به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۱۹۶۲۷۷

کدام پیش‌بینی‌ها به پول می‌رسد؟

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی، اتکا به منابع داخلی و صادرات غیرنفتی در لایحه بودجه را ویژگی بارز لایحه بودجه ۱۳۹۹ دانست و بخش‌هایی از منابع درآمدزای این لایحه را قابل تحقق ندانست؛ ولی در ازای آن منابع قابل تحقق برای درآمدزایی را صادرات گاز، خدمات مهندسی و افزایش صادرات صنایع پایین دستی پتروشیمی برشمرد.
کدام پیش‌بینی‌ها به پول می‌رسد؟
مجید دلاوری با بیان اینکه یکی از خصوصیات بارز لایحه بودجه ۱۳۹۹، اتکا به منابع داخلی و صادرات غیرنفتی است، اظهار کرد: منابع عمده لایحه بودجه ۱۳۹۹ برای درآمدزایی، مالیات و اوراق قرضه است که با توجه به مشخص نبودن شرایط بازار نفت، صادرات و قیمت آن، به محقق شدن درآمدزایی از نفت نمی‌توان چندان امیدوار بود.وی ادامه داد: به دلیل شفاف نبودن میزان تولید نفت و صادرات آن، بخش نفتی بودجه غیر شفاف و برآورد صادرات یک میلیون بشکه نفت، خوش‌بینانه است. علاوه بر این، قیمتی که برای نفت درنظر گرفته‌ شده واقع‌بینانه و قابل تحقق است ولی تحقق میزان صادرات به مسائل سیاسی بستگی دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه با شفاف نبودن ارقام در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نمی‌توان درباره صادرات نفت و صادرات غیرنفتی همچون فلزات، پتروشیمی، برق و گاز اظهار نظر کرد، گفت: بخش عمده ای از منابع داخلی برای درآمدزایی همچون مالیات تحقق پیدا می‌کند. بخش‌های دیگر منابع داخلی به رشد بخش‌های اقتصادی همچون کشاورزی بستگی دارد. درصد قابل توجهی از مالیات از بخش صنعت اخذ می‌شود که صنایع مشکلات خاص خودشان را دارند و زیر ظرفیت کار می‌کنند.دلاوری افزود: با توجه به مشکلاتی که در انتقال پول وجود دارد، تحقق مالیات در بخش صنعت و خدمات نسبت به بقیه بخش‌ها کمتر است. همچنین می‌توان نسبت به افزایش صادرات کشور در زمینه پتروشیمی، بنزین، فرآورده‌های نفتی و گاز به کشورهای همسایه در سال آینده امیدوار بود.

وی ادامه داد: به واسطه افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش مسکن و سایر بخش‌ها و افزایش نرخ ارز برای بانک‌ها، بانک‌ها از زیان‌دهی خارج شده‌اند و باید اموال مازادشان را تا پایان سال بفروشند؛ بنابراین اگر اموال مازاد به مولد کردن دارایی‌ها تبدیل شود، امکان تحقق بخشی از آن تا پایان سال وجود دارد.این کارشناس اقتصادی با اشاره به تحرک چشمگیر اخیر بورس اظهار کرد: این امر امکان آن را برای بانک‌ها و شرکت‌های دولتی فراهم می‌کند که بخشی از اموال‌ خود را با قیمت مناسب بفروشند و از بانک مرکزی اوراق بخرند که در نهایت بخشی از کسری بودجه از این طریق تامین شود.
وی ادامه داد: ثبات لازمه بهم نریختن بازار است؛ در این صورت می‌توان امیدوار بود که بانک‌ها از زیان‌دهی خارج شوند. وزارت اقتصاد نیز با راه‌اندازی سایتی برای شناسایی و اصلاح اموال مازاد بانک‌ها به این امر کمک می‌کند تا بخشی از آن‌ها فروخته شود.

دلاوری با بیان اینکه بخشی از اهداف درآمدزایی در بودجه در سال آینده محقق می شود، اظهار کرد: یکی از منابع برای درآمدزایی، صادرات گاز و خدمات مهندسی است. همچنین با افزایش تولید بنزین و فرآورده‌های نفتی دیگر، به خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی می توان بخشی از ارز را سرمایه‌گذاری و صادرات را در این بخش افزایش داد.وی در پایان همچنین تاکید کرد که باید از پتانسیل خوبی که برای صادرات در بخش کشاورزی وجود دارد نیز استفاده کرد که در نتیجه آن می‌توان صرفه‌جویی ارزی و افزایش اشتغال و رونق اقتصاد را شاهد بود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اقتصاد ايران