح استیضاح ادای سوگند کند. پس از آن ۱۰۰ سناتور آمریکا سوگند یاد خواهند کرد. بنا بر قوانین آمریکا، در روند بررسی طرح استیضاح رئیس جمهور مجلس سنا نقش یک نهاد داوری (دادگاه) را به عهده می‌گیرد.  بر اساس اظهارات میتچ مک‌کونل، رهبر فراکسیون نمایندگان جمهوریخواه در مجلس سنا، قرار است بررسی قطعنامه استیضاح دونالد ترامپ روز سه‌‌شنبه ۲۱ ژانویه آغاز شود. کاخ سفید به طور منظم در جریان پیشرفت بررسی استیضاح ترامپ قرار خواهد گرفت.
موارد "تخلف"
در قطعنامه استیضاح ترامپ چند مورد "تخلف" در ارتباط با پرونده اوکراین منظور شده است. گفته می‌شود که دونالد ترامپ پرداخت کمک‌های مالی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را منوط به همکاری ولودیمیر زلنسکی در ارتباط با پیگیری قانونی علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رقیب اصلی انتخاباتی خود در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا کرده است.  هدف دونالد ترامپ و وکیل شخصی او، رودی جولیانی از این اقدام آسیب رساندن به حیثیت جو بایدن عنوان شده است. افزون بر آن، گفته شده است که ترامپ در کار قوه‌قضاییه پیرامون این پرونده و پرونده مربوط به تماس‌های تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با مقامات روسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ کارشکنی کرده است.
احتمال استیضاح
پس از اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹، این سومین باری است که رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با استیضاح ناگزیر به حضور در مجلس سنا می‌گردد. ریچارد نیکسون پیش از طرح استیضاح از مقام خود کناره‌گیری کرده بود. در تاریخ سیاسی آمریکا استیضاح رئیس جمهوری آن کشور امری بی‌سابقه است. احتمال استیضاح دونالد ترامپ نیز بر اساس ارزیابی‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد. نمایندگان دموکرات که از استیضاح دونالد ترامپ دفاع می‌کنند، به دو سوم آرای مجلس سنا نیاز دارند. این در حالی است که اکثریت کرسی‌های مجلس سنای این کشور در اختیار نمایندگان جمهوریخواه است. دونالد ترامپ اعلام کرده است که تصویب قطعنامه استیضاح توسط نمایندگان دموکرات بخشی از کارزار انتخاباتی آنان برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. این در حالی است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و یکی از نمایندگان ارشد حزب دموکرات بر این باور است که موضوع استیضاح برای همیشه در کارنامه دونالد ترامپ ثبت خواهد شد و او هرگز قادر به پاک کردن آن از کارنامه زمامداری خود نخواهد شد.
برچسب ها: دونالد ترامپ